طبق آمار Dealroom، استارتاپهای آلمانی در سال جاری رکورد 15.3 میلیارد یورو (17.4 میلیارد دلار) سرمایه از سرمایه‌گذاران دریافت کرده‌اند.

به گزارش برات نیوز، مدیرعامل استارتاپهای آلمانی بیمه Wefox گفت که: «شاخص سهام مرغوب DAX آلمان تا سال 2030 بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.»

جولیان تیکه که در سال 2015 این شرکت 3 میلیارد دلاری را تأسیس کرد، در مصاحبه‌ای به سی ان بی سی گفت که که او معتقد است معیار 40 شرکت در دهه آینده توسط نام‌های فناوری تسخیر خواهد شد.

تیکه به سی ان بی سی گفت: «این واضح است که نرم افزار دارد دنیا را می‌خورد. برای مثال، اگر به آلمان نگاه کنیم، کاملاً واضح است که DAX در سال 2030 تحت سلطه شرکت‌های فناوری خواهد بود.»

ما این را در ایالات متحده دیده‌ایم و اکنون زمان آلمان است.

بعضی از شرکت‌های بزرگی که امروز در DAX هستند، تا سال 2030، دیگر در DAX نخواهند بود.

در حال حاضر، تنها تعداد انگشت شماری از نام‌های فناوری در میان 40 مؤلفه تشکیل دهنده DAX فهرست شده‌اند.

اینها عبارتند از SAP، Infineon، Delivery Hero، Zalando و Hellofresh.

در حالی که آلمان به دلیل مهارت خود در تولید و بخش‌هایی مانند خودرو و ماشین‌آلات شناخته شده است، هنوز شرکتی فناوری به اندازه غول‌های ایالات متحده و چین تولید نکرده است.

این کشور همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر از بریتانیا است، اما افراد مطرحی مانند تیکه امیدوارند که این به زودی تغییر کند.

جولیان تیکه
جولیان تیکه

افزایش ارزش‌گذاری استارتاپهای آلمانی

Wefox یکی از چندین شرکت فنی خصوصی آلمانی است که اخیراً به ارزش چند میلیارد دلاری رسیده است.

این شرکت در اوایل سال جاری 650 میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

شرکت دیگری که جاذبه را در آلمان به چالش می‌کشد Celonis است.

شرکت نرم‌افزاری که مقر آن در مونیخ و نیویورک است، در ماه ژوئن با ارزش‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری، ۱ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد و تنها به اصطلاح «دکاکورن» آلمان با ارزش بازار بالای ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شد.

الکس رینکه، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Celonis، گفت که دورهای سرمایه‌گذاری بالونی برای شرکت‌های فناوری آلمان یادآور دوران موسوم به «دوره بنیان‌گذاران» این کشور در اواخر قرن نوزدهم است.

یک رونق اقتصادی که قبل از سقوط بازار سهام رخ داد.

رینکه به سی‌ ان‌ بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم اکنون دوره بنیان‌گذاران آلمانی در حال تجدید قوا است.»

«زمانی که اینترنت برای اولین بار راه‌اندازی شد، اشتباهی که شرکت‌های آلمانی انجام دادند این بود که شرکت‌هایی را با جاه‌طلبی آلمانی راه‌اندازی کردند.»

«یک فیس بوک برای آلمان و یک eBay برای آلمان وجود داشت.»

برای مثال، انکوباتور استارتاپ آلمانی Rocket Internet، اغلب به دلیل تولید «کپی‌کت‌های» شرکت‌های فناوری موفق آمریکایی مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

رینکه گفت: «همه این چیزها، همه از بین رفتند. این آزمایش زمان را تاب نیاورد، چرا که فناوری دیجیتال به مرزها احترام نمی‌گذارد. مرزهای جغرافیایی را رعایت نمی‌کند.»

«فکر می‌کنم به همین دلیل بسیار مهم است که آلمان این روحیه کارآفرینی را که احتمالاً بیش از 1 قرن پیش داشتیم، احیا کند.»

خط در حال رشد IPO

تیکه گفت که آلمان شاهد ظهور یک محصول جدید از نامزدهای IPO فناوری آلمان پس از موفقیت‌های شناور از شرکت‌هایی مانند Delivery Hero، Zalando و Hellofresh است که در حال حاضر مجموعا بیش از 75 میلیارد دلار ارزش دارند.

او گفت: «موج بزرگی در راه است و بر سر DAX سرازیر می‌شود و این شرکت‌های فناوری خواهند بود.»

طبق آمار Dealroom، شرکت‌های نوپا آلمانی تاکنون رکورد دریافت 15.3 میلیارد یورو (17.4 میلیارد دلار) سرمایه را از سرمایه‌گذاران ثبت کرده‌اند که بیش از 2 برابر 6.1 میلیارد یورو سرمایه جمع‌آوری شده در این کشور در کل سال 2020 است.

هنری گلدوین، یکی از شرکای پشتیبان Wefox، Omers Ventures، به سی ان بی سی گفت: «من فکر می‌کنم آلمان یک مزیت واقعی دارد. این مزیت واقعی اندازه بازار داخلی و تفاوت فرهنگی بازار داخلی است.»

گلدوین گفت که عوامل اصلی جذب سرمایه‌گذاران به آلمان، کیفیت تحصیلات دانشگاهی، استعداد در حال رشد با تجربه در شرکت‌های جهانی و وسعت منطقه آلمانی زبان DACH (آلمان، اتریش و سوئیس) است.

با این حال، افزایش ارزش‌گذاری استارتاپهای خصوصی به این ترس دامن می‌زند که حباب جدید «دات‌کام» در حال ظهور است. خرس‌های بازار مدت‌هاست که نسبت به اصلاح آتی برای سهام‌های فناوری در فهرست عمومی هشدار داده‌اند. اینکه آیا آنها درست می‌گویند یا نه باید دید.

تیکه با اشاره به بالا رفتن ارزش‌های فناوری در کشورش گفت: «فکر نمی‌کنم که این دیوانه‌کننده باشد. من فکر می‌کنم که این به خوبی اثبات شده است و حباب نیست. این واقعاً بر اساس مبانی و نکات اثباتی است که ما در ایالات متحده دیده‌ایم.»

بنیان‌گذار استارتاپ آلمانی
بنیان‌گذار استارتاپ آلمانی

فرصت پیش روی استارتاپهای آلمانی

با نزدیک شدن به پایان دوره تصدی آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آلمان، مدیران استارتاپهای آلمانی می‌گویند که این کشور شانس رقابت با ایالات متحده، چین و بریتانیا، به ویژه پس از برگزیت در بخش‌های نوآورانه جدید مانند انرژی پاک و فناوری آب و هوا را دارد.

رینکه گفت: «ما باید مطمئن شویم که همچنان رهبری می‌کنیم و حتی پیشروی بزرگ‌تری در انقلاب پایداری می‌گیریم، چرا که این فرصتی برای ما است تا پیشروی کنیم.»

«پایداری چیزی است که در آن ما فرصتی برای پیشرفت داریم، چرا که کشورهای دیگر روی این موضوع تمرکز دارند. در ایالات متحده، آنها شروع می‌کنند، اما هنوز زود است و چین کاملاً بر روی آن تمرکز دارند.»

گلدوین هشدار داد که خطری که برای آلمان وجود دارد این است که این کشور «مانند ژاپن می‌شود»، جایی که بسیاری از برندهای فرهنگی مانند سونی و تویوتا را در خود جای داده است، اما جمعیتی پیر دارد و در تلاش برای تولید سرمایه‌گذاری‌های فناوری جدید است.

گلدوین گفت: «روزهای سونی به نوعی پشت سر ماست. هیچ استارتاپی وجود ندارد، شرکت جدیدی در ژاپن ظهور نمی‌کنند. این فقط شرکت‌های محلی مرتبط هستند، چرا که چین واقعاً بر بقیه آسیا تسلط دارد.»

«ژاپن کشوری ثروتمند است، جمعیت آن در حال پیر شدن است، شرکت‌های بزرگی در آن، با سابقه و تاریخی وجود دارند، اما آنها چیز جدیدی تولید نمی‌کنند.»

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *