آذربایجان یکی از کشورهای هدف ایران برای مبادلات اقتصادی و صادرات است. در آخرین همکاری ها میان دو کشور توافقاتی برای تاسیس شهرک صنعتی مشترک شکل گرفته است. همچنین شرکت های ایران برای حضور در بازسازی قره باغ حمایت و آمادگی خود را نشان داده اند.

صادرات به آذربایجان

به گزارش برات نیوز، آذربایجان کشور به رو رشد و پیشرفتی است و صادرات به این کشور همواره در دستور کار سران کشور ما قرار داشته است. باکو پایتخت این کشور نیز از نظر منابع نفتی غنی است.

با این حال با وجود درآمد سالانه رو به رشد این کشور، آذربایجان اقلامی مانند نساجی ، لوازم خانگی ، اتومبیل و قطعات وابسته به آن و بسیاری از مواد غذایی را از دیگر کشورها وارد می نماید.

ایران نیز به یکی از قطب های صادرات این کشور تبدیل شده است. همکاری مبادله کالا میان ایران و آذربایجان به حدی است که حتی در دوران کرونا و طی جنگ با ارمنستان نیز روابط اقتصادی حفظ شد.

ایران در سال های اخیر از شرکای تجاری مهم آذربایجان به شمار می آمده و اقلامی مانند سیب زمینی، مواد پتروشیمی، مشتقات پلاستیکی، خرما  و بسیاری از کالاها را به این کشور صادر کرده است.

 تاسیس شهرک صنعتی مشترک

در همین راستا حسین پورموذن، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: در مورد بارانداز و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان به توافق رسیدیم که ان‌شا‌الله بعد از اتمام کرونا آنها را عملیاتی کنیم.

حسین پیرموذن همچنین در مورد روابط تجاری ایران و آذربایجان اظهار داشت: شاید تنها کشوری که در دوران کرونا توانستیم روابط اقتصادی خود را با آن حفظ کنیم، آذربایجان بود.

به طوری که هیچ روزی گمرک‌های مشترک ما تعطیل نبودند. گمرک‌های بیله سوار و آستارا علاوه بر اینکه تعطیل نشدند با افزایش ظرفیت صادراتی نیز مواجه بودند.

صادرات به صورت دوطرفه و 24 ساعته

وی افزود: از ابتدای کرونا روابط اقتصادی بین ایران و آذربایجان حفظ شد اما تردد بین دو کشور ممنوع شد اما الان گمرکات به طور ۲۴ ساعته فعال هستند و صادرات به صورت دوطرفه انجام می‌شود.

رییس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: آذربایجان همچنین مقصد ترانزیتی برای صادرات به کشورهای اوراسیا و کشورهای CIS نیز است.

جلوگیری گرجستان از ورود کالاهای ایرانی نیز به همین علت است و به روابط جمهوری آذربایجان و گرجستان مربوط می‌شود. خوشبختانه در هشت ماهه نسبت به سال گذشته گمرک بیله سوار ۸ درصد افزایش صادرات داشته است. 

تاثیرات جنگ آذربایجان و ارمنستان روی کالاهای ترانزیتی

چندی پیش جنگی میان آذربایجان و ارمنستان درگرفت که علاوه بر تبعات سیاسی؛ تبعات اقتصادی نیز داشت.

پیرموذن در مورد مناطق تحت درگیری آذربایجان و ارمنستان و تاثیر آن بر کالاهای ترانزیتی تصریح کرد: این منطقه همچنان محل درگیری نظامی است. کریدور تجاری که به نخجوان درست شده فعلا در مرحله مذاکره است و تاثیری روی تجارت ایران و آذربایجان نخواهد داشت.

روابط تجاری ما با آذربایجان مطلوب است مذاکرات خوبی هم صورت گرفته است. در تبادلات تجاری خود در گمرک بیله سوار و آستارا نیز تاکنون مشکلی نداشتیم.

آمادگی شرکت های ایرانی برای بازسازی قره باغ

علاوه بر ساخت شهرک صنعتی مشترک، پیرموذن با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازسازی منطقه  قره ‌باغ گفت: «تاکنون هیچ اقدام عملیاتی با ایران، ترکیه یا هیچ کشور دیگری در مورد بازسازی قره‌باغ انجام نشده است.

بعد از کرونا و باز شدن راه‌ها پیشنهاداتی برای بازسازی خواهیم داشت. فعلا با توجه به بسته بودن راه‌ها هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته و در اولین کمیسیون مشترک اقتصادی به این موضوعات خواهیم پرداخت اما درحال جمع‌آوری‌ شرکت‌هایی هستیم که می‌توانیم در مناطق مرزی با آنها همکاری داشته باشیم.» 

زمینه های مشترک بازسازی قره باغ

وی در مورد زمینه‌هایی که ایران می‌تواند در بازسازی قره‌باغ وارد شود گفت: «در تمامی زمینه‌های عمرانی، اقتصادی، شهرک صنعتی مشترک می‌توانیم با هم کار کنیم.

در مورد بارانداز و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان به توافق رسیدیم که ان‌شا‌الله بعد از اتمام کرونا آنها را عملیاتی کنیم.

آذربایجان با ۳۸۰ هزار متر مرز مشترک با ایران یکی از کشورهایی است که روابط بسیار خوبی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با آنها داریم.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *