سود 200 درصدی دلالان از میوه در حالی بدست میآید که سود فروش میوه نهایت باید ۳۰ درصد باشد.
به گزارش براتنیوز، مجتبی شادلو عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور در رابطه به سود 200 درصدی دلالان گفت:
واسطهها و دلالان از مرحله خرید میوه از باغدار تا زمانی که دست مصرف کننده برسد، تا ۲۰۰ درصد سود میکنند و علت آن هم معاملات مکرر میوه بین واسطههاست.
وی ادامه داد:
فرمایشات اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره قیمت بالای میوه با وجود تولید فراوان وعدم بهره مندی باغداران از تولید خود نشان از اطلاعات مناسب ایشان از بطن جامعه و تولید کنندگان است.
او همچنین افزود: تولید کنندگان بخش کشاورزی سرانجام روشنی در کشور ندارند.
مشخص نیست بعد از تولید میتوانند محصولات خود را در بازار به فروش برسانند یا خیر.
به گفته شادلو، بعد از هدفمندی یارانهها، بخشی از یارانههای بخش کشاورزی حذف و در سال جاری نیز قیمت کودهای شیمیایی آزاد شد.
در این شرایط، دیگر حمایت خاصی از تولیدکننده وجود ندارد.
در حالی که مسئولان همیشه حرف از حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی میزنند.
شادلو در ادامه سخنان خود افزود:
قیمت کود در سال جاری 5 برابر شد.
قیمت تراکتور از 70 تا 80 میلیون تومان سال گذشته به 500 میلیون تومان رسید.
قیمت وسایل جمع آوری میوه نیز در سال جاری افزایش قابل توجهی یافته است.
به طوری که قیمت پوشال و کاغذ 2 تا 4 برابر شده است.
همه این موارد بر قیمت تمام شده باغداران تاثیر میگذارد و باعث میشود که تولیدات این بخش زیان ده شود.
وی تاکید کرد: بخش کشاورزی نیازمند حمایت ویژه است.
او در همین زمینه گفت :
این بخش امنیت غذایی کشور را تامین میکند و ضامن استقلال و آزادی کشور است.
از وابستگی به دیگر کشورها جلوگیری میکند.
سود دلالان میوه به دلیل اختلاف قیمت 2 تا 3 برابر
شادلو در میان سخنانش از سیستم عرضه میوه در کشور و نبودن نظارت لازم در این بخش انتقاد کرد و گفت:
بر اساس قوانین صنفی، خرده فروشان سطح شهرها باید حداکثر 30 درصد سود خرده فروشی دریافت کنند.
اما در حال حاضر شاهد تفاوت 2 تا 3 برابری قیمت میوه از عمده فروشی میدان مرکزی تا خرده فروشیهای سطح شهر هستیم.
او همچنین گفت: خرده فروشیها میگویند کرونا باعث کاهش مصرف میوه شده است و فروش با 30 درصد سود کفاف دخل و خرج آنها را نمیدهد.
باید میزان سود خرده فروشی را اصلاح کرد.
بیشتر بخوانید: گرانی میوه در بازار و ناتوانی مردم در خرید
نه اینکه باعث قیمت گذاری سرخود میوه در مغازهها شوند .
او ضمن اظهار این نکته که نظارتی بر قیمت فروش میوه در خرده فروشی ها وجود ندارد افزود:
در صورتی که میوه فروشان با رعایت حال مردم، قیمتهای متعادلی در نظر گیرند با افزایش فروش و ایجاد گردش مالی سود آنها نیز تامین خواهد شد.
میوههای باغداران در انبار
به گفته شادلو، گردش چندین باره میوه از تولید کننده تا مصرف کننده خیانت به تولید کننده و مصرف کننده است.
وی در ادامه گفت:
میوههای تولیدی بعد از تولید به میادین عمده فروشی میوه و بعد از آن باید مستقیم به خرده فروشیها بروند.
هرگونه خرید و فروش خارج از این چرخه صرفا سودجویی است.
او در رابطه با ارتباط صادرات و افزایش قیمت میوه نیز گفت:
حجم زیادی از میوههای باغداران در انبار مانده است.
تا این موقع سال به طور معمول باید 70 درصد میوههای پاییزه در بازار به فروش میرسید.
اما در سال جاری به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است تنها 30 درصد از تولیدات در بازار فروش رفته و 70 درصد آن در سردخانهها است.
در صورت عدم جذب این محصولات در بازار یا صادرات آنها برای تولید کنندگان فاجعه ایجاد میشود.