راه اندازی تاکسی های هوایی همچنان نامشخص باقی مانده و زمان مشخصی برای راه اندازی این نوع حمل و نقل نوین ارائه نشده است.

به گزارش برات نیوز، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به صدور موافقت‌نامه‌های اصولی برای چندین شرکت هواپیمایی در راستای راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی گفت: گرچه تا کنون حرکتی از سوی شرکت‌های مذکور در زمینه راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی و تقویت هوانوردی عمومی در بخش‌های مختلف انجام نشده است، اما همچنان حمایت‌های لازم در این حوزه صورت گرفته و ادامه خواهد داشت.

به دلیل محدودیت ناوگان هوایی، بخش بزرگی از فرودگاه ها دارای ظرفیت خالی هستند به همین دلیل و به دستور وزیر راه و شهرسازی، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان ایر تاکسی را در دست اقدام قرار گرفت.

هوانوردی عمومی و تاکسی‌های هوایی یکی از هسته‌های اصلی صنعت حمل‌ونقل هوایی به شمار می‌رود که در حوزه‌های مختلف در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و روز به روز رونق پیدا می‌کند. در ایران نیز از سال‌ها پیش این مسئله و ضرورت آن مطرح شده اما توجه چندانی به آن نشده است.

تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: گرچه برای راه‌اندازی تاکسی‌ هوایی در ایران موافقت‌نامه اصولی برای برخی شرکت‌های هواپیمایی متقاضی صادر شده است اما هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

وی افزود: در هفته آینده در جلسه شورای عالی هواپیمایی جلسه‌ایی با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد و با حضور اعضای دیگری  از وزرات‌خانه‌ها و دستگاه‌های متولی در زمینه استفاده و راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی در آسمان ایران تصمیم‌گیری خواهد شد تا بتوانیم این بخش از صنعت حمل‌ونقل هوایی را نیز فعال کنیم.

بیشتر بخوانید: ایرتاکسی راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در صدد است تا تعدادی  هواپیمای کوچک چهار تا ۱۰ نفره خود را طی ماه‌های آتی در مسیرهای کوتاهی که به دلیل کم بودن تقاضا پرواز هواپیما به آنجا صرفه ندارد، استفاده کنند که می‌تواند بسیار موثر باشد.

دهقانی زنگنه گفت: تاکسی‌های هوایی در مسیرهایی مانند تهران-سمنان، تهران-زنجان، تهران-اراک و غیره می‌تواند باعث رونق صنعت حمل و نقل هوایی شود و آثار مثبتی در این زمینه بر جای گذارد.

پیش از این معاون هوانوردی و امور بین ‌الملل سازمان هواپیمایی درباره راه اندازی تاکسی های هوایی اعلام کرده بود : «متقاضیان می‌توانند برای احداث ایرتاکسی‌ها شرایط اختصاصی آن را فراهم کنند تا به آن‌ها مجوز بدهیم. تاکنون برای برخی از آن‌ها موافقت اصولی صادر شده و می‌توانند در این زمینه از جت‌های اختصاصی تا هواپیماهای ۱۰-۱۵ نفره بهره‌ ببرند.

مرتضی دهقان اظهار کرد: «حدود ۹۰ درصد پروازهای داخلی در حدود ۱۵ فرودگاه داخلی انجام می‌شود و با توجه به وجود ۶۰ فرودگاه در ایران و ظرفیت خالی زیادی که در این زمینه وجود دارد می‌توان از دیگر پتانسیل‌های پروازی مانند ایرتاکسی‌ها بهره‌ بیشتری برد.»

تاکسی هوایی

تاکسی هوایی یا همان ایر ‌تاکسی، یک نوع اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامه ی پروازی که به‌ خودی ‌خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌ سبک است و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است، در مسیرهای کوتاه جا‌به‌جا شود.

وی افزود: «در حوزه پروازی و جابه‌جایی مسافر با توجه به اینکه اقتصاد صنعت حمل ونقل هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است این اقتصاد را باید به گونه‌ای توانمند کرد که خود را شکل دهد. در این راستا با هماهنگی‌های صورت گرفته بین دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و… مباحث مختلفی از قوانین و زیرساخت‌ها مانند نرخ ثابت دولتی و… را ایجاد و تسهیل کردیم تا هم شبکه پروازی آزاد و از انحصار خارج شود و نرخ به گونه‌ای باشد که هم برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی داشته باشد و در زمان مناسبی بازگشت سرمایه ی آن را برآورد کند و هم برای مردم حق انتخاب و قدرت خرید وجود داشته باشد و بتوانند از پروازهای مختلف استفاده کنند.»

دهقان ادامه داد: «در این راستا پیشنهادی را به شورای عالی هواپیمایی بردیم که به تصویب رسید، این پیشنهاد تاسیس شرکت های هواپیمایی که یکی از ‌آن‌ها ایرتاکسی‌هاست اما با این تفاوت و ویژگی که شرایط یکسانی برای متقاضیان ایجاد شود که از انحصار جلوگیری شود و به عنوان مثال اگر یک نفر بخواهد شرکتی فقط برای ایرتاکسی‌ها تاسیس کند، نیازی نیست به اندازه یک شرکت هواپیمایی فول سرویس سرمایه ثابت، ساختارهای فنی و بازرگانی و دیگر الزامات را داشته باشد.»

هواپیمای معمولی موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی های هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا، می‌تواند در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: «در این زمینه برخی از متقاضیان درخواست تاسیس شرکت‌های ایرتاکسی را ارائه داده‌اند. این مسئله تنها منحصر به شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشور نیست؛ چرا که می‌خواهیم رونق شرکت‌های مختلف هواپیمایی از جمله ایرتاکسی ها را خارج از تمرکز شکل گرفته، رونق دهیم و در این زمینه رغبت بیشتری در متقاضیان شکل بگیرد.»

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی به عنوان یک دستگاه رگولاتوری نمی‌تواند تسهیلات برای شرکت‌های متقاضی تاسیس ایرتاکسی فراهم کند، اما همه مسائل در این زمینه دیده شده و متقاضیان باید تا حدی از آورده ی خودشان استفاده کنند، گفت: «هزینه‌ها و چگونگی رونق ایرتاکسی ها بستگی به نوع هواپیمایی دارد که شرکت‌ هواپیمایی متقاضی از آن استفاده می‌کند و هیچ مشکلی برای واردات انواع هواپیماها از جت‌های اختصاصی تا هواپیماهای ۱۰-۱۵ نفره وجود ندارد، چرا که شرکت‌ها و متقاضیان هر طور شده در شرایط سخت کنونی این هواپیماها را وارد می‌کنند و بسته به استفاده از هر کدام از آن‌ها می‌توان برای آن مشتری قائل شد که هر کدام هزینه و جامعه هدف خاص خودش را دارد. بنابراین هر کسی هم بخواهد از این بستر استفاده کند، بسته به نوع هواپیمایی که انتخاب می‌کند، هزینه‌اش را پرداخت می‌کند.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *