مسوولان وزارت صمت اعلام کرده اند که قصد واردات لوازم خانگی را ندارند و بر رشد و توسعه تولیدات داخلی متمرکز خواهند شد.

به گزارش برات نیوز، با توجه به اهمیت موضوع تولید داخلی، مسوولان سعی دارند تا در تمامی حوزه ها تولیدات داخلی را رشد و توسعه دهند.

لوازم خانگی یکی از بخش های پرمصرف زندگی روزمره افراد در کشور است.

به همین منظور برای مقابله با مشکلات واردات، تولید داخلی بهترین گزینه است .

این در حالی است که مسوولان وزارت صمت از تولید بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته خبر داده اند.

آنها اعلام داشته‌اند که میزان تولید لوازم خانگی در سال 99 نسبت به 98 رشد ۷۸ درصدی داشته است.

تحریم ها و رشد تولیدات داخلی در حوزه لوازم خانگی

رشد تولید داخلی لوازم خانگی در حالی اتفاق افتاده که شرکت های خارجی لوازم خانگی به دلیل تحریم ها از ایران خارج شده اند.

بر همین اساس تولید کنندگان داخلی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی رشد و توسعه تولید در کشور را رقم زده اند.

همچنین مسوولان اعلام داشته اند که همانند سال گذشته در نظر دارند تا در سال جاری نیز برنامه هایی برای رشد و توسعه تولید لوازم خانگی اجرایی کنند.

 بر اساس آمار ارائه شده از سال‌های گذشته، ارزش صادرات محصولات لوازم‌خانگی به‌طور متوسط سالیانه ۱۷۰ میلیون دلار بوده است.

اما در برخی سال‌ها تا ۲۴۰ میلیون دلار نیز به ثبت رسیده است.

تمرکز مسوولان بر توسعه تولید داخلی لوازم خانگی

در همین حال و با توجه به اهمیت موضوع تولید داخل، مسوولان اعلام کرده اند که  قصد واردات لوازم خانگی ندارند و بر موضوع تولید داخلی متمرکز شده اند.

در همین راستا، معاون وزیر صمت با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی خارجی از محل منابع بلوکه شده ایران ندارد، گفت:

برای کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی می‌توانیم با خارجی‌ها مذاکره کنیم.

عباس تابش درباره نگرانی تولیدکنندگان لوازم خانگی از احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره و احتمال واردات لوازم خانگی تاکید کرد:

واردات لوازم خانگی در دستور کار نیست.

ورود شرکت های خارجی لوازم خانگی با پذیرش شرایط ایران

وی ضمن اشاره به رشد و توسعه تولیدات داخلی ادامه داد:

شرکت‌های خارجی اگر شرایط ما را بپذیرند اجازه ورود به کشور خواهند داشت.

اما اگر شرایط ما را نپذیرند اجازه واردات نخواهیم داد.

این مقام مسوول در ادامه خاطر نشان کرد:

تا دیروز ما به دنبال تکنولوژی بودیم اما امروز خودمان تکنولوژی ساخت داریم.

تابش تصریح کرد:

وقتی این تکنولوژی را داریم خارجی‌ها نمی‌توانند هزینه تکنولوژی ساخت را به ما تحمیل کنند.

لذا با شرایط برابر می‌توانند با ما مذاکره کنند.

نه از موضع بالاتر که ما را استثمار کنند و هر وقت دلشان خواست کشور را ترک کنند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد:

البته تولید داخل به این معنا نیست که صد در صد قطعات لوازم خانگی را داخلی سازی کرده‌ایم بلکه قسمتی از این قطعات ساخت داخل هستند.

 مابقی به صورت سی کی دی و … وارد کشور می‌شود.

ضرورت انجام توافق به نفع تولیدکنندگان داخلی

وی ادامه داد:

اگر توافقی شکل بگیرد و شرکت‌های خارجی با شرایط ما راه بیایند وضعیت بهتر می‌شود.

چراکه امروز یکی از مشکلات بهای تمام شده ما این است که قطعات از کشورهای مختلف باید وارد کشور شود.

این موضوع هزینه تمام شده کالا را بالاتر برده است.

بنابراین در مذاکره هم به دنبال بهبود شرایط برای تولیدکنندگان داخلی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: رونق بازار فروش اقساطی لوازم خانگی

وی در عین حال با تاکید بر اینکه انحصاری در بخش لوازم خانگی کشور نداریم افزود:

انحصار زمانی شکل می‌گیرد که تعداد تولیدکنندگان کم باشد در حالی که الان تعداد تولیدکنندگان بسیار زیاد است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود:

شرکت‌های ایرانی برای کسب بازار با هم رقابت می‌کنند.

رقابت بسیار نزدیکی بین این شرکت‌ها برای جلب رضایت مصرف کنندگان وجود دارد.

وقتی تعداد تولیدکنندگان زیاد است، یعنی تنوع کالا هم داریم.

افزایش 2 برابری تولیدات داخلی در حوزه لوازم خانگی

در این میان کارشناسان و فعالان حوزه بازار بر این باورند که با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه، تولید لوازم خانگی در کشور بیش از 2 برابر رشد داشته و از خروج حجم بسیار زیادی ارز از کشور جلوگیری شده است .

این در حالی است که پیش از اعمال تحریم ها و خروج شرکت های خارجی از بازار لوازم خانگی، شرکت‌های کره‌ای سهمی حدود ۶۰ درصدی در کل بازار ایران داشتند.

بر اساس این گزارش، خروج شرکت های کره ای از کشور، فاصله ای بزرگ در تامین و عرضه بازار ایجاد کرد؛

اما این فاصله‌ دیری نپایید و شرکت های تولید کننده ایرانی با تکیه بر توانمندی متخصصان کشور اقدام به تولید کرده و درراه توسعه این حوزه گام برداشتند.

رشد تولید لوازم خانگی در سال جاری و عبور از رکود

این در حالی است که مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش از برنامه‌ریزی برای رشد تولید لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۰ و عبور از رکود سال گذشته خبر داده بود.

کیوان گردان ضمن اشاره به خیز شرکت‌های داخلی برای حضور در بازارهای خارجی اظهار کرده بود:

در حالی که سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت.

نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود.

حرکت تولیدات داخلی لوازم خانگی به سمت صادرات

وی ضمن اشاره به رشد و توسعه تولیدات داخلی بیان‌ کرده بود:‌

برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده، اما هنوز اعداد و ارقام آن نهایی نشده است.

گردان یادآور شد:

در سال‌های گذشته یکی از نقیصه‌های بزرگ این بخش، ناتوانی در پوشش همه نیازهای جامعه با تولیدات داخلی بود.

اما امروز علاوه بر تامین نیاز کشور، به دنبال بازارهای صادراتی هستیم.

وی ادامه‌ داد:

تا حدود پنج سال پیش بخش زیادی از نیازها با واردات کالاهای تمام شده خارجی تامین می‌شد، اما امروز جای خود را به تولیدات داخلی داده است.

یکی از توفیق‌های بزرگ به دست آمده در سال‌های اخیر است.

افزایش تعداد شرکت های تولید کننده داخلی و توسعه صنعتی کشور

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت افزود:

اشتغال‌زایی، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد و گسترش شرکت‌های قطعه‌ساز به تبع افزایش تولید که هر چه عمق ساخت داخل بیشتر شود تعداد این شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت، در راستای توسعه صنعتی کشور است.

وی تاکید کرد:

با این اقدام‌ها و تلاش‌ها، درآمد سرانه ملی افزایش خواهد یافت و می‌توان کالاهای با کیفیت بهتر و با قیمت‌های رقابتی‌تر به مشتریان و عموم جامعه عرضه کرد.

کاهش قیمت تولیدات داخلی و جذب مشتری

گردان درباره قیمت انواع محصولات لوازم‌خانگی نیز گفت:

راه‌اندازی شرکت‌های مختلف برای ایجاد رقابت سالم درون‌بنگاهی با هدف کاهش قیمت‌ها و جذب مشتریان، یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت است.

وی افزود:

اکنون و با تلاش‌های وزارت صنعت، ورود به مدار تولید مجموعه‌های زیادی برنامه‌ریزی شده تا تولید از کانال شرکت‌های مختلف و نه فقط یک یا چند شرکت به صورت انحصاری، حاصل شود.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت ادامه‌ داد:

بخشی از افزایش قیمت لوازم‌خانگی نیز مربوط به افزایش نرخ ارز است که بر مواد اولیه مختلف از جمله مواد و محصولات پتروشیمی، فولاد، صنایع فلزی و غیره اثرگذار است.

ایجاد رقابت درجهت حمایت از مصرف کنندگان

وی خاطرنشان‌ کرد:

امسال فضا در صنعت لوازم‌خانگی به سمت و سوی قیمت‌های رقابتی‌تر و حمایت از مصرف‌کنندگان است.

وزارت صنعت نیز در این زمینه برنامه‌هایی طراحی کرده است.

گردان ابراز امیدواری‌ کرد:

با افزایش تیراژ تولید و رقابتی که در نهایت بین بنگاه‌ها شکل می‌گیرد، رضایت مشتریان در حوزه لوازم خانگی در سال جاری جلب شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *