مدیرعامل فروشگاه‌های مارکس اند اسپنسر می‌گوید که ممکن است عادت‌های خرید مردم بعد از بحران کرونا هرگز به حالت قبلی بازنگردد. مارکس اند اسپنسر “M&S” یک فروشگاه زنچیره‌ای موادغذایی، پوشاک و کالاهای لوکس در انگلستان است. با توجه به اظهارات رئیس این شرکت، باید انتظار داشت که مردم پس از بهبود شرایط بحرانی حاضر، برخی عادت‌های خرید در دوران کرونا را برای همیشه حفظ کنند. با برات نیوز همراه باشید.

عادت‌های مردم برای خرید کردن در دوران کرونا به شدت با قبل تفاوت دارد

ممکن است که برخی عادت‌های مردم برای خرید کردن، به صورت موقتی در دوران کرونا وجود داشته‌باشند و پس از پایان یافتن این بحران از بین بروند. اما شماری از این عادت‌ها آن‌قدر در زندگی مردم تاثیر گذاشته‌است که به سختی می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. بحران جهانی کرونا موجب شد که مردم در نحوه خریدکردن خود تغییرات زیادی را به وجود آورند. اکنون دیگر مردم کاملا به خرید آنلاین عادت کرده‌اند و نسبت به دوران پیش از کرونا، تمایل بسیار بیشتری به این شیوه از خرید کردن پیدا کرده‌اند. علاوه بر این، میزان خرید لباس‌های رسمی به شدت کاهش پیدا کرده است؛ در عوض خرید لباس‌های معمولی و غیررسمی چند برابر شده‌است.

در این روزها فروش آنلاین تی‌شرت، لباس راحتی یا محصولات حمام بسیار افزایش پیدا کرده‌است، در حالی که اجناسی مانند کت و شلوار یا کراوات به ندرت به فروش می‌رسند. گذشته از پوشاک غیر رسمی، مردم تمایل زیادی به خرید غذاهای گیاهی و سبزیجات پیدا کرده‌اند. در خلال این بحران مردم کمتر از فروشگاه‌ها بازدید می‌کنند، به همین دلیل بیشتر از جذابیت محصولات خوراکی، به سلامت آن‌ها اهمیت می‌دهند.

عادت‌های مردم برای خرید کردن در دوران کرونا به شدت با قبل تفاوت دارد

از آن‌جا که پس از شیوع ویروس کرونا، مردم وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانند و مجبور هستند وعده‌های غذایی را در خانه صرف کنند؛ علاقه‌مند هستند که از میان محصولات بسته‌بندی شده مانند توت‌فرنگی یا گوشت مرغ، بسته‌های بزرگ‌تر را خریداری کنند. همچنین فروش محصولات یخ‌زده ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

تبعات ویروس کرونا می‌تواند تا چند سال بنگاه‌های خرده‌فروشی را تحت تاثیر قراردهد

مدیرعامل فروشگاه “M&S” اعلام کرد که مشتریان آنلاین این فروشگاه نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد بیشتر شده‌اند و اغلب آن‌ها در ساعت‌هایی بین ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ از سایت این فروشگاه بازدید می‌کنند.

این شرکت با وجود آن‌که یکی از بزرگترین فروشگاه‌های موادغذایی در انگلستان است، برای فروشگاه اینترنتی خود سرویس تحویل اختصاصی ندارد. این موضوع موجب کاهش فروش این شرکت در دوران کرونا شده‌است. البته مدیران این شرکت سعی کرده‌اند که از اواخر سال گذشته با سرویس‌های تحویل مواد خوراکی مانند Ocado و Waitrose همکاری داشته‌باشند. مدتی پیش در یک آگاهی اعلام شد که برای راحت‌تر شدن فرایند خرید در دوران کرونا، مشتریان این فروشگاه می‌توانند علاوه بر موادغذایی، هزاران محصول دیگر مانند لباس‌های راحتی و غیره  را از طریق همین سرویس‌های تحویل مواد غذایی دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت “M&S” می‌گوید عملکرد عالی شرکت‌هایی مانند Ocado موجب افزایش اطمینان مردم به خرید اینترنتی و تحویل محصول شده‌است. او می‌گوید قرطینه مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تبعات زیادی برای خرده‌فروشان داشته‌است که این تبعات ممکن است تا سال‌های بعد نیز ادامه داشته باشد.

تبعات تغییر عادات خرید در دوران کرونا، تا چند سال فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد

تحلیل‌گران می‌گویند همان‌طور که ویروس کرونا تمایلات مصرف‌کنندگان را دچار تغییر کرده‌است، روند کاری فروشگاه‌هایی مانند مارکس اند اسپنسر نیز باید تغییر کند و این فروشگاه‌ها خود را با شتاب بیشتری با استانداردهای فروش آنلاین در قرن ۲۱ وفق دهند. به نظر می‌رسد که این فروشگاه بعد از بحرانی که به دلیل شیوع کرونا پشت‌سر گذاشت، به خوبی به اهمیت فروش اینترنتی پی‌ برده‌است و در آینده سرمایه‌ بیشتری را به این بخش اختصاص خواهد داد.

شرکت مارک اند اسپنسر در نظر دارد با توجه به عادت‌های خرید مردم در دوران کرونا ، فروشگاه اینترنتی خود را گسترش دهد

شرکت “M&S” برای گسترش فروشگاه اینترنتی خود، برنامه‌ای را در دست اجرا قرار داده‌است. این برنامه شامل کاهش برخی هزینه‌ها و تعطیل‌کردن برخی از شعبه‌های این فروشگاه می‌شود.

اجرای این برنامه قرار است که در طی بحران کرونا به پایان برسد. بنابر محتوای این برنامه، شرکت “M&S” قصد دارد که منابع تامین‌کننده پوشاک خود را کاهش دهد، عرضه‌ی پوشاک و لوازم خانگی را کم‌ کند و به مرور زمان برخی از شعب فروشگاه‌های را خود تعطیل کند. مدیرعامل این شرکت معتقد است که ضربه‌ای که در اثر تغییر عادات مردم برای خرید در دوران کرونا به این شرکت وارد شد، اصلی‌ترین عامل تصمیم سهام‌داران شرکت برای گسترش فروشگاه اینترنتی است.

قیمت سهام شرکت “M&S” روز به روز در حال ریزش است

شرکت مارک اند اسپنسر در سال‌های گذشته در بخش مد و پوشاک، با فروشگاه Primark و فروشگاه اینترنتی Asos در حال رقابت بوده‌است. اما سران این فروشگاه، از ریزش ۶/۲ درصدی سهام  در بخش پوشاک خبر داده‌‌اند. این در حالی است که سهام بخش مواد غذایی این شرکت به میزان ۱/۹ درصد رشد داشته‌است. به همین خاطر مدیران این فروشگاه تصمیم گرفته‌اند که در طول قرنطینه برای بحران کرونا، تمام شعبه‌های خود غیر از فروشگاه‌های مواد غذایی را تعطیل کنند.

با توجه به شرایط مردم برای خرید در دوران کرونا، سهام شرکت M&S در حال ریزش است

این تصمیم موجب شد که سهام این شرکت به صورت راکد درآید و برای مدتی طولانی به فروش نرسد. فروش پوشاک و لوازم خانگی از دو ماه پیش تا کنون، به میزان ۷۵ درصد در این شرکت افت کرده‌است. همچنین فروش محصولات غذایی این فروشگاه با ریزش ۸/۸ درصدی روبرو شده‌است. البته مسئولان این شرکت اظهار می‌کنند که رکورد فروش مواد غذایی در فروشگاه‌های کوچک به همان قوت قبل باقی ‌مانده‌است.

ممکن است بحران کرونا رکوردهای فروش در سال آینده را نیز تحت تاثیر قرار دهد

شرایط قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش سطح تقاضای مصرف‌کنندگان، ممکن است تا سال دیگر هم ادامه پیدا کند. بنابراین همه‌گیری ویروس کرونا، پیش‌بینی عملکرد مالی را برای شرکت‌های مختلف غیر ممکن کرده‌است. با این وجود مدیرعامل فروشگاه مارک اند اسپنسر درآمد ۲/۱ میلیارد یورویی را برای فروش پوشاک، لوازم خانگی و مواد غذایی برای سال آینده تصور می‌کند که این مقدار حدود ۱۵ درصد کمتر از درآمد سال گذشته‌ی این فروشگاه است.

تحلیل‌گران معتقد هستند که مشکلات این شرکت در بحران حاضر، تماما ناشی از تغییر عادات خرید مردم در دوران کرونا نیست و بخش عمده‌ی این مشکلات به پیش از این بحران ارتباط دارد. آن‌ها برای تایید ادعای خود به چهار ماه ابتدایی سال اشاره می‌کنند که سود خالص سهام این شرکت از ۵۱۱ میلیون یورو با یک ریزش ۲۰ درصدی به ۴۰۳ میلیون یورو رسید و با تعطیلی بخش پوشاک، مشکلات این شرکت تشدید شد. البته در کنار این سختی‌ها، فرصت‌های مناسبی هم  وجود دارد و مدیران این شرکت، ایده‌های بسیار خوبی برای فروش دارند. اما ایجاد فصل جدیدی از خدمات در این شرکت، نیازمند تغییرات اجرایی فراوانی است.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *