توسعه و رشد تکنولوژی و فناوری در تمامی امور روزمره زندگی دسترسی به خدمات را تسهیل کرده و رضایت کاربران را در پی داشته است اما در کشور ما در برخی از موارد کاربران برای استفاده از فناوری ها و یا سیم کارت ها با مشکلاتی مواجه شده و مورد سوءاستفاده قرار می گیرند  .

به گزارش برات نیوز، یکی از مشکلات اصلی سوءاستفاده از سیم کارت هایی بوده که به نام شخص دیگری است اما با استفاده از آن ها تخلفات و جرایمی انجام می شود که صاحب اصلی سیم کارت از آن بی خبر است .

در همین راستا با برنامه ریزی های مسوولان وزارت ارتباطات ، راه‌اندازی سامانه استعلام خدمات مربوط به سرویس‌های مخابراتی توسط وزارت ارتباطات می‌تواند راه‌های سوءاستفاده از طریق سیم‌کارت و سایر خدمات ارتباطی را مسدود ‌کند.

این درحالی است که یکی ازپرسش های اصلی از وزارت ارتباطات درباره مشترکانی است که می خواهند بدانند چند سیم کارت به نام آنها ثبت شده است زیرا افراد خلافکار با استفاده از سیم کارت هایی که به نام شخص دیگری تخلفاتی را انجام می دهند .

بیشتر بخوانید: قطع ۳۳۰ هزار سیم کارت به دلیل مزاحمت

به همین منظور وزارت ارتباطات با توسعه سامانه‌ای جهت دسترسی مشترکان به اطلاعات سیم‌کارت‌هایی که به نام‌شان است، سعی دارد میزان سواستفاده‌ها را به حداقل برساند.

راه اندازی سامانه استعلام مالکیت سیم کارت  

همچنین در هفدهمین قسمت از سری ویدئوهای «ایران هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات منتشر شده، از سامانه استعلام خدمات مربوط به سرویس‌های مخابراتی رونمایی شده، سامانه‌ای که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی شده است.

این سامانه، بستری را مهیا کرده است تا بتوان از طریق آن تمامی سرویس‌های مخابراتی که به نام فرد به ثبت رسیده را مشاهده و استعلام کرد. نتیجه این استعلام نیز به خط تلفن همراهی که اعلام شده، پیامک می‌شود.

راه اندازی سامانه ای جهت استعلام سرویس های مخابراتی

در مرحله اول طرح، تعداد سیم‌کارت‌های فرد در اپراتورهای تلفن همراه و در مرحله‌های بعدی، تعداد سایر سرویس‌های مخابراتی نظیر ADSL، تلفن ثابت، TD-LTE، وایمکس و… نیز از این طریق قابل دسترسی است.

برای مراجعه به این سامانه کافی است به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی www.cra.ir و بخش استعلام سرویس‌های مشترکین مراجعه کرده و با ثبت اطلاعات هویتی، پیامک حاوی تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌شده و سایر خدمات سرویس‌های مخابراتی به نام‌ متقاضی را از طریق پیامک دریافت کرد.

علاوه بر مراجعه به سامانه، می‌توان با ارسال پیامک حاوی شماره ملی به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام فرد ثبت‌شده، مطلع شد.

سو استفاده های اینترنتی
سو استفاده های اینترنتی کاهش می یابد

بررسی و رسیدگی شکایات خرید اینترنتی تا 6 روز

درحالی که امروزه با توجه به رشد  توسعه فناوری ها و شیوع بیماری کرونا، میزان استقبال از انجام خریدهای اینترنتی بسیار افزایش یافته و متقاضیان اولویت خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند موضوع امنیت انجام این خرید و اینکه ایا کالای خریداری شده ارسال می شود یا خیر یکی از مشکلات اصلی خریداران است .

با توجه به استقبال از سایت های خرید اینترنتی مسوولان با ارائه نماد به سایت‌های فروش اینترنتی، سعی در ایجاد امنیت و پشتوانه برای خریداران داشتند .

و اما حالا به دنبال بروز مشکلاتی برای خریداران اینترنتی ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است : بر اساس قانون جدید، کسب وکارهای دارای «اینماد» تنها ۶ روز فرصت دارند تا به شکایت‌ مشتریان رسیدگی کنند.

به روز رسانی مهلت زمانی پاسخگویی متخلفان از هفته آینده

این مرکز در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرده است: از هفته آینده مهلت‌ زمانی تعیین شده برای شاخص تأخیر در پاسخگویی توسط کسب و کارهای اینترنتی را به روزرسانی می کند.

این درحالی است که تا پیش از این قانون، خرید اینترنتی از آن «هندوانه‌های در بسته‌ای» بود که کسی نمی‌دانست اگر پول را واریز کند و بعد کالا با مشخصات ذکر شده به دستش نرسد باید چه کند؟

مشکلی که امروزه در خرید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هنوز ادامه دارد. ریشه اصلی این مشکل، نداشتن مرجعی برای رسیدگی است.

اما از زمانی که خرید اینترنتی در کشور ما جا افتاد، مسئولان با ارائه نماد به سایت‌های فروش اینترنتی، سعی کردند برای خریداران پشتوانه‌ای را ایجاد کنند.

اکنون تمامی سایت‌هایی که از طریق اینترنت اقدام به فروش و ارائه خدمات به افراد می‌کنند، موظف به دریافت اینماد هستند.

نمادی که برای مشتریان اینترنتی این اعتماد را می‌دهد که اگر مشکلی در خرید خود داشتند، می‌توانند از این طریق شکایت خود را ثبت کرده و مشکل تا مرحله حل شدن پیگیری کنند. 

فرصت 6 روزه برای پاسخگویی متخلفان خرید اینترنتی

در فرآیند قبلی، کسب و کارها از سه مهلت زمانی ۹۶ ساعته یعنی ۱۲ روز برای پاسخگویی به شکایات بهره ‌مند بودند اما در به روزرسانی جدید، این مهلت به ۶ روز و سه فرصت زمانی ۷۲، ۴۸ و ۲۴ ساعت تغییر کرده است.

بر این اساس، کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، برای پاسخگویی به هر یک از شکایات دریافتی خود، به طور کلی ۶ روز مهلت خواهند داشت و از زمان ثبت شکایت، مهلت اولیه ۷۲ ساعت جهت پاسخگویی به شکایت دریافتی وجود دارد.

در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار در طی ۷۲ ساعت اولیه به آن شکایت، یک تأخیر برای آن کسب و کار ثبت شده و ۴۸ ساعت مهلت برای دور دوم پاسخگویی به کسب و کار داده می‌شود.

در صورتی که کسب و کار در طول این مهلت زمانی هم به شکایت دریافتی پاسخی ارائه نکند، یک تأخیر دیگر برای وی ثبت شده و در نهایت مهلت زمانی پایانی که ۲۴ ساعت است به او داده می‌شود.

در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار پس از گذشت ۲۴ ساعت نهایی، شکایت ثبت شده به عنوان شکایت بدون پاسخ در کارتابل و پروفایل اینماد کسب و کار ثبت خواهد شد. 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *