خودروهای لوکس و همکلاس با رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی از قیمت گذاری شورای رقابت خارج شدند .
به گزارش برات نیوز، چندی پیش شورای رقابت اعلام کرد که تصمیم دارد تا قیمت گذاری خودروهای همکلاس و همسطح را از دستورالعمل قیمت گذاری این شورا خارج کند.
درهمین حال مجلسیها نیز اعلام کردند که قیمت گذاری آزاد خودرو اجرایی نشده است.
درصورت خروج قیمت گذاری خودروهای لوکس و همکلاس این امر از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان انجام می شود.
رشد 50 درصدی تولید خودروهای لوکس
و اما حالا مشاور شورای رقابت از خروج خودروهای لوکس با رشد تولید ۵۰ درصد از قیمت گذاری دستوری خبر داده است .
سید مصطفی صفاری، در خصوص خارج شدن قیمت برخی از خودروها از قیمت گذاری دستوری، اظهار کرده است: خودروها برای قیمت گذاری به ۲ دسته تبدیل شده اند.
خودروها شامل خودروهای اقتصادی یا همان پر تیراژ و خودروهای لوکس می شود.
صفاری تصریح کرد: در شورای رقابت تصمیم گرفته شد که خودروهای لوکس با رشد تولید۵۰ درصد از قیمت گذاری دستوری خارج شوند.
به طوری که اگر مثلا خودروی ۲۰۷ رشد بالای ۵۰ درصد داشته باشد، از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.
بازار خودروهای لوکس
مشاور شورای رقابت از رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی خودروهای لوکس نیز خبر داد.
وی گفت: خودروی تارا به عنوان یک خودروی تازه وارد به بازار خودرو نیز از جمله خودروهای لوکس به حساب می آید .
وی افزود: با توجه به اینکه این خودرو در زمره خودروهای لوکس و سطح بالا به شمار می آید قیمت گذاری آن نیز از دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت خارج خواهد شد .
صفاری در خصوص قیمت گذاری خودرو در بورس کالا، گفت: برای تعیین قیمت خودرو به صورت شفاف باید بستر و زیرساختهای لازم تامین شود.
شفاف سازی بازار سرمایه و عدم رانت و فساد مالی
وی همچنین گفت: میزان عرضه و تقاضا نیز باید در بازار خودرو برابر شود.
زیرا درحال حاضر بازار بورس به دلیل شفاف سازی هیچ رانت و فسادی را ندارد .
این مقام مسوول در شورای رقابت بر اینکه بورس کالا محلی برای کشف قیمت برندهای پر تیراژ تولید کننده های خودرو است تاکید داشت.
بیشتر بخوانید: قیمتگذاری خودرو آزاد خواهد شد؟
صفاری همچنین خاطر نشان کرد: کشف قیمت برندهای پرتیراژ تولید کننده های خودرو و با رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی با قیمتهای منصفانه شورای رقابت یکسان نیست.
تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این اختلاف قیمت وجود دارد.
ترمز افزایش قیمت خودرو باید کشیده شود
مشاور شورای رقابت خاطر نشان کرد: برای حل مشکل اختلاف قیمت میتوانیم جلوی واردات خودرو را باز بگذاریم یا کیفیت تولید داخلی را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: با بستن سایتهایی که در قیمت گذاری نادرست دخالت دارند، میتوانیم ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشیم.
به گفته صفاری خودرو ساز باید موظف شود حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید هفتگی خود را در بازار بورس کالا عرضه کنند.