امروزه نقش پررنگ بنزین در صنعت خودروسازی کشور سبب عدم توجه به زیرساختها و جایگاههای سی.ان.جی شده است.
به گزارش براتنیوز، حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی معتقد است: در کشور ما بیشتر از اینکه به نقش سی.ان.جی اهمیت داده شود، به بنزین بها داده شده و همین امر سبب شده است تا به زیرساختها و جایگاههای سی.ان.جی در کشور بیتوجهی شود.
در راستای حمایت از محیط زیست و کمرنگ کردن نقش بنزین در چرخه سوختی کشور، کارخانجات خودروسازی باید نسبت به ساخت خودروهای استاندارد دوگانهسوز اقدامات لازم را انجام داده تا هرگونه مانع جهت استفاده از این سوخت از سرراه مردم حذف شود.
امروزه واضح و مبرهن است که استفاده از سوخت سی.ان.جی، علاوه بر کاهش آلایندگی سبب کاهش هزینه سبد سوخت خانوار خواهد شد.
بیشتر بخوانید: میزان مصرف بنزین دهک های مختلف چقدر است؟
صالحی معتقد است در استفاده از این نوع سوخت آنچه که اهمیت دارد، موضوع اقتصاد انرژی و قیمت حاملهای انرژیست .
یکی از موانع اصلی عدم توسعه سوخت سی.ان.جی، واقعی نبودن قیمت بنزین در سطح کشور است.
به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، اگر قیمتها به سمت واقعیسازی پیش میرفت، جایگاه سوخت سی.ان.جی نیز به درستی تعیین میشد.
توسعه زیرساختها و جایگاههای سی.ان.جی نقش اصلی حوزه حملونقل
کشور ما در موقعیتی قرار دارد که توسعه زیرساختها و جایگاههای سی.ان.جی میتواند نقش اصلی را در حوزه حملونقل ایفا کند.
همانطور که میدانید، گازوئیل یکی از سوختهای اصلی و پرمصرف چرخه سوختی کشور است.
جایگزینی این سوخت آلاینده با سی.ان.جی، نقاط قوتی دارد که از نمونه آن میتوان به کاهش 25 تا 30 درصدی قیمت سوخت، کاهش میزان تولید کربن و انتشار گازهای گلخانهای اشاره کرد.
امروزه اما توسعه زیرساختها و جایگاههای سی.ان.جی ، در سایه بها دادن به بنزین در چرخه سوخت و همچنین تمایل خودروسازان برای استفاده از مدل سنتی تولید خودرو بنزینی قرار گرفته است.
همین موارد سبب شده است تا سی.ان.جی در سبد سوخت کشور نقش اول نباشد.
به گفته صالحی، امروزه در بسیاری از کشورها در اتوبوسهای درونشهری از سی.ان.جی استفاده میکنند.
ما نیز اگر برنامهریزی کنیم و در حملونقل عمومی و اتوبوسهای شهری از سی.ان.جی استفاده و به سمت کاهش آلایندگی حرکت کنیم، از مصرف گازوئیل و بنزین جلوگیری میشود و میتوانیم این فرآوردهها را صادر و درآمد کشور را افزایش دهیم.
صالحی همچنین اعلام کرد در کشور حدود 40 میلیون متر مکعب در حوزه سی.ان.جی ظرفیت داریم.
بااینحال، همچنان این حوزه باید توسعه پیدا کند، کارخانجات خودروسازی باید نسبت به ساخت خودروهای استاندارد دوگانهسوز اقدام کنند تا هرگونه بازدارنگی برای تشویق مردم به استفاده از این سوخت حذف شود.