به گفته مشاور تجارت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رویداد اکسپو 2020 حدود 25 میلیون نفر بازدیدکننده خواهد داشت.

به گزارش برات‌نیوز، رویداد اکسپو 2020 به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد.

رویداد جهانی اکسپو، مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر چند سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

نمایشگاه‌های جهانی مهم‌ترین نمایشگاه‌ها برای کشورها محسوب می‌شوند.

این نمایشگاه‌ها با نظارت مؤسسه‌ دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها که در پاریس واقع است برگزار می‌شود.

این رویداد هر پنج سال یکبار و هر بار در یک کشور برگزار می‌شود.

اکسپو سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک است.

از همین رو به آن نام “المپیک فرهنگ ملل” را داده‌اند.

در این رویداد دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه کشورها به نمایش گذاشته می‌شود.

رویداد اکسپو 2020 نقطه طلایی مناطق آزاد

کیهان عباسیان، مشاور تجارت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در رابطه با این رویداد گفت:

این رویداد مهم‌ترین فرصت برای نمایش ظرفیت‌های مناطق آزاد در حوزه گردشگری و اقتصاد است.

به گفته عباسیان، رویداد اکسپو۲۰۲۰ با تأخیر از مهرماه سال جاری به مدت ۶ ماه برگزار خواهد شد.

او معتقد است این رویداد را می‌توان یک همایش دانست که با شعار«ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده»، تفکرات و تمدن‌های مختلف را در یک نقطه از جهان جمع می‌کند.

عباسیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد:

ایران نیز همچون دوره‌های گذشته در این رویداد شرکت می‌کند.

پاویون شاخص کشور نیز ساخته شده است.

در حوزه گردشگری، اقتصاد و تمدن ایرانی، نماینده‌های مرتبط در غرفه ایران حضور دارند.

تا مزیت‌ها، جاذبه‌ها، اهداف اقتصاد پایدار بر پایه نوآری‌های نوین در ایران را تشریح و به نمایش گذارند.

عباسیان همچنین از حضور دبیرخانه مناطق آزاد در حوزه اقتصادی این رویداد خبر داد و گفت:

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به‌دلیل ماموریت محوله در حوزه اقتصادی، در حوزه اقتصاد، تجارت صادرات محور، گردشگری و نوآوری در این رویداد شرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت صادرات محصولات دانش بنیان

در همین راستا پس از مذاکره با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی (سازمان توسعه تجارت ایران) که مسؤول برگزاری این رویداد است، فضای اختصاصی به این بخش تخصیص یافت.

عباسیان رویداد اکسپو 2020 را دروازه‌ای در راستای توسعه و شکوفایی اقتصاد و تجارت ایران دانست و گفت:

ذی‌نفعان و علاقمندان به همکاری با ایران امکان ارتباط با مجموعه‌های عملیاتی در خلال این رویداد را خواهند داشت.

امید است تأثیرات مثبت در حوزه‌های تکنولوژی و نوآوری و گردشگری و تجارت بین‌الملل پس از این رویداد نمودار شود.

محتوای مناسب رویداد اکسپو در حال آماده شده است

عباسیان از آماده سازی محتوای مناسب رویداد اکسپو خبر داد.

به گفته او، محتواهای مرتبط با مناطق آزاد در حوزه گردشگری، اقتصاد و نوآوری در حال آماده شدن است.

مناطق آزاد نیز در این رویداد با محوریت همین محتواها شرکت خواهد کرد.

امید است تا این رویداد دریچه‌ای برای شناساندن ظرفیت‌های مناطق آزاد ایران به بازارهای جهانی باشد.

او در ادامه تأکید کرد:

جذب گردشگران نیز یکی از اهداف جدی ما است.

تلاش می‌شود تا در این رویداد جاذبه‌های گردشگری مناطق آزاد نیز به معرض نمایش درآید.

باید توجه داشت اکسپو عرصه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود ۲۵ میلیون بازدید کننده داشته باشد.

این مهم‌ترین فرصتی‌ست که می‌توان ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری کشور در آن به نمایش گذاشته شود.

این رویه‌ای است که رویداد اکسپو آن را دنبال می‌کند.

کشورها هر کدام به گونه‌ای خود را در این رویداد معرفی می کنند.

به گفته  مشاور تجارت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، طبق سیاستی که برای ایران تعریف شد، مقرر شده تا گردشگری، تمدن کهن ایران و ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه کلان همچون نفت، گاز، فولاد و معادن در این رویداد معرفی شود.

این نخستین صحنه بین‌المللی در عرصه اقتصاد است.

ایران پس از سه سال می‌تواند در آن شرکت کند.

عباسیان علت این وقفه را تحریم‌های غیرقانونی و شیوع کرونا دانست.

وی این رویداد را برای حضور مجدد ایران در صحنه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:

بازاریابی، مذاکرات اقتصادی، جلسات اختصاصی درباره معرفی مناطق آزاد ایران و برگزاری جلسات رو در رو (B TO B) از مهم‌ترین اقدامات در این عرصه است.

اکسپو ۲۰۲۰ می‌تواند یک پل ارتباطی مهم بین جوامع و کشورها باشد.

طوری کشورها را رو به جلو سوق می‌دهد تا در حوزه نوآوری‌ها به بهترین شکل ممکن از ظرفیت های متقابل بهره مند شوند.

برنامه‌های ایران برای اکسپو دبی

ولی تیموری، معاون گردشگری ایران در رابطه با رویداد اکسپو 2020 گفت:

همزمان با نهایی شدن پروتکل‌های بهداشتی ورود گردشگران به کشور و احتمال بازگشایی مرزها در ماه آینده، حضور جدی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌شمار اکسپو ۲۰۲۱ دبی، فرصتی طلایی برای گردشگری ایران فراهم کرده است.

این رویداد قرار است از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ مصادف با ۹ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در شهر دبی برگزار شود.

تیموری به بررسی روند پیشرفت و اقدامات صورت‌گرفته  در رابطه با این رویداد پرداخت.

وی در رابطه با اهمیت حضور حداکثری حوزه گردشگری در این رویداد گفت:

اکسپو پس از جام‌جهانی فوتبال و المپیک، سومین رویداد مهم بین‌المللی جهان به شمار می‌آید.

در شرایطی قرار داریم که برای هر سه موضوع در حال برنامه‌ریزی هستیم.

همچنین حضور بیش از ۱۹۲ کشور و پیش‌بینی بیش از ۲۵ میلیون نفر بازدیدکننده از اکسپو امسال در کنار وضعیت مطلوب متراژ ۲۰۱۴ مترمربع غرفه جمهوری اسلامی ایران و نیز مکان‌یابی مطلوب آن شامل قرار گرفتن در جوار غرفه‌های کشورهایی از جمله فرانسه، مکزیک و پرو بستری ویژه فراهم آورده است تا ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور در این نمایشگاه بتوانیم همزمان با بازگشایی مرزها و فراهم آوردن شرایط ایمن حضور گردشگران، بر فاصله زمانی اندک میان دبی و شهرهای ایران به ویژه مناطق آزاد کشور همانند کیش و قشم در راستای جذب بازدیدکنندگان بی‌شمار این رویداد و فراهم آوردن امکان سفر آن‌ها به کشور تمرکز و اقدام کنیم.

ایران فضای عمومی نیز دارد

به گفته معاون گردشگری، ایران علاوه‌بر غرفه‌ای که به صورت تخصصی در حوزه گردشگری دارد، می‌تواند از فضاهای عمومی سالن هم برای معرفی و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری، برنامه‌های آیینی و موسیقی ایران استفاده کند.

وی همچنین گفت:

معرفی ظرفیت‌های تخصصی  استان‌های کشور در سه شاخه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بستری جذاب برای بازدیدکنندگان غرفه ایران در این رویداد جهانی خواهد بود.

پرداختن به شاخه‌های تخصصی هر یک، شامل انواع گردشگری از جمله سلامت، طبیعت، فرهنگی و غیره در کنار معرفی آیین‌های سنتی، صنایع‌دستی، تاریخ و فرهنگ کشور هسته اصلی برنامه‌های اجرایی را تشکیل می‌دهد.

نیاز است با حضور جدی و تعامل میان فعالان بخش خصوصی و دولتی بیشترین بهره‌وری از فرصت ایجاد شده فراهم شود.

از این‌رو هر چه برنامه‌های اجرایی با جزییات و دقیق باشد و بتواند با پاسخ‌دهی به علایق مختلف در راستای شعار و چشم‌اندازهای تعریف شده کلان کشور پیش رود، دستاوردهای قابل‌توجهی پس از مدت‌ها رکود ناشی از کرونا برای تاسیسات و فعالان گردشگری کشور رقم خواهد خورد. 

به گفته تیموری، ۷۰ درصد بازدیدکنندگان رویداد اکسپو 2020 اصطلاحاً اکسپوتوریست هستند.

او ادامه داد:

حوزه فرهنگی و گردشگری دو بالی به شمار می‌آیند که باید به موازات هم در اکسپو نقش‌آفرینی کنند.

از این رو با توجه به حضور تعداد قابل‌توجه ایرانی‌های مقیم در کشور امارات، نیاز است تمرکز جدی در حوزه بازاریابی و جذب گردشگران به‌ویژه از کشورهای هدف داشته باشیم.

با استفاده از امکانات مجازی همانند اپلیکیشن‌ها، درگاه‌های اینترنتی و واقعیت مجازی و افزوده به عنوان ابزاری مهم، به‌روز و کاربردی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و جذب گردشگران استفاده کنیم.

از سویی دیگر بتوانیم بار علمی مورد نیاز در این حوزه را با برگزاری وبینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک بین‌المللی ارتقا دهیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *