چندی پیش گزارش‌ سازمان توسعه تجارت نشان داد عراق اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده است. اکنون چین این جایگاه را پس گرفته و دوباره به اصلی‌ترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است.

رقابت و جابه‌جایی میان شرکای تجاری ایران

به گزارش برات نیوز، به نظر می‌رسد در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری رقابت و جابه‌جایی میان شرکای تجاری اصلی ایران زیاد بوده است.

این را گزارش جدید اتاق بازرگانی تهران به ما می‌گوید که در جدیدترین آمارهایی که ارايه داده، این جابه‌جایی مشهود است.

در آخرین گزارش سازمان توسعه تجارت عراق پس از مدت‌ها توانسته بود شریک تجاری اول ایران شود.

این کشور در ۷ ماه ابتدای سال جاری حدود 5 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است.

 از نظر وزنی نیز صادرات ایران به عراق بیش از ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است.

مهمترین اقلام صادراتی که ایران به عراق صادر کرده است، علاوه بر گاز و برق، میله ‌های آهنی، گوجه فرنگی، کاشی و سرامیک، هندوانه تازه، کولرهای آبی، رب‌ گوجه فرنگی، قطعات توربین‌های بخار، پنیر و بیسکویت بوده است.

بیشتر بخوانید: عراق، شریک اصلی تجاری ایران شد

چین دوباره شریک تجاری اول ایران شد

اما در سال گذشته چین با بیشترین میزان واردات و صادرات، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بود که دوباره این جایگاه را پس گرفت.

به این ترتیب در پایان پاییز، بار دیگر چین به جایگاه همیشگی خود بازگشته است.

میزان صادرات به چین

بر اساس اطلاعات جدید، تا پایان آذر ماه میزان صادرات ایران به چین به عدد ۶.۴ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که صادرات به عراق در مرز شش میلیارد دلار قرار دارد.

پس از این دو، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان در رده‌های بعدی واردکنندگان عمده کالا از ایران هستند.

میزان واردات از چین

کشور چین علاوه بر این که یکی از بزرگترین صادرکننده های جهان است یکی از بزرگ‌ترین واردکننده ها نیز محسوب می‌شود.

از نظر واردات نیز اعداد م و ارقام به نفع چین است و این کشور با هفت میلیارد دلار اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بوده است.

پس از چین، امارات متحده عربی با ۶.۳، ترکیه با سه، هند با ۱.۶ و آلمان با ۱.۳ میلیارد دلار، دیگر صادرکنندگان عمده کالا به ایران بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۹، مازاد تجاری چین در حدود ۴۲۲ میلیارد دلار بود و صادرات کالاهای آن به بالاترین رکورد، تقریباً ۲٫۵ تریلیون دلار آمریکا رسید.

آمار خوب صادرات ایران در آذر ماه

همچنین آمار صادرات ایران نسبت به ماه قبل افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال با وجود شیوع کرونا، میزان ارزش صادرات از نظر وزنی کاهش داشته است.

میزان ارزش صادرات ایران تا پایان آذر حدودا ۲۰ درصد و از نظر وزنی حدودا ۱۷ درصد کاهش یافته است.

 واردات ایران نیز از نظر ارزشی ۱۶ و از نظر وزنی یک درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است.

این آمار از آنجایی خوب است که در ماه‌‌های اولیه شیوع کرونا انتظار می‌رفت این بیماری حداقل تا میزان ۳۵ درصد روی تجارت ایران تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد.

درست است که در ماه‌های اولیه شروع این پاندمی میزان صادرات حتی تا ۴۰ درصد نیز کاهش یافت، اما به نظر می‌رسد با گشایش مجدد مرزها و شروع تجارت با وجود محدودیت‌ها، امکان جبران بخشی از کاهش تجارت تا پایان سال جاری وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *