هوای گرم این روزها مصرف برق در کشور را افزایش داده است. این افزایش دما برخی شهرها را با قطعی برق و مشکلاتی از این دست روبرو کرده است. البته نوسانات برقی هم مزید بر علت شده و در کنار سختی تحمل گرمای ناشی از قطع شدن برق، خسارات مالی هم به مصرف کنندگان وارد شده است.
نوسانات شدید برق در این روزهای داغ تابستانی باعث شده که وسایل برقی مردم آسیب ببیند و بسوزد؛ اما صنعت برق اعلام کرده که خسارات نوسانات برق را جبران می کند و متضرران می توانند برای دریافت هزینه خسارات نوسانات برق مراجعه کنند.
خسارت دیدگان می توانند هزینه خسارات نوسانات برق به تجهیزات خود را تا سقف ۱۲ میلیون تومان، دریافت کنند. همچنین برای فوت ناشی از اختلال در شبکه برق ۴۵۰ میلیون تومان، نقص عضو ۳۰۳ میلیون تومان، آتش سوزی ۴۱۷ میلیون تومان و هزینه پزشکی ۳۲۲ میلیون تومان پرداخت می شود. این مبلغ از مهرماه به متضرران می رسد.
کاهش کیفیت برق شبکه که با افت یا نوسان ولتاژ، خود را در بخش برق خانگی نشان می دهد، ممکن است موجب بروز مشکلات فنی و یا خرابی هایی در وسایل الکترونیکی خانگی شود؛ موضوعی که در روزهای اخیر بسیار چالش برانگیز شده است. یکی از دغدغه های مشترکان برق دراین روزها خاموشی های پراکنده و از بین رفتن برخی از تجهیزات در پی همین قطعی هاست.
البته صنعت برق برای این موضوع راهکاری را در نظر گرفته، به گونه ای که یکی از آیتمهای قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ میشود تا اگر حادثه ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.
از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش میآید، بیمه شوند.
در حال حاضر ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود ۳.۵ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت میکنند.
بیشتر بخوانید: پاداش 10 میلیونی توانیر برای اطلاع از محل ماینرها
هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمیکنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمیشوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود میشوند که بسیاری از آنها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمیکنند.
در این رابطه طبق ماده ۱۲ قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابع ذی ربط اجازه داده می شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می شود، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.
یکی از اهداف صنعت برق استفاده از قابلیتهای فضای مجازی است تا میزان حضور فیزیکی مشترکان در شرکتهای زیر مجموعه توانیر کاهش یابد که تاکنون ۲۸ اقدام شناسایی شده و برای اکثر شرکتها نیز تا پایان امسال قابل اجراست. یکی از این اقدامات بیمه خسارت به مشترکان است به گونهای که همه مشترکان میتوانند از طریق سامانه bimetavanir.org.ir موضوع دریافت خسارت از صنعت برق را پیگیری کنند.
هر ساله در قانون بودجه مبلغی از مشترکان در قبوض دریافت می شود که برای مشترکان شهری ۱۰۰ تومان و برای مشترکان روستایی ۵۰ تومان است. اگر حادثه ای در بخش خانگی و یا تجاری اتفاق افتد و منجر به نقص عضو و یا فوت شود، افراد میتوانند با مراجعه به این سایت نسبت به آسیب تجهیزات و یا نقص عضو آتش سوزی و فوتی که به دلیل اختلال در شبکه برق بوده اعلام کنند که پس از بررسی کارشناس و انتخاب بیمهگر نسبت به پرداخت هزینه اقدام میشود.
قرار بر این است که خسارات مربوط به قبل از سال ۱۳۹۹ هم پرداخت شود. مردم میتوانند با مراجعه به سامانه نسبت به ارسال مستندات اقدام کنند و کارشناسان به بررسی مستندات و حادثه خواهند پرداخت و بدون مراجعه مشترک از طریق سامانه ارتباط دوسویه برقرار میشود و بعد از انتخاب بیمهگر از طریق مناقصه نسبت به پرداخت هزینهها اقدام خواهد شد. تلاش ما این است که از مهر ماه رسیدگی به مساله آغاز شود و نهایتا کمتر از دو هفته پرداخت خسارت صورت بگیرد.
مردم ایمنی برق را به طور جدی در دستور کار قرار دهند. اگر عمر ساختمانها طولانی بوده، حتما یک برقکار برای بررسی خطوط شبکه داخلی منزل مراجعه کنند و هر سال یک نظارت بر سیستم برق منازل خود داشته باشند.
راساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمهگر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام میشود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاهترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، ۴۵ روز به طول میانجامد. به ترتیب در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمهگر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۴ نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمهگر انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.
مشترکانی که در سال گذشته دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز میتوانند مدارک را به شرکتهای توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت میشود.چه مدارکی لازم است؟
مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجارهنامه یا سند مالکیت محل خسارت است.
همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتشسوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتشنشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.
در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتشنشانی یا مقامات ذیصلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیبدیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (۲ مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پروندههای بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذیصلاح لازم است.
بیشتر بخوانید: طرح تامین برق استخراج رمز ارز قانونی نیست
برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتشنشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.
برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.
همچنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، میتوانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکتهای توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام میشود.