شرکت ایرباس از سه طرح مفهومی برای هواپیماهای “بدون آلاینده” خود که با سوخت هیدروژنی کار می‌کند، رونمایی کرد.

به گزارش برات نیوز، سه طرح مفهومی ایرباس جدیدترین اقدامات ایرباس برای جلب توجه به سمت برنامه‌های ضدآلایندگی این شرکت است، چرا که دولت‌های اروپایی برای جلب توجه مردم به جاه‌طلبی‌های خود، پس از دوران کرونا به دنبال دستیابی به فناوری هوای پاک هستند،

ایرباس برای اضافه کردن یک هواپیمای تجاری فاقد سوخت کربنی به خط تولید، برای خود سال ۲۰۳۵ را به عنوان مهلت تعیین کرده است. هدفی که مهندسین سازنده موتور هواپیما مانند “Safran SAF.PA” آن را بلند پروازانه توصیف کرده‌اند.

سه طرح مفهومی ایرباس چه ویژگی‌هایی دارند؟

طرح “زیرو-ای” (ZEROe)  این شرکت شامل دو طرح مفهومی برای دو هواپیمای معمولی است: یکی از این هواپیماها دارای موتور جت توربوفن بوده که قادر به حمل ۱۲۰ الی ۲۰۰ مسافر و طی کردن مسافت بیش از ۲۰۰۰ مایل دریایی (۳۷۰ کیلومتر) است و دیگری دارای یک توربوپراپ (موتور ملخی) است که قادر به جابجایی ۱۰۰ نفر و طی کردن مسافت ۱۰۰۰ مایل دریایی است.

طرح مفهومی ایرباس
 طرح “زیرو-ای” (ZEROe)

برخلاف هواپیماهای معمولی، موتور این هواپیماها از هیدروژن مایع استفاده می‌کنند که در عقب بدنه هواپیما ذخیره می شود.

طرح مفهومی سوم ایرباس یک طراحی انقلابی موسوم به ” بدنه بال ترکیبی” است. این طرح شبیه به همان پیشنهادی است که در فوریه ارائه شد.

در عین حال، ایرباس در حال کار بر روی یک نمونه اولیه این گونه هواپیماها است، انتظار می رود نتایج اولیه در سال ۲۰۲۱ مشخص شود.

گرازیا ویتادینی، مدیر ارشد فناوری ایرباس، در مصاحبه ای گفت:

این نمونه به ما اجازه می‌دهد که ارزیابی کنیم امیدوارکننده‌ترین نوع معماری در میان این طرح‌ها کدام خواهد بود. ما این معماری را در نهایت برای همه محصولات ایرباس قابل اجرا می‌دانیم.

وی ادامه داد: ایرباس برای رسیدن به هدف خود در سال ۲۰۳۵ باید تا سال ۲۰۲۵ فناوری‌ها را انتخاب کند. دیگر مدیران صنعت گفتند که چنین وقفه ای می تواند تا سال ۲۰۴۰ طول بکشد.

چالش های پیش روی استفاده از سوخت هیدروژنی

چالش‌ها شامل یافتن راه‌هایی برای ذخیره ایمن هیدروژن مایع فرار در حین پرواز در دمای بسیار سرد است.

ایرباس نگرانی‌های مربوط به ایمن نبودن هیدروژن را رد کرد و خواستار سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌های انرژی جدید شده است.

در حالی که از دهه ۱۹۷۰ استفاده از هیدروژن مورد بحث قرار گرفته است، اما برای استفاده گسترده بسیارگران است. اما طرفداران این نظریه می‌گویند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش تقاضا هزینه‌ها در این خصوص را کاهش می‌دهد.

بیشتر هیدروژن مورد استفاده امروزی از گاز طبیعی استخراج می‌شود که باعث ایجاد انتشار کربن می‌شود.

با این حال ، ایرباس گفت هیدروژن مورد استفاده در هواپیماهای سه طرح مفهومی ایرباس از انرژی تجدید پذیر تولید می‌شود و با الکترولیز از آب استخراج می‌شود. اگر این فرآیند از طریق برق تجدیدپذیر تأمین شود، یک فرآیند بدون انتشار کربن است، اما در حال حاضر گران تمام می‌شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *