درحالیکه کرونا فعالیت تمامی خطوط هوایی و شرکت های هواپیمایی را تعطیل کرده و آنها را با خسارت بسیاری مواجه ساخته، ستاد ملی مقابله با کرونا چندین تسهیلات را برای این شرکت ها تعیین کرده است.
به گزارش برات نیوز، اما حالا پس از گذشت چندماه و بروز کلی خسارت به شرکت های هواپیمایی بانک ها شرایط سخت و پیچیدهای را برای اعطای تسهیلات کرونایی در نظر گرفتهاند که تامین این شرایط تقریبا امکان پذیر نیست.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره شرایط پرداخت تسهیلات کرونایی به خطوط هوایی گفته است: هنوز تسهیلات کرونایی شرکتهای هواپیمایی در گیر و دار شرایط عجیب و غریب بانکی است که برای وثایق بانکی باید میلیاردها تومان خرج کنند.
در پی شیوع ویروس کرونا و ضرر و زیان هنگفت در حوزه حمل و نقل، ستاد ملی مقابله با کرونا تسهیلاتی را برای جبران این خسارت به این بخش و دیگر صنایع و مشاغل اختصاص داد و قرار شد تا تسهیلات کرونایی به بخشهای مختلف حمل و نقل از رانندگان تا حمل و نقل ریلی و هوایی در تیر ماه پرداخت شود اما به نظر میرسد این وعده برای حوزه هوانوردی محقق نشده است.
بیشتر بخوانید: متقاضیان تسهیلات کرونا نگران چک برگشتی نباشند
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: با وجود گذشت ماهها هنوز تسهیلات کرونایی به شرکتهای هواپیمایی پرداخت نشده است و خطوط هوایی همچنان در گیر و دار بانکها و شرایط عجیب و غریبشان هستند.
وی افزود: بانکهای عامل به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهاند که اگر قرار است هواپیماها ضمانت وامهای آنها باشد باید در محضر به صورت رسمی ثبت شود و هزینه ثبت هواپیماها به ازای هر فروند ۱.۵ میلیارد تومان است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: این در حالی است که هواپیماهای تخت مالکیت ایرلاینهای داخلی در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت میشوند و نقل و انتقال آنها نیز در سازمان انجام میشود. بنابراین و با توجه به این قانون بانکها بهتر است به جای تحمیل این هزینههای گزاف به ایرلاینها از طریق سازمان هواپیمایی اقدام کنند.