در تقویم رسمی کشور روز نهم اردیبهشت به عنوان روز ملی شوراها به ثبت رسیده است.

به گزارش برات‌نیوز، از آنجایی که شوراها در کشور ما بسیار اهمیت دارند و همچنین در دین اسلام نیز بر لزوم وجود شورا تاکید شده است، لذا قصد داریم تا مفهوم شورا را بررسی کنیم.

طبق آموزه‌های دین اسلام، شورا یک اصل عقلی است.

از زمانی که انقلاب اسلامی ایران نیز به پیروزی رسید، پیوسته روند اداره کشور بر پایه تشکیل شوراها پیش رفته است.

هدف از انقلاب اسلامی، مبارزه با استبداد و خودرایی فرمانروایان بود.

پس از پیروزی انقلاب نیز، حکومت جمهوری اسلامی تصمیم گرفت تا با تشکیل شوراها مردم را در تعیین سرنوشتشان سهیم کند.

در قانون اساسی نیز بیان اصول کلی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی را در اصل ششم شیوه اداره امور کشور مبتنی بر آراء عمومی دانسته است.

طبق قانون اساسی، رئیس جمهور یک کشور باید از طریق برگزاری انتخابات مردمی تعیین شود.

همچنین به موازات انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید از طریق همین انتخابات مردمی تعیین شوند.

 اعضای شوراهای اسلامی همچنین باید به اینگونه انتخاب شوند.

در اصل هفتم قانون اساسی می‌خوانیم:

شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند.

در واقع روز ملی شوراها نیز به تبعیت از این مهم تعیین شد.

از سوی دیگر فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شوراها و جزئیات مربوط به آن‌ها اختصاص یافته است.

در این فصل طی اصول صدم تا صد و ششم وظایف، چگونگی انتخاب و سایر مسائل مربوط به شوراها مشخص شده است.

روز ملی شوراها و توجه به اصول مهم یک شورا

درست است که پیش از تشکیل یک شورا باید به اصول مهم آن توجه کرد، اما روز ملی شوراها فرصتی‌ست تا به این اصول و اهمیتی آن‌ها نگاهی داشته باشیم.

اول: مبانی و بسترهای قانونی و حقوقی

مجلس شورای اسلامی برای اولین بار در آذر ۱۳۶۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را در ۵۳ ماده به تصویب رساند.

بعد از آن در خرداد ماه ۱۳۷۵ قانون کنونی شوراها را تصویب کرد.

 در دوره های مختلف این قانون در چندین مورد اصلاح شده است.

اما باید بدانیم که این قانون هنوز کم و کاستی‌هایی دارد.

تحقق تمام نکات موردنظر تدوین‌گران قانون اساسی در چارچوب قانون فعلی میسر نیست.

در هر صورت این قانون هنوز هم به اصلاح احتیاج دارد.

دوم: تحقق رفتار شورایی برای اعضای شوراها

شورا بر پایه دموکراسی بنا می‌شود.

به همین دلیل اعضای شورا باید بدانند که جایی برای تک‌روی آن‌ها نیست.

وظیفه مردم نیز این است که در انتخاب اعضای شوراها، افرادی که دارای منش شورایی هستند برای این نهادها انتخاب کنند.

سوم: ارتباط بین شوراها و سایر سازمان‌های اجرایی

بعد از تأسیس شوراها، نهادهایی که در نبود شوراها وظایف آن‌ها را بر عهده داشته‌اند تضعیف شدند.

حل این مشکلات به اصلاح قانون شوراها وابسته است.

چهارم: فراهم نمودن بسترهای فرهنگی و اجتماعی فعالیت شوراها

در صورتی که شوراها توسط بهترین اعضا تشکیل شده باشند و بهترین عملکرد را نیز داشته باشند، باز هم همراهی مردم برای تحقق اهداف آن‌ها ضروری‌ست.

اگر مردم توسط شوراها جدی گرفته نشوند، بدون تردید با شکست مواجه خواهند شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *