به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو سه میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم.

به گزارش برات‌نیوز، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو از وجود سه میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد.

به گفته او در سال باید حدود 360 هزار خودرو اسقاط شود اما در سال 98 این رقم فقط 8000 دستگاه بود در حالی که سه میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد.

 در سال 1404 تعداد این خودروها به 8 میلیون می‌رسد.

محمود مشهدی شریف در نشست خبری انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو حضور یافت.

وی در رابطه با خودروهای فرسوده موجود در کشور گفت:

هم‌اکنون 220 مرکز اسقاط و بازیافت خودرو در کشور وجود دارد که 6000 نفر به طور مستقیم و 30 هزار نفر به طور غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند.

برای راه‌اندازی هر مرکز 25 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که به طور کلی سرمایه‌گذاری در این مراکز به 5000 میلیارد تومان می‌رسد.

بنابراین برای هر شغل ایجادی 138 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده است.

از بین این 220 مرکز کمتر از 10 مرکز نیمه‌دولتی هستند که طبق قانون آن‌ها نیز باید به بخش خصوصی منتقل شوند.

او در ادامه افزود:

بر اساس قانونی که در سال 88 به تصویب رسید به ازای خودروهای تولیدی 30 درصد هر ساله باید اسقاط شوند.

بنابراین در سال باید حدود 360 هزار خودرو اسقاط شود اما در سال 98 این رقم فقط 8000 دستگاه بود.

 در حالی که سه میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد.

 در سال 1404تعداد این خودروها به 8 میلیون می‌رسد.

 با سرعتی که اکنون داریم 1000 سال طول می‌کشد تا خودروهای فرسوده پنج سال دیگر تمام شود.

 از بین مراکز اسقاط خودرو فقط 50 تا 60 مرکز فعال هستند و آنها نیز با 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

خودروی فرسوده خارجی نداریم

مشهدی شریف در ادامه سخنان خود تصریح کرد:

 شماره‌گذاری خودروهای نو منوط به بازیافت خودرو و شماره سریال آن است.

 در مورد خودروهای وارداتی از آنجا که واردات ممنوع شده، دیگر اسقاطی برای خودروهای خارجی نداریم.

برای خودروهای داخلی نیز با وجود قانون 33 درصد، از سال 88 خودروسازان با رانتی که دارند زیر بار این قانون نرفتند.

اسقاط موتور سیکلت نیز به ازای هر موتور سیکلت شماره‌گذاری شده انجام می‌شود.

 در مورد خودروهای دیزلی چون تولید داخل کم است یک‌سوم خودروهای تولیدی مقدار زیادی نیست.

او همچنین از کاهش نقش ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور انتقاد کرد.

مشهدی شریف در این رابطه گفت:

ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور تبدیل به یک دبیرخانه تحت نظارت معاونت راهداری شده است.

 یعنی متولی مراکز اسقاط جایگاه خود را از دست داده و هیچ اقدامی نیز برای بازپس‌گیری آن نمی‌کند.

او در ادامه افزود: 7215

 موتور سیکلت باید اسقاط شوند که 4569 دستگاه موتور سیکلت اسقاط شده‌اند اما گواهی اسقاط حتی برای یک موتور سیکلت صادر نشدهاست.

 یعنی حتی یک سریال هم وجود ندارد.

موتور سیکلت‌سازان از گواهی اسقاط خودرو استفاده می‌کنند و به ازای هر خودرو 7 موتور سیکلت را شماره‌گذاری می‌کنند.

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور یک جلسه با پلیس راهور برگزار نمی‌کند تا این هماهنگی‌ها انجام شده و مشکل حل شود.

سن فرسودگی خودروها چقدر است؟

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در پاسخ به این سوال گفت:

برای خودروها سن فرسودگی در نظر گرفته شده بود اما در طی شکایتی دیوان عدالت با استناد به حق مالکیت این طرح را لغو کرد و جایگزین آن را معاینه فنی اعلام کرد.

 ما اعتراض کرده‌ایم که با احترام به حق مالکیت، حق تردد در معابر عمومی از حقوق حاکمیت است به علاوه اینکه معاینه فنی نیز خطای بالایی دارد.

او همچنین به هزینه‌های بالای مصرف بنزین برای دولت نیز اشاره کرد.

مشهدی شریف گفت:

با مبنای دلار 23 هزار تومان و قیمت بنزین 3000 تومان و با توجه به اینکه هر خودروی فرسوده 4.13 لیتر مصرف بیشتری دارد، هر خودروی فرسوده روزانه 50 هزار تومان برای دولت هزینه دارد.

 با توجه به وجود سه میلیون خودروی فرسوده در کشور این رقم به 148 میلیارد و 65 میلیون تومان می‌شود.

این رقم سالانه به 53 هزار میلیارد تومان می‌رسد یعنی هزینه مصرف بنزین این خودروها 20 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ای که دولت به صورت نقدی می‌پردازد بیشتر است.

وی در ادامه افزود:

در سال 1404 تعداد این خودروها به 8 میلیون دستگاه می‌رسید.

دولت پیش‌بینی می‌کند که مصرف بنزین در آن سال 31 میلیون لیتر بیشتر شود اما با اسقاط 8 میلیون خودرو و با توجه به مصرف 4.13 لیتری این خودروها می‌توان بیش از 33 میلیون لیتر صرفه‌جویی داشت.

 بنابراین نه تنها با افزایش مصرف بنزین مواجه نخواهیم بود بلکه کاهش نیز خواهد داشت.

پیشنهاد مشهدی شریف این است که ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور به جایگاه خود بازگردد.

وی گفت:

باید وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت راه در این مورد همکاری کنند اما اگر این اتفاق نیز نیفتد، بهتر است این ستاد زیرمجموعه سازمان محیط زیست شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *