به گفته معاون شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل، راه آهن خواف-هرات تا پایان آذرماه افتتاح خواهد شد.
به گزارش براتنیوز، ایران با این خط آهن افغانستان را به کشورهای CIS، کشورهای شمالی حوزه قفقاز، اروپا و همچنین کشورهایی مانند عراق و بنادر جنوبی خود و بازارهای جهانی متصل خواهد کرد.
عباس خطیبی در گفتوگویی از افتتاح راه آهن خواف-هرات در قالب سه قطعه به طول 140 کیلومتر با سرمایهگذاری ایران سخن گفت.
ظاهرا دو قطعه از این مسیر در خاک ایران با طول 78 کیلومتر و قطعه سوم در خاک افغانستان با طول 62 کیلومتر احداث خواهد شد.
ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات بر عهده افغانستان
راه آهن خواف-هرات دارای یک قطعه چهارم نیز هست که از ایستگاه روزنک با طول 82 کیلومتر به سمت هرات ادامه خواهد داشت.
قطعه چهارم این خط آهن برخلاف سه قطعه دیگر، توسط افغانستان ساخته خواهد شد.
بیشتر بخوانید: حمایت افغانستان از سرمایهگذاران ایرانی
طبق اطلاعات بدست آمده، کشور افغانستان قطعات موردنیاز برای ساخت این قطعه را از کشور ایتالیا تامین کرده و ساخت آن را برعهده یک شرکت قزاقستانی گذاشته است.
عباس خطیبی در رابطه با نحوه ارتباط راهآهن خواف-هرات با بندرچابهار نیز خبر ساخت ابر پروژه ریلی چابهار-زاهدان را منتشر کرد.
گفتنی است این پروژه از طریق زاهدان چند پروژه دیگر از جمله زاهدان-بیرجند-گناباد و اتصال به بافق-مشهد در حال احداث است.
این پروژهها کریدور شرق کشور را تکمیل خواهند کرد. درحال حاضر بخشهایی از این مسیر در حال ساخت است.
اتصال مشهد به بندر چابهار
خطیبی در گفتگویی شفافسازی کرد که راهآهن بافق-مشهد از منطقه تربت حیدریه عبور خواهد کرد که محل اتصال خوبی به خواف و هرات خواهد بود.
همین موضوع بیانگر آن است که راهآهن خواف-هرات شبکه ریلی بافق- مشهد را به بندرعباس متصل میکند و همچنین از طریق مسیر ریلی چابهار-زاهدان-مشهد به بندرچابهار متصل خواهد شد.
خطیبی معتقد است کریدور شرق کشور در آینده با احداث راهآهن خواف-هرات کشور افغانستان به خلیج فارس و دریای عمان متصل خواهد شد.
این مسیر برای کشوری چون افغانستان که به آبهای آزاد دسترسی ندارد، میتواند بسیار موثر و کارآمد باشد.
به گفته خطیبی از مرحله ابتدایی ساخت این پروژه تا به امروز حدود 400 میلیارد تومان هزینه شده است.
اگر این هزینه را به ارزش روز برسانیم به رقمی بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان خواهیم رسید.
آمدن حجم ترانزیت افغانستان به سوی ایران
از جمله منافع این مسیر ریلی برای کشور ایران نیز میتوان به این مورد اشاره کرد که حجم ترانزیت افغانستان به سوی ایران هدایت خواهد شد.
از سوی دیگر ایران میتواند افغانستان را به کشورهای CIS، کشورهای شمالی حوزه قفقاز، اروپا و همچنین کشورهایی مانند عراق و بنادر جنوبی خود و بازارهای جهانی وصل کند.
در حقیقت شبکه ریلی گسترده ایران ارتباط تجار و بازرگانان افغانستان را برای جابهجایی بار گستردهتر خواهد کرد.
طبق بررسیهای انجام شده، بعد از راهاندازی این خط ریلی، حدود یک میلیون نفر مسافر و 6 میلیون تن بار سالیانه از این مسیر ترانزیت خواهند شد.
خطیبی همچنین عنوان کرد که این مسیر کریدور شرقی-غربی است که بخش زیادی از آن باید توسط افغانستان احداث شود.
این کشور قصد دارد راهآهن هرات را به مزار شریف متصل کند و از این طریق به ازبکستان متصل شود.
با راهاندازی این مسیر، کشورهایی چون ترکمنستان، قرقیزستان و همچنین چین به ایران و افغانستان متصل خواهند شد.
بنابراین در صورت تکمیل راهآهن خواف-هرات اقتصاد منطقه تغییرات چشمگیری به خود خواهد دید.