براساس امار ارائه شده، رشد ارزش معاملات الکترونیکی در نیمه نخست امسال ۲۸۴ درصد افزایش یافته است.
درحالی که شیوع بیماری فراگیر و کشنده کرونا یکسال است که اقتصاد و کسب و کار تمامی کشورها و مردم را نشانه رفته است.
اما براساس آمار ارائه شده کسب و کارهای اینترنتی رشد چشمگیری داشته اند.
به گزارش برات نیوز، ضرورت به کارگیری اینترنت و فضای مجازی برای انجام بسیاری از امور روزمره و حتی دورکاری موجب شد تا بازار کسب و کارهای اینترنتی بسیار رونق یابد.
رشد و توسعه مشاغل اینترنتی در شبکه های اجتماعی و اینترنت در تمامی کشورها از جمله ایران به طور چشمگیری افزایش یافته است.
4 برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی نسبت به سال گذشته
در همین حال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده که در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ارزش معاملات الکترونیکی به حدود ۴ برابر رسیده است
همچنین در حال حاضر در کشور ضریب نفوذ تلفن همراه ۵ درصد، ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند ۲۰ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ۹ درصد، است .
تعداد مشترکین اینترنت پهنباند (میلیون نفر) ۱۰ درصد و تعداد گواهی صادر شده امضا الکترونیک (هزار عدد) ۱۲۳ درصد است .
ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک (هزار میلیارد تومان)، ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیک (میلیارد تومان) ۲۱۷ درصد وتعداد تراکنشهای تجارت الکترونیک (میلیارد عدد) ۵۲ درصد است.
در همین حال نسبت اسمی تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی ۲۰۵ درصد، تعداد اینماد اعطا شده به واحدهای تجارت الکترونیکی (هزار عدد) ۱۹۶ درصد رشد داشته است.
رشد چشمگیر ارزش معاملات الکترونیکی در 6 ماه
ارزش معاملات الکترونیکی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۲۸۴ درصدی به ۶۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
متوسط مبلغ هر خرید الکترونیکی در دوره مورد بررسی، ۴۱۷ هزار تومان (با رشد ۱۵۳ درصدی نسبت به ششماهه اول ۹۸) است.
همچنین تعداد معاملات الکترونیکی ۱.۵ میلیارد عدد (با رشد ۵۲ درصدی نسبت به ششماهه اول ۹۸)، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی ۱۵۲ هزار عدد (با رشد ۳۵ درصدی نسبت به ششماهه اول ۹۸) و تعداد وبسایتهای تجارت الکترونیکی ۳۳۳ هزار عدد (با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال ۹۸) رشد داشتهاند.
بر اساس این گزارش، ۲۳ درصد از وبسایتهای تجارت الکترونیکی (با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۸) دارای اینماد هستند و حدود ۴۶ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی در گروه سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.
شیوع کرونا و رونق کسب و کار اینترنتی
با توجه به رشد چشمگیر معاملات الکترونیکی و رونق کسب و کار اینترنتی،مدیر پایش تجارت الکترونیکی معتقد است: شیوع کرونا، سهولت دسترسی و عدم نیاز به سرمایه اولیه بالا از مهمترین دلایل استقبال از این کسب و کارهاست.
فرانک ابوالمعصوم درباره تشریح گزارشهایی که مرکز پایش تجارت الکترونیکی تهیه میکند گفت: واحد پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بهطور رسمی از سال ۹۷ سالانه گزارشهای ساختاریافتهای را در حوزه بررسی وضعیت تجارت الکترونیک کشور آماده و منتشر کرده است.
وی افزود: هدف از ارائه این گزارشها نشان دادن چشمانداز و تصویر کلی از وضعیت تجارت الکترونیکی کشور برای کلیه ذینفعانی است که در این فضا مشغول فعالیت هستند.
افزوده شدن بخش روش شناسی به گزارش های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
ابوالمعصوم تأکید کرد: گزارشهای این مرکز تا سال گذشته در ۳ بخش اصلی زیرساخت، وضعیت عملکرد تجارت الکترونیک و جمعیتشناسی تنظیم میشد اما امسال بخش روششناسی را نیز به گزارش اضافه کردیم.
وی خاطر نشان کرد: در بخش زیرساخت الکترونیکی به زیرساخت شبکه و ICT بهعنوان نیازمندی اصلی و اساسی برای توسعه تجارت الکترونیک کشور پرداختیم.
مدیر پایش تجارت الکترونیکی گفت: اگر زیرساخت فناوری اطلاعات و شبکه مناسب در کشور وجود نداشته باشد، کاربران دسترسی مناسبی به اینترنت و پهنای باند نداشته باشند .
آماده سازی گزارش های تجارت الکترونیکی در دو قالب
وی اعلام کرد:همچنین دسترسی افراد به شبکه موبایل و تلفنهای هوشمند امکان پذیر نباشد، نمیتوان در بخش تجارت الکترونیکی انتظار توسعه داشت.
این مقام مسوول اظهار کرد: این گزارشها در دو قالب سند مفصل ۴۰ صفحهای و گزارش کوتاه اینفوگرافیک برای دسترسی همگانی آماده میشود.
ابوالمعصوم ضمن اشاره به رشد ارزش معاملات الکترونیک تأکید کرد: موارد اصلی که در زیرساخت مورد بررسی قرار میگیرد، ضریب نفوذ پهنباند، اینترنت و تلفن همراه هوشمند، تعداد کاربران اینترنت، شاخص دسترسی به شبکه در کشور هستند.
وی خاطر نشان کرد: منابعی که ما برای بررسی این شاخصها استفاده میکنیم گزارشهای وزارت ارتباطات و گزارشهای جهانی است.
عملکرد تجارت الکترونیک، مهم ترین شاخص گردش مالی
باید توجه داشت که در حوزه عملکرد تجارت الکترونیک، مهمترین شاخص گردش مالی تجارت الکترونیک است که مورد محاسبه قرار میگیرد.
این گردش شامل خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت بانکی و پرداختهایی است که بهصورت پرداخت در محل، کارت به کارت و واریز بهحساب را شامل میشود.
بر اساس این گزارش، گردش مالی تجارت الکترونیک در ۶ ماه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته نزدیک به ۴ برابر شده که این نشان میدهد تعداد و حجم مالی گردش مالی تجارت الکترونیک در کشور گردش خوبی بوده است.
رشد تعداد تراکنش های الکترونیکی نسبت به سال گذشته
همچنین تعداد تراکنشهای الکترونیکی به ۱.۵ میلیارد رسیده که نسبت به سال گذشته این تعداد با رشد خوبی مواجه شده است.
وی تصریح کرد: امسال در صدور اینماد برای کسب و کارها رشد ۳ برابری را شاهد بودیم. اکثر کسبوکارها در حوزه فروش کالا فعالیت میکنند که این نشان میدهد از فروش کالا بیش از ارائه خدمات مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
ابوالمعصوم اظهار کرد:در این گزارش، صاحبان کسبوکارها نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند، ۱۳ درصد خانمها و ۸۷ درصد آقایان صاحب کسبوکارهای اینترنتی هستند.
سهم 75 درصدی کل مالکان کسب و کارهای دارای اینماد
وی ادامه داد: ۷۵ درصد کل مالکین کسبوکارهای دارای اینماد افراد حقیقی هستند و شرکتها صرفاً ۲۵ درصد از کل مالکین را تشکیل میدهند.
این مقام مسوول ضمن اشاره به رشد ارزش معاملات الکترونیک اظهار کرد: این آمار نشان میدهد ورود افراد به کسبوکارهای آنلاین آسان است و بستر مناسبی برای اشتغالزایی شکل گرفته است.
مدیر پایش تجارت الکترونیکی اعلام کرد: بررسیهای مرکز پایش نشان میدهد ۸۰ درصد از کسبوکارهای اینترنتی از سرمایه شخصی برای راهاندازی و ادامه فعالیت تجارت الکترونیک خود استفاده کردهاند.
وی ادامه داد: این موضوع نشان میدهد که راهاندازی کسبوکار اینترنتی نیاز به سرمایه هنگفتی ندارد و ورود به آن غیرممکن نیست.
تجارت الکترونیکی و امکان خرید کالا بدون محدودیت زمانی
مدیر پایش تجارت الکترونیکی با تأکید بر اینکه شیوع کرونا توانسته مردم را به سمت خرید اینترنتی سوق دهد، افزود: علاوه بر شرایط ویژه کرونا، ماهیت تجارت الکترونیکی این است که امکان خرید کالا و دریافت خدمات بدون محدودیت زمانی و مکانی فراهم می شود.
وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل برای تسهیل حال شهروندان و فروشندگان زمان صدور اینماد از ۵ روز به ۳ روز کاهش یافته است. البته گاهی اوقات اینماد، در کمتر از یک روز و ظرف مدت چند ساعت صادر میشود.
برگزاری جشنواره فروش اینترنتی و رشد کسب و کارهای اینترنتی
این درحالی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با همکاری اصناف در سال گذشته و ابتدای امسال به راهاندازی جشنواره فروش اینترنتی پرداخت و سعی شد اصناف سنتی به کسبوکارهای آنلاین متصل شوند.
با اجرای این طرح اصناف و کسب و کارهای اینترنتی می توانند از امکاناتی که آنها ارائه میدهند استفاده کنند و آرامآرام این مهارت را پیدا کنند که به شکل دائمی وارد این حوزه شوند. این کار نیز با استقبال خیلی خوبی رو به رو شد.