از سال 1395، روز هفتم اردیبهشت در تقویم کشورمان به نام روز ملی حمل و نقل ایمن ثبت شده است.

به گزارش برات‌نیوز، یکی از ارکان مهم پیشرفت کشور به خصوص در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، حمل و نقل است.

لذا مهم است که این امر با نکات ایمنی در هم آمیزد.

تلاش برای ایجاد شبکه حمل و نقل ایمن در کشور به جهت حفظ سرمایه‌های انسانی و اقتصادی انجام می‌شود.

کشوری که دارای اقتصادی پویاست، در درجه اول باید برای ایجاد شبکه حمل و نقل ایمن برنامه‌ریزی کند.

اهمیت ایمنی در شبکه حمل و نقلی آنجایی مشخص می‌شود که فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم منجر به حفظ منابع انسانی می‌گردد.

از همین رو، شورای عالی فرهنگ عمومی و موافقت شورای انقلاب فرهنگی هرسال در مراسمی روز ملی حمل و نقل ایمن را گرامی داشته و از برگزیدگان این صنعت قدردانی به عمل می‌آورد.

شبکه حمل و نقل راه اتصال زندگی شهری و روستایی محسوب می‌شود.

امروزه شهرها و روستاها با شبکه‌های ازجاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی به هم متصل می‌شوند.

تلاش مسئولان این حوزه همواره بهبود خدمات در این شبکه‌ها و ایجاد حمل و نقل ایمن بوده است.

اما بازهم مشکلات و گره‌هایی در این مسیر بر سر راه عاملان وجود دارد که باید بررسی و مرتفع گردند.

حمل و نقل ایمن دو فایده اساسی به شرح زیر به همراه خواهد داشت:

افزایش اطمینان شبکه حمل و نقلی کشور

توسعه اقتصادی

حمل و نقل ایمن حتی می‌تواند به رشد جوامع منجر شود.

به همین جهت امروزه در کشورهای توسعه یافته شاهد ارتقاء سطح حمل و نقلی هستیم.

به طوری‌که برخی کشورها بودجه کلانی برای بهبود این سیستم در نظر می‌گیرند.

روز ملی حمل و نقل ایمن یادآور چیست؟

با همه این تفاسیر حالا در می‌یابیم که چرا بزرگداشت چنین روزی ضروری و مهم است.

روز ملی حمل و نقل ایمن برای کشور ما حائز اهمیت است زیرا با رشد جمعیت، اشتغال و استقرار فعالیت های اقتصادی، خدمات و تسهیلات در نواحی مختلف شاهد رشد تقاضا برای جابجایی در کشور هستیم.

همین مسائل باعث می‌شود تا اولین نیاز افراد متقاضی، امنیت جانی و مالی در این شبکه باشد.

از جمله نکاتی که می‌توان از آن به عنوان پیشرفت و مدیریت شایسته در این حوزه اشاره کرد، کاهش چشم‌گیر جرم و خرابکاری در شبکه حمل و نقلی کشور است.

بهمن عشقی، کارشناس حمل و نقل و مدیرکل اسبق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری در رابطه با شبکه حمل و نقلی کشور، حمل و نقل ایمن را شاه کلید توسعه اقتصادی می‌داند.

او در این رابطه می‌گوید:

کشورمان به لحاظ استقرار در محل اتصال قاره‌ای، پهناوری سرزمین و تعداد بالای کشورهای اطراف که بیشتر هم به عنوان کشورهای صادرکننده مواد خام و دریافت کننده کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای می توانند به عنوان نقاط جذاب سفر تلقی شوند، مزایای گسترده‌ای را در متن اقتصاد حمل و نقل خود جای داده است.

 بهره مندی از شبکه جاده‌ای و ریلی در کنار بندرهای اقیانوسی، دارا بودن منابع انرژی و سوخت ارزان نیز از دیگر نقاط قوت حمل و نقل ایران به شمار می‌رود.

 در کنار این مزایا با وجود نقاط مثبت منحصر به فرد، حمل و نقل در ایران متناسب با توانایی‌های بالقوه خود باید توسعه پیدا کند.

 این مهم می‌تواند از بخش‌های دیگر اقتصادی نیز مزیت‌زایی کند.

حمل و نقل، شاه‌کلید توسعه اقتصادی هر کشور است و می‌تواند برای بخش‌های اقتصادی مزیت‌بخشی و در صورت بهره برداری نادرست و نبود توسعه از آنها مزیت‌زدایی کند.

بیشتر بخوانید: ۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل

ارتباط بهره‌وری با حمل و نقل

به گفته بهمن عشقی ارتباط حمل و نقل با بهره‌وری کلیدی و مهم است.

او در این زمینه اظهار کرد:

در حمل و نقل باید بتوان تناسب درستی میان عرضه و تقاضا ایجاد کرد و یکی از عناصری که می‌تواند در این تعادل موثر و مفید باشد بهره وری است.

 یعنی این مقوله می‌تواند سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا را کاهش دهد و آن را به عاملی برای ایجاد ثروت در جامعه تبدیل کند.

 در صورتی که حمل و نقل ناکارآمد هزینه تمام شده کالا را بالا می‌برد و سهم آن را در اقتصاد ملی کاهش می‌دهد.

جایگاه شبکه و ساختارهای ایمنی حمل و نقل ایران

به گفته بهمن عشقی، شبکه و ساختارهای ایمنی حمل و نقل در ایران از جایگاه بالایی برخوردار است.

 یعنی از جاده‌ها و دیگر امکانات حمل و نقل به خوبی نگه داری می‌شود.

با این حال عامل انسانی نتوانسته است وظیفه خود را در حمل و نقل به خوبی ایفا کند.

 یعنی آن چیزی که در جاده‌ها و خیابان‌ها به عنوان رفتار فرهنگی مشاهده می‌شود با متوسط شاخص‌های توسعه انسانی در کشور برابر نیست.

علت آن است که ایران به لحاظ شاخصه‌های توسعه انسانی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد.

 بنابراین مهم‌ترین عامل را باید عامل انسانی دانست که می‌تواند در تمام جنبه‌های حمل و نقل از هزینه تا امنیت تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه افزود:

حمل و نقل ایران در حوزه‌های مختلف بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

 اما موضوع ایمنی در آن به طور کامل اجتماعی است.

 یعنی بخشی از لوازم ایمنی در حوزه سخت افزاری به وزارت راه و شهرسازی مربوط می‌شود.

 برای نمونه این وزارتخانه باید مقوله جاده سازی را بر پایه معیارهای فنی و مهندسی شده انجام دهد.

 زیرا جاده عنصر ایمنی در حمل و نقل است.

همچنین صنعت خودروسازی باید برای ساخت خودرو از استانداردهای جهانی در ساخت و ساز استفاده کند.

 اما مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل در ایمنی عامل انسانی محسوب می‌شود که اثر آن بیش از 70 درصد است.

لذا در سال 1395، کارگروه اجتماعی و فرهنگی کمیسیون ایمنی راه‌ها، روز ملی حمل و نقل ایمن را ثبت کرد.

این اقدام به منظور ایجاد دغدغه در ذهن جامعه برای تلاش در رعاین مسائل ایمنی در شبکه‌های حمل و نقلی انجام شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *