سامانه شاهکار در پی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به منظور تامین کامل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و حقیقی در سال ۹۴ راهاندازی و به تدریج سرویسهای مختلف به آن اضافه شده است. سامانه شاهکار در واقع یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است. حتما در زمان خرید سیم کارت با پیام کوتاهی که از این سامانه برای شما ارسال میشود، مواجه شدهاید. پیام کوتاهی که در آن اعلام شده سیم کارتی به نام شما در شبکه مخابراتی کشور ثبت شده است. با برات نیوز همراه باشید.
از طرف دیگر اپراتورها پیش از ارائه سرویس به مشترکین خود، از طریق سامانه شاهکار، هویت مشترکین را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحتسنجی میکند و درصورت تائید درستی اطلاعات در سامانه، اپراتور اجازه ارائه سرویس به مشترکین را دارد.
براساس اطلاعات منتشر شده مردم به واسطه این سیستم میتوانند از تعداد سیمکارتهای تلفن همراه، سرویسهای مخابراتی شامل اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL، TD-LTE، وایرلیس و …)، تلفن ثابت، اطلاع از شمارههای تلفن همراهی که به نام خود دارند، با خبر شوند. همچنین مشخص شده که در حال حاضر مشترکان میتوانند با ارسال کد ملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ و یا مراجعه به سامانه استعلام تعداد خطوط به آدرس https://mobilecount.cra.ir از تعداد سیمکارتهای ثبت شده به نام خودشان در اپراتورهای مختلف تلفن همراه مطلع شوند.
از دیگر سرویسهای این سامانه اطلاع از شماره تلفنهای به نام مشترک است. تا پیش از این، مشترکان برای اطلاع از شماره خطوطی که در شبکه اپراتورها به نام خودشان ثبت شده بود میبایست به اپراتورها مراجعه میکردند ولی در حال حاضر با اتصال نرمافزار دولت همراه به سامانه شاهکار، هر مشترکی میتواند در نرمافزار دولت همراه از شماره تمامی سرویسهای ارتباطی به نام خود مطلع شود. این نرمافزار از سایت دولت همراه به آدرس MOB.GOV.IR و اپ مارکتهای ایرانی قابل دانلود و نصب است.
تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی یکی دیگر از قابلیتهای سامانه شاهکار است که با مشخص شدن صاحبان سرویسهای ارتباطی در این سامانه، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه میشود. با ایجاد این امکان هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبتنام در نرمافزار دولت همراه، نرمافزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاههای آنلاین و سایر نرمافزارهائی که حریم خصوصی در آنها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آنها وجود دارد را نخواهد داشت.
درصورت ثبت هرگونه سرویس ارتباطی در اپراتورهای مخابراتی با شناسه هویتی مشترکان، ثبت این سرویس در قالب پیامک با سرشماره cra.ir به تمامی خطوط تلفن همراه به نام مشترک اطلاعرسانی میشود. در صورتی که سرویس ارتباطی و فناوری اطلاعات شامل تلفن همراه، ثابت و اینترنت پرسرعت، بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شود مشترک میتواند با مراجعه به اپراتور مربوطه دلیل آن را متوجه شود و درصورت تخلف اپراتور و یا سوء استفاده از اطلاعات هویتی وی، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ به آدرس ۱۹۵.cra.ir ثبت کند.
مشترکان پیش از ثبت شکایت در این باره باید مطمئن شوند شماره تلفن همراهی که پیامک برای آن ارسال شده، به نام خودشان است.