در حالی که مدتی است بازار خودرو نا به سامان و آشفته شده و قیمت گذاری های هر خودرو به دلخواه فروشندگان است عضو کمیسیون صنایع مجلس از تصویب طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در کمیسیون صنایع مجلس خبر داد .

به گزارش برات نیوز، عرضه سهام خودروسازان داخلی در بورس کالا موضوعی است که چندی پیش مطرح شده و موافقت و مخالفت هایی را در بر داشته است اما حالا با تصویب کلیات ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو بر عرضه این سهام متمرکز شده اند .

این درحالی است که مدت هاست با مطرح شدن موضوع ورود خودروسازان به بازار سرمایه مردم منتظرند که با ورود صنعت خودرو به بورس، این بازار متعادل شود.

تصویب طرح ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو

در همین راستا روح الله ایزدخواه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اینستاگرام خود با تائید ورود خودروسازان به بورس نوشت: کلیات  ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد. 

رویکرد اصلی این طرح مبتنی بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس کالا است.

این طرح با موافقت و مخالفت‌های مختلف و بسیاری مواجه شدبه طوری که برخی از کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا ، فروش خودروسازان را شفاف‌تر و منجر به کشف قیمت می‌شود و برخی دیگر با اعلام مخالفت خود می‌گویند:” فروش خودرو در بورس به طور عملی خودرو را به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند نه مصرفی! “

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرآیند کارشناسی است

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا ، گفت: گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس، تابع تصمیماتی است که در سیاست کلان گرفته می شود. 

او با تاکید بر اینکه امروز هیچ تصمیم قطعی برای عرضه خودرو در بورس کالا گرفته نشده است، ادامه داد: بحث های کارشناسی و جلسات متعددی برای عرضه خودرو در بورس کالا برگزار شده است اما هنوز هیچ تصمیم قطعی برای عرضه خودرو در بورس گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: خودروی ایرانی؛ صعود تولید، نزول کیفیت

حسن هایی از این کار می توان متصور بود اما از طرفی ممکن است مشکلاتی هم به وجود آورد. در مجموع هنوز جمع بندی های لازم در این خصوص گرفته نشده است و باید اجازه داد که فرآیندهای کارشناسی انجام شود.

تعادل قیمت با قیمت گذاری شورای رقابت 

صفاری مشاور رئیس شورای رقابت و کارشناس بازار سرمایه درباره ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو می‌گوید: زمانی که بازار خودرو دچار تحریم شد، تولید این کالا در کشور با مشکل رو به رو شد.

از طرفی حجم نقدینگی افزایش پیدا کرد و تقاضای کاذب به همراه سوداگری وارد بازار شد. زمانی که شورای رقابت در قیمت گذاری دخالت داشت، قیمت خودرو روند تعادلی در پیش گرفته بود.

وی ادامه داد: اگر در خاطرتان باشد سال ۹۶ برای خرید ۱۰۰ هزار خودروی موجود در انبار‌ها مجبور به ارائه وام به مردم شدیم. تحریم‌ها تولیدات  را کاهش داد.

از آن طرف انگیزه سوداگری و دلالی را برای برخی از افراد ایجاد کرد. هرچه پول وارد بازار شود و تولید پاسخگوی نیاز‌های متقاضیان خودرو نباشد، بین قیمت منصفانه شورای رقابت با قیمت بازار اختلاف بسیاری ایجاد می‌کند و موجب نارضایتی مردم شد.

برنده شدگان قرعه کشی‌های خودرو، مصرف کننده واقعی نیستند!

صفاری بیان کرد: طبق بررسی‌ها بیش از ۹۰ درصد افرادی که در قرعه کشی‌ها برنده می‌شوند، از طریق مبایعه نامه اقدام به فروش خودروی خود می‌کنند.

نحوه قیمت گذاری در بازار به این گونه است که برخی از سایت‌ها قیمت‌های خودرو را روز به روز طبق سلیقه خود تعیین و منتشر می‌کنند. در این میان ناظری برای این سایت‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو ما نیازمند یک بستر برای قیمت گذاری عرضه و تقاضا خودرو هستیم.

با توجه به آنکه بورس، بازاری شفاف بوده و رانت در آن وجود ندارد، بورس کالا محلی برای کشف قیمت برند‌های پر تیراژ تولید کنند‌ه های خودرو است.

این کشف قیمت با قیمت‌های منصفانه شورای رقابت یکسان نیست. زمانی که تعداد خودرو در جامعه افزایش پیدا می‌کند، هوا آلوده شده و باید حمل و نقل شهری را تقویت کنیم.

ساماندهی بازار خودور
عرضه خودرو در بورس کالا قیمت ها کاهش می یابد

ضرورت افزایش تولید برای ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو

وی ادامه داد: تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این اختلاف قیمت وجود دارد. برای حل این مسئله می‌توانیم جلوی واردات خودرو را باز بگذاریم یا کیفیت تولید داخلی را افزایش دهیم.

همچنین با بستن سایت‌هایی که در قیمت گذاری نادرست دخالت دارند، می‌توانیم ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشیم.

ما باید خودرو ساز را موظف کنیم برای عرضه خودرو در بورس کالا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید هفتگی خود را اختصاص دهد.

مشاور رئیس شورای رقابت بیان کرد: اگر مصرف کننده واقعی در قرعه کشی برنده نشود، مجبور به خرید خودرو در بازار آزاد می‌شود.

به طور دقیق کشف خودرو در بازار آزاد مشخص نیست.

در صورتی که عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود و فرد شرایط لازم اعم از (سن بالای ۱۸ سال، داشتن گواهینامه و نداشتنم خودرو) را داشته باشد، می‌تواند به کارگذار بورس کالا مراجعه کرده و در لیست انتظار برای خرید خودرو قرار بگیرد.

ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو با مالیات دلالان 

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به آن که در بازار بورس کالا مازاد تقاضا در بازار وجود دارد، اجازه معاملات چندباره به خودرو داده نمی‌شود.

روش متعادل کردن قیمت خودرو در بازار بورس به این صورت است که می‌توانیم برای خرید خودروی بیشتر در سال مالیات در نظر گرفته شود. از این رو انگیزه دلالی در بازار خودرو از بین می‌رود.

وی گفت: امروزه منبع بسیاری از آلودگی‌ها در تهران و شهر‌های بزرگ، ضعیف بودن حمل و نقل عمومی در کشور است.

اگر بتوانیم مانند کشور‌های اروپایی مانند آلمان (در این کشور هر ۵ سال به ازای قیمت خودرو باید مالیات داده شود) حمل و نقل عمومی را گسترش و مالیات را افزایش دهیم، مردم راغب به استفاده از حمل و نقل عمومی می‌شوند.

ما باید در کنار گسترش حمل و نقل عمومی برای ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو باید قیمت خودرو را نیز منصفانه تعیین کنیم.

هیچ جای دنیا، خودرو وارد بورس نشده است

این کارشناس تصریح کرد: در هیچ جای دنیا قرعه کشی برای ماشین وجود ندارد و این طرح از ابداعات مدیران خودروسازی ایران، جهت جبران کمبود منابع است.

موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم، اما موافق عرضه خودرو‌های بالای ۵۰ هزار تیراژ در بازار بورس کالا هستم.

اما با عرضه خودرو در بورس کالا ، مابه التفاوت قیمت خودرو به دلالان نمی‌رسد بلکه صرف حمل و نقل عمومی می‌شود.

صفاری گفت: در کشور‌های دیگر شاهد چنین امری نبودیم, زیرا کشور‌های دیگر سابقه ممنوع شدن واردات خودرو را نداشته اند. حدود ۲ سالی می‌شود که واردات خودرو در کشور ما ممنوع بوده است.

ما به خودوری مصرفی در طبقه پایین اجازه واردات ندادیم؛ بنابراین قیمت خودرو در کشور ما افزایش پیدا کرد. ما جلوی واردات کالای لوکس و دسته دوم را گرفتیم و خودمان را سرگرم به تولید داخلی کردیم.

در ایران خودرو انحصاری است

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: در کشورما خودرو نه تنها رقابتی نیست، بلکه انحصاری شده و قدرت انتخاب را از مردم گرفته است.

در این بازار انحصاری انتظار کاهش قیمت خودرو را داریم، اما این مسئله درست نیست. اختلاف قیمت بین مرکز ملی رقابت و بازار آزاد نشان دهنده کمبود عرضه توسط تولید کننده‌ها و مازاد تقاضا توسط دلالان است.

ورود خودروسازان به بازار سرمایه  می تواند باعث شفافیت قیمت در بازار شده و از دلالی های کلان خودرو جلوگیری کند.این مسئله درست است که در هیچ جای دنیا خودرو وارد بورس نشده است اما در کشور ما به وضعیت فعلی شاید بهترین راهکار همین باشد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *