شرکت گوگل قصد دارد برای برخی از ناشران اخبار تا مرز یک میلیارد دلار پرداخت کند، پروژه ای که از آلمان تا برزیل را شامل می‌شود و هدف آن تشکیل یک گروه قدرتمند رسانه‌ای است.

بخش طرح و برنامه گوگل به نمایندگی از مدیر واحد الفبای گوگل Alphabet’s Google اعلام کرد، مبلغ یک میلیارد دلار به ناشران جهانی اخبار پرداخت می‌کند.

این یک گام اساسی برای کمک به ایجاد نظام نظارت دقیق در سراسر جهان بر وضعیت اخبارو اطلاعات خواهد بود.

ترس تازه‌کارها از پروژه مرموز گوگل

ناشران تازه کار در فضای رسانه، مدت‌هاست که با یکی از محبوب ترین و البته قوی ترین موتورهای جستجوی اینترنتی می‌جنگند. شاید ناشران اروپایی و رسانه‌های قاره سبز در این حوزه سردمدار و متهم ردیف اول باشند.

مدیرعامل شرکت مذکور، سوندار پیچای، در این خصوص گفت: این پروژه رسانه‌ای ابتدا از آلمان و با نشریاتی مثل اشپیگل، دای زایت، اشترن و در برزیل با فالیو ده سائوپائولو و اینفوبائه آغاز خواهد شد.

البته این برنامه در بلژیک، هند، هلند و سایر کشورها به آرامی و طبق قوانینی خاص منتشر می شود. در حدود 200 ناشر خبری در آرژانتین، استرالیا، انگلیس، برزیل، کانادا و آلمان ر محصول تازه گوگل حضوری برجسته دارند.

شرکت Alphabet گوگل سود خالص 34.3 بیلیون دلار را حاصل از درامد امسال و معادل 162 بیلیون دلار درامد از سال گذشته را منتشر کرده و این موضوع بیش از یش اهمیت رسانه و نشر خبر تاثیرگذار را به اثبات می‌رساند.

اعتراض قاره سبز

محصولی که به ناشران امکان انتخاب و ارائه داستان، خبر و مقاله‌های خود را می دهد ، از طریق Google News در دستگاه‌های Android و در نهایت در دستگاه های Apple راه اندازی می‌شود.

شورای ناشران اروپا (EPC) که اعضای آن شامل مرکز خبری انگلیس، گاردین، ​​پیرسون، نیویورک تایمز و شیبستد هستند، نسبت به این طرح انتقادات جدی وارد کرده‌اند و آن را متناقض با حقوق خبری و آزادی بیان می‌دانند.

آنجلا میلز وید، مدیر اجرایی EPC، بر این باور است که گوگول ابزاری کنترلی و دیکتاتوری برای خود در نظر می گیرد، او در این خصوص گفته است: «آنها (Google) می توانند با راه اندازی این محصول، شرایط و ضوابطی خاص را تعیین کنند، قوانین عادلانه دنیای رسانه را تضعیف کرده و به پیکره رسانه جهانی صدمه وارد کنند. این در حالی است کهع انها ادعا دارند برای کمک به تولید اخبار بودجه کنار گذاشته اند اما این صحت ندارد.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *