27 ژوئن برابر با ۷ تیر روز جهانی کسب و کارهای کوچک و متوسط است. کسب و کارهای کوچک و متوسط که به آن‌ها (SME) هم گفته می‌شود نقش بسیار پررنگی در اقتصاد ایفا می‌کنند به طوری که بیشتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد اشتغال کل جهان و ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها توسط همین کسب و کارهای کوچک و متوسط تامین می‌شود. به مناسب روز جهانی کسب و کارهای کوچک در این مطلب از برات نیوز قصد داریم در مورد چالش‌ها و راهکاری توسعه کسب و کارهای کوچک در ایران صحبت کنیم.

روز جهانی کسب و کارهای کوچک و متوسط

کسب و کارهای کوچک مزایای زیادی برای اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند که شرکت‌های بزرگ و صنایع سنگین از انجام آن ناتوان هستند، از جمله مزایای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌توان به پویایی و انعطاف‌پذیری، پتانسیل رشد سریع، بازدهی بالا، گستردگی جغزافیایی، تشویق به کارآفرینی و تاثیر زیاد آن‌ها در تولید ناخالص یک کشور اشاره کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تأیید اهمیت کسب و کارهای کوچک در دستیابی به اهداف توسعه پایدار،  ارتقاء خلاقیت و نوآوری و همچنین فراهم آوردن فرصت کار پایدار برای همه، در ۷۴مین دوره خود که در ششم آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد ، ۲۷ ژوئن را به عنوان روز جهانی کسب و کارهای کوچک و متوسط (MSME Day) اعلام کرد.

کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران

تعریف کسب و کارها یا صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف متفاوت است، اما رایج‌ترین ملاک تقسیم بندی شرکت‌ها بر اساس تعداد کارکنان است. در کشور ایران هم بر اساس طبقه‌بندی اداره آمار بانک مرکزی واحدهای با کمتر از ۱۰ کارکن «خرد»، ۱۰ تا ۴۹ کارکن «کوچک»، ۵۰ تا ۹۹ کارکن «متوسط» و بالاتر از ۱۰۰ کارکن «بزرگ» نامیده می‌شوند. بر اساس آخرین آمار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بنگاه‌های کوچک و متوسط بیش از ۸۰ درصد از بنگاه‌های صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند که نزدیک به ۱۰ درصد از درآمد صادراتی کشور را تامین می‌کنند.

مهمترین مشکلات کسب و کارهای کوچک

با وجود اینکه همه تصمیم‌گیران ارشد کشور نسبت به مزایای توسعه کسب و کارهای کوچک آگاه هستند، اما چالش‌های پیش روی این بنگاه‌ها سبب شده است در سال‌های اخیر شاهد کاهش فعالیت و تعطیلی بسیاری از این کسب و کارها باشیم. از مهمترین چالش‌ها و مشکلات پی‌روی کسب و کارهای کوچک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم وجود متولي واحد و وحدت رویه‌ بین دستگاه‌های متولي
  • ناکارآمدی سیستم بانکي در تأمین سرمایه مورد نیاز
  • واردات بی رویه کالاها
  • نرخ بالای تورم
  • بروکراسي اداری طولانی
  • کمبود سرمایه در گردش
  • کیفیت پایین تولیدات داخلی
  • کمبود نیروی انسانی متخصص

راهکارهای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط

با توجه به اینکه سال ۹۹ به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است، توجه به کسب و کارهای کوچک و می‌تواند یکی از عوامل دستیابی به هدف توسعه اجتماعی رشد اقتصادی محسوب شود. از جمله راهکارهایی که می‌تواند باعث توسعه این کسب و کارها و تسهیل کارآفرینی در این بخش از اقتصاد شود عبارتند از:

  • تدوین ساختار نهادی مناسب و منسجم برای حمایت از کسب وکارها
  • گسترش بانکداری توسعه‌ای یا نهادهای مالی
  • ارائه تسهیلات و حمایت‌های دولتی
  • همکاری نزدیک صنعت و دانشگاه

در پایان باید به این نکته تاکید کنیم که کسب و کارهای کوچک معمولا سهم بزرگی از بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه، مانند زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهند. توسعه و توجه به این کسب و کارها می‌تواند قدم ویژه‌ای برای مبارزه با فقر و بیکاری در جامعه باشد.با توجه به نرخ تورم بالا، شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی خرید و حمایت بیشتر از این کسب و کار می‌تواند راهکار حمایتی مناسبی برای عبور از این روزهای سخت باشد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *