کرونا در کنار معایب و خساراتی که برای کشور داشت برخی اتفاقات خوب را هم که سالها بود قصد اجرایی شدن داشتند و مسکوت مانده بودند را به جریان انداخت. مثلا فعال شدن خط ریلی ایران به اروپا از طریق ترکیه یکی از این رخدادها بود که در روزهای سخت کرونایی محقق شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این باره، گفت: در این مدت موضوع خط ریلی ایران به اروپا از ترکیه که سال ها بود وجود داشت اما به شکل منقطع و دارای نواقصی بود با هماهنگی و در شرایط کرونایی فعال کردیم و جابه جایی بار از مرز ریلی به ترکیه و از آن سمت به مقاصد اروپایی فعال شده است.

وی افزود: ما در یک کمیته چهارجانبه تعرفه مشترک را با چهار کشور منطقه و ترکیه به امضا رساندیم تا بتوانیم از لحاظ بازرگانی، مزیت و رضایتی را به وجود بیاورد که بتوان با استفاده از ریل، جابه جایی را تسهیل و تسریع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل و مسکن در ایام کرونا و پیش از آن، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم موضوع توسعه زیرساخت های حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت که در این خصوص در بحث راه، آزادراه ها به لحاظ درصدی تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراه های کشور افزایش پیدا می کند. بدین معنا طول آزادراه های کشور از ۲۱۰۰ کیلومتر به ۳۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که ۳۱۷ کیلومتر تاکنون به بهره‌برداری رسیده و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا پایان دولت، بهره‌برداری خواهد شد.

عضو کابینه  دولت دوازدهم همچنین از مطالعه و اجرای دو میزان آزادراه دیگر در یک برنامه پنج ساله دیگر خبر داد که طول آزادراه های کشور با اجرای آن برنامه حداقل ۶۰۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: دانش بنیان‌ها خطوط ریلی کشور را هوشمند می‌کنند

افتتاح ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید تا پایان دولت دوازدهم

اسلامی اعلام کرد: از آغاز به فعالیت در وزارت راه و شهرسازی، به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌های کشور افزودیم و این یک روند مطلوبی نسبت به وضعیت بودجه ای و کاهش منابع در کشور به شمار می رود. هم اکنون حدود ۵۶۰۰ کیلومتر از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بزرگراه داریم که به افتتاح رسیده است. همچنین بیش از  ۹۰۰ کیلومتر تا بیش از پایان دولت دوازدهم افتتاح می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برنامه ریزی ها در این خصوص بر اساس سه پایلوت انجام شده است، توضیح داد: سند مادری که بر اساس آن برنامه ریزی های در خصوص حمل و نقل و راه ها انجام شده، سند جامع لجستیک کشور است که حمل و نقل را از مبداء که مبادی ورودی است تا مقصد که نقاط مصرف ست هم برای بار و هم برای مسافر به لحاظ زیرساخت ها و همچنین سیستم ها و سامانه ها و وسایل حمل و نقل تنظیم و هماهنگ می کند تا در قالب یک برنامه بتواند محقق شود.

اسلامی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی سهم ریلی خبر داد و گفت: بر اساس سند جامع لجستیک تلاش کردیم تا کریدورهای حمل و نقلی کشور را روان سازی و ایمن سازی کرده، به ثمر رسانده و اجرایی کنیم. در این برنامه اجرایی تلاش شد تا با رفع نقاط حادثه خیز، میزان تلفات را کاهش دهیم و ایمنی راه ها را ایجاد کرده و با افزایش ظرفیت راه ها و تعریف کریدورهای جدید زمان، مساحت و هزینه تمام شده را کاهش دهیم. این برنامه ریزی درباره کریدورهای آزادراهی، کریدورهای بزرگراهی و ورودی که ترانزیت را هم شامل می شود تعریف شده و در دست اجراست.

وی در خصوص برنامه مشخص وزارت راه و شهرسازی برای درآمد زایی از ترانزیت، گفت: ما از فرصت ترانزیت در کریدور شمال- جنوب و شرق-غرب که در شعاع ترانزیتی سه قاره واقع شده، فرصت های متعددی را داشتیم که چنانچه سیاست ها و ساختارها و ساز و کار لازم را فراهم می کردیم شاید امروزه می توانستیم از ترانزیت هم ترانزیت هوایی برای مسافر هم ترانزیت بار به شکل حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم.

۷۰۰ میلیون دلار درآمد ترانزیتی سال ۹۸

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بالاترین نرخ فرصت ترانزیتی برای بار در پنج سال گذشته جاب جایی و ترانزیت ۱۳ میلیون تن بار بود که این رقم در سال گذشته با توجه به شرایط و مزاحمت هایی که آمریکایی ها به شکل کاملا فعال با استراتژی ایران زیرو  که مطرح کردند و گزینه های گوناگونی که سر راه کشورهای ماورای قفقاز و آسیای میانه به وجود آوردند و به آنها کمک مالی کرده تا گزینه های جایگزین ایران را تقویت کنند، اینها برای کشورهای نامبرده فرصتی را فراهم کرده تا سهم ترانزیت ایران را کاهش دهند. با تمامی این موانع، در سال گذشته ترانزیت کالا و بار به حدود ۸ میلیون تن رسید که ارزش آن از نظر درآمد اقتصادی هم ترانزیت هوایی و هم ترانزیت بار، حدود ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ترانزیتی بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کریدور شمال- جنوب، ظرفیت جابه جایی حداقل ۹۰ میلیون تن بار در سال را دارد، اقدامات دولت را برای ارتقای این مسیر ترانزیتی برشمرد و گفت: در خصوص افزایش سهم ترانزیتی ایران سه کار انجام شد. اول آنکه پروژه های زیرساختی همچون راه آهن چابهار-زاهدان که حلقه مفقوده ای در کریدور شمال- جنوب ایران است و تنها بندر اقیانوسی است که ما را به شبکه ریلی وصل می کند، توسعه یافت. بدین معنا، ضمن توسعه بندر چابهار، ظرفیت های آن را گسترش دادیم و تلاش کردیم تا خط آهن چابهار- زاهدان فعال شود. 

وی در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه بندر چابهار، اعلام کرد: فاز یک چابهار- زاهدان که در حقیقت فاز مقدماتی آن جابه جایی ۲.۵ میلیون تن بود در دولت تدبیر و امید به ۸.۵ میلیون تن رسید. سال ۹۶ باری که در بندر چابهار جابه جا شد حدود ۹۲۰ هزار تن بود که امسال به ۴ میلیون تن از استفاده از ظرفیت های بندر دست می یابیم. معاهده ایران، هندوستان، افغانستان خود بخشی از این ارتقای ظرفیت را برعهده دارد.

به گفته اسلامی، همچنین توافق نامه هایی که ایران با آسیای میانه برای استفاده از بندر چابهار دارد بخش دیگری از این افزایش ظرفیت است.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث و تکمیل راه آهن زاهدان-چابهار

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث خط آهن چابهار- زاهدان، گفت: هم اکنون راه آهن چابهار پرسرعت در حال انجام است که طول این خط ریلی ۶۷۰ کیلومتر است که بزرگترین پروژه ریلی کشور به شمار می رود و این پروژه از مسیرهای سخت و طاقت فرسایی عبور می کند و در نهایت به شبکه ریلی کشور متصل می شود. تعدادی خطوط ریلی تکمیلی که از زاهدان به بیرجند است نیز در حال تکمیل است. سال آینده این خط آهن را به بهره برداری می رسانیم.

اسلامی یادآور شد: زمانیکه وارد وزارتخانه راه و شهرسازی شدم پروژه خط ریلی چابهار- زاهدان ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که هم اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه ۵۲ درصد است و این یک رکورد است. بنابراین در صدد تکمیل کریدور نوار شرق هستیم. همچنین تجیهز بنادر برای تخلیه و بارگیری ریل در حال انجام است. همچنین در حال تکمیل خط راه آهن رشت- استارا برای اتصال  به آذربایجان، گرجستان و روسیه هستیم. بنابراین کریدور شمال- جنوب چهار خروجی ریلی دارد که هر چهار خروجی ریلی منقطع و متصل برقرار است و جابه جایی کار در آنها  در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: تا پایان سال 4 عرضه اولیه از شرکت‌های ریلی به بورس وارد می‌شوند

عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های عضو کشورهای CIS

اسلامی عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های عضو کشورهای CIS را مهم برشمرد و گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با تلاش هایی که انجام داده  عضو اتحادیه راه آهن های کشورهای CIS شده است. عضویت ایران در آن اتحادیه کمک می کند تا بتوان با وحدت رویه، سهم بار ایران را در یک معاهده بازرگانی مشترک در ترانزیت ارتقا داد. هم اکنون حدود ۹۰  میلیون تن حجم بار است که امید است با عضویت در این اتحادیه نقش ایران ارتقا یابد. 

اسلامی در خصوص رفع نقاط حادثه خیز جاده های کشور، گفت: جاده ها هر کدام یک هندسه و ظرفیتی دارند و سرعت های مجاز در انواع جاده ها مشخص شده است. احداث جاده ها متاثر از حجم ترافیکی است که در آن جاده ها رخ می دهد و بر اساس حجم، آزادراه ها و بزرگراه ها تعریف می شود. مردم باید به ضوابط و قوانین انواع جاده ها پای بندی نشان دهند.

وزیر راه و شهرسازی از شناسایی برخی نقاط حادثه خیز با همکاری پلیس خبر داد و اعلام کرد: تاکنون تمام نقاط حادثه خیز که متاثر از هندسه راه بوده است را و یک غفلتی می توانسته موجب یک حادثه شود را با همکاری پلیس شناسایی کردیم و بخش های بحرانی آنها را رفع بحران کردیم. بدین نحو که عملیات راهسازی و اصلاح آن نقاط انجام شده است. در خصوص برخی دیگر از نقاط حادثه خیز با هوشمند سازی و افزایش تعداد دوربین ها و سامانه پایش تردد اقداماتی انجام دادیم.

به گفته اسلامی، از ۹۰۰ دوربین بین راهی در این دو سال گذشته به ۳۰۰۰ دوربین رسیدیم. با اینکار کنترل و مراقبت ویژه می شود که رفتارهای رانندگان کنترل شود. در خصوص نقاط غیرهمسطح در نقاطی لازم بوده تا تقاطع های غیرهمسطح ایجاد شود که اینکار انجام شده و در حال انجام است. بخش اول و دوم ۲۴۸ مورد تعداد نقاط حادثه خیز بوده که توسط پلیس شناسایی شده و این ۲۴۸ مورد در حدود ۲۰۰ مورد کاملا برطرف شده است و بقیه نیز در حال انجام است. در خصوص تقاطع های غیرهمسطح به دنبال آن هستیم تا پایان سال آینده، با شتاب بیشتری تکمیل کنیم و بتوانیم آنها را در مدار قرار دهیم.   

بحران و کمبود هواپیما در کشور وجود ندارد

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قراردادهایی که با ایرباس و بویینگ لغو شده است تامین ناوگان تنها با سوخو انجام می شود یا خیر؟ گفت: ایرلاین های ما خریدار هواپیما هستند با راه ها و فرمول هایی که بلد هستند و تجربه کرده اند، هواپیمای موردنیاز خود را تامین کرده اند. ما امروز در شرایطی هستیم که بحران و یا کمبود هواپیما نداریم. ما یکسری مسیرها و سایزهای هواپیما مورد نیازمان است تا بتوانیم تعداد پروازها را در یکسری از شهرها و یکسری از مقاصد بین المللی افزایش بدهیم که در این خصوص برنامه ریزی شده است و با صندوق توسعه ملی هماهنگی کردیم که بتوانیم تسهیلات در اختیار آنها قرار دهند و شرکت های هواپیمایی بتوانند از طریق هایی که خودشان می دانند و می توانند هواپیمای موردنیاز را ابتیاع کنند.

ضرر ایرلاین های داخلی از کرونا ۷۰۰ میلیون دلار

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص اینکه ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی در ایام کرونا چه میزان متحمل ضرر شده اند، گفت: ضرری که رسما اعلام شده است ۷۰۰ میلیون دلار در پنج ماه ابتدای سال بوده است. ۲۳۰۰ میلیاردتومان از اعتبارات کرونا را برای بخش حمل و نقل به ایرلاین ها و شرکت های ریلی اختصاص دادیم. هم اکنون عملکرد ۲۳۰۰  میلیاردتومان کمتر از ۳۰ درصد است. همه ایرلاین ها نتوانستند دریافت کنند و در حال تشریفات بانکی هستند تا بتوانند تضامین خود را به بانک ارایه دهند و تسهیلات را دریافت کنند.

اسلامی تاکید کرد: در ایام کرونا برای ما مهم است که ایرلاین ها تعدیل نیرو انجام ندهند و بتوانند پشتیبانی فنی از ناوگان انجام دهند. به دنبال آن بودیم که بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان آنها مبالغی در اختیار آنها قرار بگیرد.

رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط ایرلاین ها جرم است

وی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در ایرلاین ها و فرودگاهها اعلام کرد: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط ایرلاین ها جرم محسوب می شود و ستاد ملی کرونا مجازات هایی را برای این دسته از خاطیان در نظر گرفته است. در این خصوص هم وزارت راه و شهرسازی و هم سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت می کند. تمام این ها کنترل می شود به محض آنکه به واحد شکایات سازمان هواپیمایی گزارش شود برخورد می شود.

در هفته جاری برای ایرلاین هایی که پروتکل ها بهداشتی را رعایت نکنند مجازات هایی در نظر گرفته شده و همه ایرلاین ها مکلف به رعایت آن هستند. به هیج وجه ضوابط قابل چانه زنی و یا تخفیف نیست. در ایران ستاد ملی کرونا در خصوص ایرلاین ها و رعایت پروتکل های بهداشتی تصمیم می گیرد و مصوبات ستاد ملی کرونا، لازم الاجراست.

اسلامی همچنین گفت: خطوط ریلی از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر دولت یازدهم تا پایان دولت دوازدهم به  ۱۴ هزار کیلومتر می رسد. پنج استان جدید به شبکه ریلی وصل شد و حداکثر تا پایان سال آینده سه استان اردبیل، کردستان و خراسان شمالی به خطوط ریلی اصلی کشور متصل می شوند. 

مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه میزان استقبال از طرح اقدام ملی مسکن گسترده بوده است از ارتباط سامانه اقدام ملی مسکن با شعب بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات ودیعه مسکن خبر داد و گفت: تاکنون ۹۰۰ میلیاردتومان از سوی متقاضیان مسکن ملی در حساب‌های بانکی سپرده‌گذاری شده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما در خصوص برنامه ها و سیاست های وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه مسکن، گفت: همواره ملاک عمل برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در وزارت راه و شهرسازی بر اساس طرح جامع مسکن بوده که این طرح در طی سالیان، به روز شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب که در برنامه ششم توسعه، احداث سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری ملاک عمل بوده است، توضیح داد: در ارتباط با طرح جامع مسکن، جامعه هدف شامل دهک های یک و دو و همچنین دهک های میان درآمدی بوده است.

اسلامی ادامه داد: دهک‌های یک و دو که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند، برنامه استواری دارند و منابع آن به شکل بلاعوض و یا وام کم بهره هر ساله در قانون بودجه پیش بینی شده و پرداخت می شود. مجری نیز سازمان های حمایتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند که به شکل پیوسته اینکار را همواره انجام داده اند. در مورد این دهک‌ها، هیچ سالی کمتر از ۱۰۰ هزار واحد کار نشده است. هم‌اکنون نیز این برنامه‌های مسکنی برای این گروه‌ها برقرار است و اقدامات در این زمینه در حال انجام است که موسسات و واحدهای خیریه و نهادهای گوناگونی که نقش حمایتی دارند علاوه بر کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی در این امر مشارکت فعال دارند.

احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی

وی افزود:در خصوص مسکن روستایی نیز به همین روال کار انجام می شود و شاهد احداث مسکن روستایی به شکل پیوسته هستیم. در خصوص مسکن روستایی نیز سالانه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در برنامه بوده است. اگرکه بخش های مربوطه در خصوص مسکن روستایی را که شامل بازسازی و تعمیرات واحدهای آسیب دیده از بلایا را از این آمار کم کنیم کف تولید مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سالانه از ۸۰ هزار واحد، کمتر نبوده است. میزان افزایش یا کاهش آن نیز به مشارکت روستاییان بستگی دارد. زیرا روستاییان باید مشارکت کرده و با همکاری بنیاد پرونده تشکیل دهند، بنیاد مسکن در این خصوص برای روستاییان، نقشه و مصالح را تامین می کند و وام بانکی به آنها می دهد و روستاییان با این امکانات اقدام به بازسازی خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص احداث سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری بر اساس طرح جامع مسکن، گفت: در پنج سال گذشته، انواع مسکنی که توسط مردم تولید شده است سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است. همچنین، در دولت تدبیر و امید، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده است. علاوه بر آن ۱۶۰ هزار متقاضی مسکن توسط بانک مسکن از طریق حساب صندوق پس انداز مسکن یکم صاحب خانه شدند. بدین معنا در دولت تدبیر و امید سالانه ۲۰۷ هزار از طریق مسکن مهر به مردم واگذار شده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود، توضیح داد: تفاضل احداث ۷۰۰ هزار واحد را که در برنامه سیاستگذاری شده با آنچه را که محقق شده و میانگین سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است را با برنامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، در دستور کار قرار دادیم.

وی یادآور شد: هدف‌گذاری بدین ترتیب بوده که سالانه ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده احداث شود که بخشی از برنامه طرح جامع مسکن بوده و بخش نهایی این بود که طرح اقدام ملی مسکن را هدف گذاری کردیم.

اسلامی در خصوص برخی از انتقاداتی که به دولت شده است، توضیح داد: مسکن توسط مردم تولید می شود و هیچ دولتی هیچگاه تولید کننده مسکن نبوده است بلکه ساز و کار و زمینه تولید مسکن را فراهم کرده است. دولت یازدهم آنچه را که در برنامه گذاشته بود دو رویکرد داشت و آن هم ارزیابی از وضعیت مسکن از جامعه بود. بدین معنا تعداد خانوار و تعداد واحد مسکونی را در مقابل هم قرار دادیم تا هدف کمی را در مورد عرضه مسکن داشته باشیم و این تحلیل تحلیلی است که همواره کارشناسان به آن می پردازند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از دو میلیون واحد مسکونی به غیر از خانه‌های ویلایی و خانه‌های اقامت موقت که آنها هم بیش از دو میلیون برآورد شده است، در کشور وجود دارد. بر اساس آمار ۲۴ میلیون خانه و ۲۲ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که بیش از دو  میلیون واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار وجود دارد. بنابراین باید روی تفکر دولت یازدهم که موضوع بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری بود، تمرکز می کردیم که روی آن نیز وقت فراوانی صرف شد.

اسلامی افزود: در دولت یازدهم روی بافت فرسوده بسیار تمرکز شد و تصور این بود که به سهولت می‌توانند سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده احداث کنند. این فرضیه ای بود که به دلیل آنکه ابزار آن فراهم نبود و آن تعریف به تعریف واقع بینانه تری نیاز داشت، بسیار کمتر از عدد پیش بینی شده اتفاق افتاد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: مالک واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و سایر بافت‌ها مردم هستند و مردم باید متقاضی شوند، پرونده تشکیل دهند و خانه های فرسوده خود را خراب کنند و با پروانه ساختمانی رایگان و تسهیلات ارزان قیمت خانه های خود را بسازند. بدین معنا یک سازنده مجتمع بسازد و در اختیار مردم ساکن در بافت های فرسوده قرار دهد. از این طرح استقبال نشد و عدد ۱۰۰ هزار واحد اتفاق نیفتاد.

اسلامی گفت: تکمیل مسکن مهر باقیمانده بخشی از تعهد دولت تدبیر و امید بود.  در دولت دهم حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده بود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مانده داشت که باید دولت یازدهم آن را تکمیل می کرد. به رغم همه مطالبی که شنیده شده است ما وارث یک میلیون و ۵۰۰ هزارواحد مسکونی مهر نیمه تمام بودیم. اتفاقی که در این دوره افتاده این بود که ۵۰۰ هزار واحدی که تعهد کردیم تا تکمیل کنیم حدود ۷۰ هزار واحد حداکثر در دست اجرا داریم که باقیمانده مسکن مهر است. مابقی تکمیل شده و در حال واگذاری است به استثنای واحدهایی که در محاکم پرونده دارند و در دادگاه هستند. بنابراین برای جبران این کسری ما طرح اقدام ملی مسکن را طراحی کردیم.

اسلامی در پاسخ به این پرسش که میزان استقبال از طرح اقدام ملی مسکن به چه میزان بوده است، گفت: از مسکن ملی استقبال گسترده ای انجام شد. حدود ۸۰۰ هزار واجد شرایط ثبت نام کردند در پالایشی که انجام شده ۵۳۰ هزار متقاضی باقی ماندند که این تعداد در حال تشکیل پرونده هستند، به بانک ها معرفی شده اند و در حال واریز وجه به بانک ها هستند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید دوباره بر اینکه میزان استقبال مردم از طرح اقدام ملی مسکن مناسب بوده است، گفت: از ابتدای امسال با بحران کرونا مواجه بودیم. برخی نیز با ذهنیت های نادرست، اذهان عمومی را در خصوص طرح اقدام ملی مسکن تخریب کردند و در آنها تردید ایجاد شد که ممکن است طرحی دیگر در راه باشد که نظریه های بهتری داشته باشد. این ذهنیت ها به وزارت راه و شهرسازی ضربات جبران ناپذیری وارد کرد که در رسانه ها بسیار بازتاب پیدا کرد.

اسلامی تصرح کرد: طرح اقدام ملی مسکن شتاب پیدا کرده است. تقریبا در دو هفته گذشته با سرعت بیشتری متقاضیان حساب باز کرده اند. بر اساس آماری که ۲۷ مرداد استخراج شد آمار از ۱۶ هزار افتتاح حساب و واریزی به حساب متقاضیان طرح  اقدام ملی عبور کرده است.

وی یادآور شد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای گوناگون زمین به شکل گروهی به متقاضیان واگذار می شود. در شهرها که به ویژه زمین واگذار می شود استقبال مناسب بوده است. همچنین بخشی از طرح اقدام ملی به این شکل است که متقاضیان واجد شرایط به پروژه های آغاز شده، متصل می شوند.

اسلامی گفت: تاکنون عددی معادل ۹۰۰ میلیاردتومان متقاضیان به حساب های خود برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن پول واریز کرده اند و این مبالغ افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در طرح اقدام ملی مسکن برای ما مهم است که پول‌های اولیه مردم به بانک ها در قراردادی که با پیمانکاران تنظیم می شود هرچه سریعتر در اختیار پیمانکاران و سازندگان برای اتمام طرح، قرار بگیرد. آورده پیمانکاران و آورده متقاضیان در کنار هم می تواند کندی پروژه را برطرف کند و به اجرای طرح سرعت بیشتری بدهد. واریز مبالغ توسط مردم آغاز شده است و امیدواریم سرعت بیشتری بگیرد.

اسلامی گفت: در خصوص طرح اقدام ملی مسکن، طرح و برنامه داشتیم. زمین را پیش بینی کردیم و در خصوص تسهیلات بانکی نیز ان شاء الله بانک‌ها به موقع تعهد خود را انجام دهند تا اجرای طرح سرعت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی مسکن برای تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها لازم الاجراست و تنها مختص به یک وزارتخانه نیست. به عنوان نماینده دولت در شورای عالی مسکن اعلام می کنم که تلاش کردیم جریان تولید و رونق مسکن را به حرکت درآوریم، تلاش کردیم تا همه را تنظیم و هماهنگ کنیم تا نقش خود را ایفا کنند. ایجاد جذابیت، انتخاب زمین در نقاط مرغوب و داشتن متقاضی برای تک تک طرح ها جزو برنامه های ما در اجرای طرح اقدام ملی مسکن بودند. این سه عامل، عواملی هستند که به آنها توجه ویژه کردیم.

اسلامی در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران و اینکه هم اکنون در چه مرحله ای قراردارد، گفت: در خصوص ودیعه مسکن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامکی ثبت نام کرده اند که  از این میزان حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی نامعتبر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر داشتند که برای دارندگان کد ملی معتبر، پیامکی ارسال شد تا در سامانه پرونده تشکیل بدهند. تاکنون ۳۸۰ هزار نفر پرونده تشکیل داده اند و به تدریج به بانک معرفی می شوند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند. ارتباط سیستمی وزارت راه و شهرسازی با شعب بانک های ارایه دهنده تسهیلات ودیعه مسکن طبق آخرین جلسه ای که ۲۷ مرداد معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی داشت، نهایی شده است و هیچ مانعی سر راه آن وجود ندارد.

اسلامی با یادآوری اینکه تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۱۵ میلیون تومان است، گفت: این موضوع برای اولین بار است که برای مستاجران در این شرایط کرونایی ایجاد شده است.

به گفته اسلامی، به زودی از ۱۴۰ هزار موجر که در شرایط کرونایی اجاره واحدهایشان را افزایش نداده اند تجلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که تولید و عرضه مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم و اعتماد را بین سازندگان و متقاضیان ایجاد کنیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *