بخش زیادی از سهم بازار خودروسازی در اختیار شرکت سایپا قرار دارد. به گزارش برات‌نیوز، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، این نشست تخصصی را با اظهار نظر در رابطه با بررسی شرایط تولید شرکت خودروسازی سایپا و فرآیندهای دنبال شده در این گروه خودروسازی آغاز کرد و  گفت:

کارکرد سیاسی اقتصاد ایران به بخش صنعت نیز راه یافته است. صنعت خودرو، صنعت مهمی‌ست که بیش از باقی مشاغل در معرض توجه قرار دارد و بیشتر مردم درگیر آن هستند. از همین رو می‌بینیم که موضوعاتی چون قیمت و فروش خودرو در همه محافل مورد بحث قرار می‌گیرند. همچنین می‌بینیم که مردم با حساسیت زیادی پیگیر بازار خودرو هستند. این پیگیری‌ها البته چندان با رضایت نبوده و مردم به‌طور کلی از عملکرد این صنعت در رابطه با قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و سایر موارد مربوطه گله دارند. اگر این موضوع را با بازار خودروهای خارجی مقایسه کنیم، شرایط بدتری را شاهد هستیم. به همین جهت، برای کاهش این حساسیت‌ها پیشنهاد من این است که خودروسازان به‌طور جدی برای رشد کیفی محصولات خود قدم بردارند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه سخنان خود گفت: امروزه کیفیت خودرو بیش از قیمت آن برای مردم اهمیت دارد. اگر خودروسازان کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، مردم حاضر هستند در مقابل برخورداری از کیفیت و امکانات بیشتر، بهای بیشتری نیز پرداخت کنند.

رضایت مشتری مهم‌ترین اصل هر حرفه‌ای‌ست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اذعان داشت: بیشترین تلاش خودروسازان باید برای جلب رضایت مشتری باشد، اگر چنین امری محقق شود، به مرور زمان مردم به خودروهای تولید داخل اطمینان و اعتماد پیدا خواهند کرد. اعتماد در مدت یک سال و دو سال به وجود نمی آید و حداقل 10 سال زمان نیاز است. بنابراین از مدیران خودروسازی درخواست دارم که در این مسیر استراتژیک گام برداشته تا پایه‌ریزی برای افزایش اعتماد بیشتر صورت گیرد.

وی همچنین گفت: گروه خودروسازی سایپا بیشترین سهم بازار خودروسازی در سال ۹۸ را در اختیار داشته است. سایپا نقش موثری دارد تا مردم احساس کنند صنعت خودروی داخلی پناهگاه و پشتیبان آن‌هاست؛ وقتی خودروسازی کشور کره می‌تواند چنین اطمینانی را به مردم دهد، به طور قطع خودروسازی ایرانی هم می‌تواند در این زمینه موفق شود.

در همین نشست، علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: گروه خودروسازی سایپا طی چند وقت اخیر برای عبور از مشکلات و ساماندهی بازار خودرو، اقدامات موثری انجام داده است، اما برای اینکه چنین روندی ادامه‌دار باشد و به خواسته‌های مردم پاسخ داده شود، باید نهضت قطعه‌سازی و داخلی‌سازی عملیاتی شود. همان‌گونه که مقام معظم رهبری برای سال جهش تولید عنوان کردند، صنایع باید در راستای اقتصاد مقاومتی، داخلی‌سازی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی همچنین افزود: خودروسازان باید کاری کنند تا از واردات و وابستگی به قطعات خارجی رها شوند، نهضت داخلی‌سازی که با صنایع دفاع دنبال می‌شود بسیار ارزشمند است. به همین جهت توقع داریم که سطح همکاری‌های طرفین بیشتر شود تا محصولات و قطعات مشترک با سرعت بیشتری آماده شود.

بیشتر بخوانید: قیمت پراید ۹۳ میلیون تومان شد

کریمی فیروزجایی همچنین از ایجاد اعتماد و اطمینان به صنعت خودروسازی کشور سخن گفت و اظهار داشت: با تبلیغات منفی که علیه صنعت خودرو داخلی صورت گرفته است، بیشتر مردم به خودروهای داخلی اعتماد و اطمینان ندارند و حتی احساس ناامنی می‌کنند، به همین جهت، برای آنکه ذائقه مردم به سمت خودروهای ایرانی برود و باور کنند که خودروسازان در حال تلاش برای ارتقاء سبد محصولات خود هستند، بهتر است که شرکت‌های خودروسازی به تولید برنامه‌هایی بپردازند که در آن به خودروی ایرانی توجه شود؛ خودروسازان باید تلاش کنند که ذهنیت مردم را به سمت خودروهای وطنی ببرند و البته در این مسیر بر کیفیت محصولات خود نیز بیافزایند.

در ادامه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به گیربکس اتومات اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد، شرکت‌های خودروسازی کمتر به گیربکس اتومات توجه می‌کنند. اما این امر یک ضرورت است چرا که مردم به دنبال خودروهای اتومات هستند. خودروسازان باید بر اساس ذائقه و خواسته مردم حرکت کنند.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین تصریح کرد: در این برهه زمانی، خودروسازان باید به سمت طراحی بومی و طراحی‌های نوآورانه حرکت کنند؛ قطعا ما در همین صنعت طراحان بزرگی داریم که با حمایت خودروسازان می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند؛ در چنین شرایطی شرکت‌های خودروسازی باید از بنگاه داری فاصله گرفته و نقش شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار را ایفا کنند.

وی در ادامه افزود: در رابطه با کاهش ارزبری خودروهای داخلی نیز باید فکرهایی شود. خودروسازان می‌توانند با سفارش نیازها و خواسته‌های خود به شرکت‌های دانش بنیان داخلی از خروج ارز جلوگیری کنند.

خودروسازی داخلی پتانسیل پیشرفت دارد

در ادامه نشست مذکور، مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: امروزه در کشورهای مختلف، شرکت‌های خودروسازی برای جذب مشتری تلاش می‌کنند، اما در کشور ما به دلیل ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز، مردم خواستار خودروهای ایرانی هستند، به همین جهت داشتن مشتری یک نعمت بزرگ برای صنعت خودروسازی داخلی محسوب می‌شود و باید از آن بهره برد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه به برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی پرداخت و گفت: ایران تنها کشوری‌ست که شبکه گسترده گاز دارد، همین موضوع خود سبب فرصت‌سازی‌ست؛ خودروسازان به جای آنکه تولید خودروی بنزین سوز را ادامه دهند، بهتر است به سمت تولید خودرو پایه گازسوز بروند، چراکه گاز سوخت سالم‌تری نسبت به بنزین است.

وی  تصریح کرد: ایران با صادرات بنزین و سایر فرآورده‌های مرتبط آن، می‌تواند درآمد ارزی سالانه خود را تامین کند، از همین رو حرکت خودروسازان برای تولید خودروهای پایه گازسوز، می‌توان انقلابی در موضوع سوخت باشد. ایران حداقل تا 300 سال آینده گاز دارد، پس باید در این بخش باید برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد. امیدوارم خودروسازان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی در این مسیر گام بردارند.

رضاخواه نیز نظرات خود در رابطه با مصرف سوخت را به سخنان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود و گفت: خودروسازان با برنامه‌ریزی درست و استفاده از تکنولوژی‌های جدید که قطعا از بخش تحقیق و توسعه به دست خواهند آمد، می‌توانند در کاهش مصرف بنزین کارنامه خوبی بر جای بگذارند؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد مصرف بنزین که درحال‌حاضر بین 90 الی 91 میلیون لیتر است به 50 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و دولت امکان صادرات بنزین که ارز آوری بیشتری دارد را به دست می‌آورد.

در ادامه این نشست، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز اذعان داشت: سایپا ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی معوق داشت که توانست این تعداد را با افزایش تیراژ تولید، کاهش داده که تا پایان شهریور ماه به نزدیک صفر خواهد رسید.

وی همچنین گفت: اگرچه با شیوع ویروس کرونا میزان تولید شرکت‌های خودروسازی در جهان کاهش یافت، اما رشد تولید خودروسازان در ایران تداوم داشت، هم‌اکنون تولید هر خودرو به صورت میانگین 2 هزار دلار ارزبری دارد که برنامه‌های ما کاهش ارزبری از طریق انعقاد قرارداد با صنایع دفاعی و تولید قطعات در داخل است.  خودروسازان نقشی در ایجاد انحصار و ممنوعیت واردات خودرو نداشتند، بلکه این موضوع ماحصل اقتصاد کشور است. ما ایرادات صنعت خودروسازی را انکار نمی‌کنیم، اما این موضوع به دلیل عدم دقت دولت و نهادهای نظارتی در گذشته اتفاق افتاده و به ما ارث رسیده است، اما تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت به کار خواهیم بست.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *