امسال بخشی از سهام دیجیکالا در بازار بورس عرضه میشود. این عرضه اولیه احتمالا براساس ضوابط و قوانین بازار بورس حداقلی خواهد بود.
سعید محمدی مدیرعامل دیجیکالا در رویداد آنلاین این شرکت، گفت: ورود دیجیکالا به بازار بورس به تصمیم جدید نیست و از 3 سال پیش به این موضوع فکر می کردیم. امسال این اتفاق عملیاتی میشود.
وی افزود: تمام شرکتهایی که فرآیند ورود به بازار بورس را پشت سر گذاشتهاند میدانند که عرضه اولیه سهام به بازار یک فرایند زمانبر است و نیاز به آمادگی کامل یک شرکت دارد، البته این آمادگی برای یک شرکت استارتآپی مانند ما با توجه به شرایط بازار سرمایه پیچیدهتر هم میشود.
محمدی در ادامه گفت: از ۳ سال پیش تصمیم گرفتیم که وارد بازار بورس شویم و برای اینکار هم تیم مخصوص IPO تشکیل دادیم، سیستمهای مالی و گزارشگیری خود را منطبق برای ارائه به بازار بورس کردیم. تمام تلاش خود را انجام دادیم تا پیش نیازهای اصلی برای ورود به این بازار مانند داشتن سودآوری، حسابهای مالی شفاف و غیره را فراهم کنیم.
بیشتر بخوانید: دیجیکالا و کافه بازار وارد بورس میشوند
بر اساس اعلام مدیر عامل دیجیکالا، ورود این شرکت به بازار بورس دو دلیل دارد، اول نیاز به جذب سرمایه و دوم اینکه حضور شرکتهای نوآور در بازار بورس ایران مانند شرکتهای پیشرفته دنیا یک نیاز ضروری برای بازار کشور است.
محمدی در توضیح این دلایل گفت: دیجیکالا به عنوان یک برند و کسبوکار ملی، حالا ۲۶ میلیون بازدید ماهانه دارد و بعد از ۱۴ سال به حدی از رشد و بزرگی رسیده که باید مردم هم در منافع رشد آن شریک شوند. از سوی دیگر هم در کل دنیا در لیست ۸ شرکت برتر بازار بورس، ۷ شرکت فعال در حوزه تکنولوژی هستند، پس اصلا عجیب نیست که شرکتی مانند دیجیکالا برای رشد و توسعه کسبوکارش برای ورود به بازار بورس تصمیم بگیرد. اما امسال بخشی از سهام دیجیکالا در بازار بورس عرضه میشود.
به گفته وی، همبنیانگذار و مدیرعامل دیجیکالا، این سرویس در سال ۸۵ با سرمایه شخصی آنها مانند فروش ماشین و استفاده از پسانداز راهاندازی شد و در قدم بعدی در سال ۹۲ آنها توانستند از سمت علاقهمندان به بازار تجارت الکترونیکی و سرمایهگذاران داخلی سرمایه جذب کنند. در نهایت نیز در سال ۹۵ این پلتفرم توانست اولین جذب سرمایه خارجی خود را داشته باشد که این جذب سرمایه به توسعه زیرساختهای فعلی این فروشگاه کمک شایانی کرده است. برادران محمدی تاکید میکنند که حالا که دیجیکالا برای وسعت دادن سرویسهای خود به بازار ۸۰ میلیونی ایران و همچنین منطقه نیاز به حمایت مردم از طریق جذب سرمایه آنها از بازار بورس دارد.
دیجیکالا به عنوان یک برند و کسبوکار ملی، حالا ۲۶ میلیون بازدید ماهانه دارد و بعد از ۱۴ سال به حدی از رشد و بزرگی رسیده که باید مردم هم در منافع رشد آن شریک شوند
طبق قانون تعیین شده برای بازار سرمایه شرکتها در عرضه اولیه خود باید بین ۵ تا ۱۰ درصد سهام خود را عرضه کنند. محمدی تاکید میکند که همچنان مذاکره در این زمینه ادامه دارد و آنها امیدوار هستند امسال بخشی از سهام دیجیکالا آن هم با یک درصد حداقلی وارد بورس شود.
بیشتر بخوانید: گزارش عملکرد دیجیکالا در سال ۹۸ منتشر شد
براساس شواهد موجود در سال مالی ۹۹ دیجیکالا عملا یک کسبوکار سودآور است که میتواند رشد این سودآوری را در سالهای بعدی نیز ادامه دهد. پس ما به عنوان شرکتی که چشمانداز رشد و سودآوری قابل قبولی دارد میتوانیم توسعه کسبوکارمان را با ورود به بورس ادامه دهیم.
جذب سرمایه از طریق فروش سهام این شرکت در بورس صرف توسعه سیستم لجستیک، توسعه مارکت پلیس دیجیکالا در شهرهای کوچک، سرمایه گذاری روی استفاده از تکنولوژیهای جدید مانند هوش مصنوعی، توسعه زیرساختهای فنی، توسعه حوزه فینتک این شرکت و پیادهسازی استراتژیهای مهم حوزه تجارت الکترونیک خواهد شد.
این شرکت در تلاش است که امسال وارد بازار بورس شود؛ اما زمان دقیق این ورود مشخص نیست چرا که در حال طی کردن فرایندهای لازم هستند. تمامی کارهای لازم برای این ورود انجام شده و آنها حالا در آستانه رفتن به هیات پذیرش هستند.