سوم اردیبهشت، سالروز تولد شیخ بهایی در تقویم ایران به نام روز ملی کار آفرینی نام‌گذاری شده است.

به گزارش برات‌نیوز، 12 سال پیش در تاریخ 11 آبان 1386 با مصوبه 611 شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالروز تولد شیخ بهایی به عنوان روز ملی کار آفرینی تعیین شد.

این روزها کشور ما در شرایطی قرار دارد که وجود تحریم‌ها و شرایط اقتصادی نابه‌سامان بسیاری از کسب‌وکارها را دچار مشکل کرده است.

در این میان، افرادی هستند که بدون توجه به مشکلات موجود، دست به کارآفرینی می‌زنند.

روز ملی کارآفرینی، روز کسانی‌ست که با همت عالی و تلاش بی‌وقفه خود فرصت‌های شغلی بسیاری در کشور ایجاد می‌کنند.

وجود کارآفرینان برای هر کشوری ضروری‌ست.

گاه گره‌هایی به دست کارآفرینان باز می‌شود که حتی دولت‌ها نیز قادر به مرتفع کردن آن‌ها نخواهند بود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در وجود کارآفرینان دیده می‌شود، عدم دلسردی آن‌ها در مواجهه با مشکلات است.

مشکلاتی که کارآفرینان با آن‌ها مواجه می‌شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول مربوط به دولت و قوانین و زیرساخت‌ها و بیمه و مالیات است

دسته دوم ناشی از مشکلات اکوسیستم امروزی جامعه و عدم سنخیت روحیه‌ افراد با کارآفرینی

یکی از مشکلاتی که جامعه ما با آن روبه‌روست عدم توانایی افراد برای انجام کارگروهی و فراهم کردن زمینه رشد برای خود و دیگران است.

این موضوع سبب می‌شود تا بیش از پیش به اهمیت کارآفرینی توسط فردی کارآفرین و متخصص پی ببریم.

وجود یک فرد کارآفرین برای توسعه و رشد اکوسیستم کارآفرینی ضروری‌ست.

از جمله وظایف این فرد می‌توان به اعتمادسازی در جامعه اشاره کرد.

فرد کارآفرین می‌داند که اعتماد جامعه مهم‌ترین سرمایه او برای پیشبرد اهداف کارآفرینی‌ست.

یادآوری وظایف دولت‌ها در روز ملی کار آفرینی

در کنار تلاش و همت کارآفرینان، دولت‌ها نیز وظیفه دارند تا به بخش خصوصی بیشتر توجه کنند.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در همین رابطه می‌گوید:

 فضای کسب‌وکار مناسب، حلقه مفقوده کارآفرینی در کشور است.

 اگر رونق کارآفرینی را می‌خواهیم، باید به بخش خصوصی بها بدهیم.

به گفته او، یکی از مهم‌ترین مواردی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن تاکید شده، توجه به حوزه کارآفرینی‌ست.

او در این زمینه گفت:

 خوشبختانه طی سال‌های اخیر به موضوع کارآفرینی به خوبی پرداخته شده و فرهنگ آن نیز بین مردم جا افتاده است.

با جا افتادن این فرهنگ، امروز کمتر کسی را می‌بینیم که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار جدید در هر شکل و اندازه نباشد.

مفهوم و تاریخچه کارآفرینی

پیشینه واژه کارآفرینی در دنیا به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد.

اما در کشور ما حدود ۲۰ سال است که از کارآفرینی صحبت می‌شود.

از سوی دیگر تقریباً ۶-۵ سال است این واژه به دایره لغات روزمره مردم اضافه شده است.

به طور کلی کارآفرین یعنی کسی که خلق ارزش می‌کند.

از ویژگی‌های کارآفرینان موفق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شور و انگیزه

ریسک‌پذیری

خودباوری، کار سخت، و تعهد هدفمند

سازگاری و انعطاف‌پذیری دارند

درک کامل از محصول یا خدمات ارائه‌شده و بازار

مدیریت پول

قابلیت‌های ارتباطی

هنر مذاکره

نقش کارآفرین در ایجاد اشتغال

کارآفرینی سبب رشد اقتصادی مشاغل کوچک می‌شود.

علاوه‌براین، در شرایطی مثل شرایط حال حاضر که شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل را به تعطیلی کشانده، کارآفرینی در حوزه آنلاین می‌تواند بسیار موثر باشد.

کارآفرینی همچنین سبب شناخت فرصت‌های مناسب و افزایش تولید می‌شود.

نوآوری‌هایی که در حوزه کارآفرینی صورت می‌گیرند، تقاضاهایی برای محصولات و خدمات جدیدی که قبلاً وجود نداشتند ایجاد می‌کند.

عرضه محصولات جدید نیز با کارآفرینی ممکن می‌شود.

طبق آمار، در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، کسب‌وکارهای کوچک سهم به‌سزایی در تولید ناخالص داخلی دارند.

در ایالات‌متحده بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و صادرات، توسط کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تامین می‌شود.

اثرات اجتماعی و اقتصادی

از جمله اثرات اجتماعی و اقتصادی کارآفرینی به شرح زیر معرفی می‌شوند:

۱-اشتغال‌زایی

۲-بهبود کیفیت زندگی، بهره‌برداری از منابع و فعال شدن آن‌ها برای بهره‌وری ملی

۳-رفع خلل، شکاف‌ها و تنگناهای بازار و اجتماع

۴-تعادل در اقتصاد پویا و ترغیب و تشویق در سرمایه‌گذاری همراه با سود اجتماعی.

۵-تحریک و تشویق حسن رقابت

۶-ایجاد ثروت و توزیع درآمد

۷-کاهش بوروکراسی اداری

۸-تحول و تجدید حیات ملی و محلی

۹-نوآوری و تسهیل ایجاد تغییر

۱۰-یکپارچگی و ارتباط بازارها

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *