شهر فرودگاهی چابهار در محدوده منطقه آزاد با استانداردهای بین المللی می‌تواند پروازهای زیادی را به چابهار کشانده و سرمایه‌های داخلی و خارجی فراوانی را جذب کند.

 اما با وجود آنکه ۴۸۰ میلیارد تومان منابع نقدی برای این پروژه تخصیص داده، ماه‌هاست که بر سر ساخت یا نساختن این فرودگاه حواشی و بحث‌های زیادی مطرح شده است.

اهمیت ساخت شهر فرودگاهی چابهار

به گزارش برات نیوز، منطقه آزاد چابهار فرودگاه ندارد و مسافران این شهر در حال حاضر از فرودگاه نظامی کنارک استفاده می‌کنند.

این مسئله لزوم داشتن یک فرودگاه اختصاصی برای این شهر را برجسته ساخته و می‌تواند زمینه‌ساز رونق گردشگری در این منطقه نیز باشد.

همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک چابهار و نزدیکی به آب‌های خلیج فارس، ساخت شهر فرودگاهی چابهار نقش مهمی در سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی با کشورهای مختلف دارد.

این فرودگاه می‌تواند موجب تسریع در جابه‌جایی کالاها و مسافران شود.

چابهار با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر به‌ویژه از کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.

رحمدل بامری، معاون استاندار سیستان و بلوچستان نیز بر توجه بیشتر مسئولان با توجه به نقش چابهار در توسعه منطقه تاکید می‌کند.

او خواستار رفع مشکلات پیش روی فرودگاه شد و بیان کرد: «با ساخت فرودگاه چابهار بعد از ۲۷ سال منطقه آزاد چابهار صاحب مرز هوایی می‌شود.

 این یعنی استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از این منطقه و آغاز فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است.»

خواسته ۲۰ ساله مردم چابهار

نماینده مردم چابهار در مجلس نیز ساخت این فرودگاه را خواسته ۲۰ ساله مردم شهر چابهار دانست.

معين‌الدين سعيدي، نماينده چابهار، نیک‌شهر، دشتیاری، کنارک و قصرقند در این باره گفت:

«شهر فرودگاهي چابهار نه يك طرح محلي براي توسعه چابهار كه يك طرح ملي با ارزش اقتصادي بالاست كه مي‌تواند منشا اثرات مثبت و ماندگار زيادي در اقتصاد كشور باشد.

این پروژه می‌تواند دغدغه فعالان اقتصادي و مردم منطقه را در باب خدمات تجاري و حمل‌‌ونقل را از ميان بردارد.

نماینده چابهار ساخت شهر فرودگاهي را خواسته 20 ساله مردم و فعالان اقتصادي چابهار می‌داند.

او می‌گوید: «شهر فرودگاهي در واقع نياز دو دهه پيش چابهار بوده اما طي اين سال‌ها هر بار به دليلي اين پروژه به تعويق افتاده است.

 اما در برهه كنوني كه آرزوي 20 ساله مردم و فعالان اقتصادي چابهار در شرف تحقق است، بر تك تك ما مسئولان واجب است كه مسير به بار نشستن اين افتخار ملي را هموار كنيم.»

تعویق ۲۰ ساله ساخت فرودگاه

او از تعویق ۲۰ ساله ساخت فرودگاه گله کرد و اثرات زیان‌باری را برای آن برشمرد.

این نماینده مجلس می‌گوید: «اگر همان دو دهه پيش شهر فرودگاهي چابهار با همه كاركردهاي تجاري و ترانزيتي و رفاهي‌اش به بهره‌برداري رسيده بود امروز چابهار را به لحاظ نقش‌آفريني در بازار حمل‌ونقل جهاني با دبي يا دوحه مقايسه مي‌كردند.

 اما تعويق 20 ساله ساخت شهر فرودگاهي چابهار سبب شده در موقعيت كنوني قرار بگيريم كه اندك تعللي ما را حتي از گوادر پاكستان هم عقب مي‌اندازد.»

درخواست مسئولین برای ساخت فرودگاه

مرداد سال 94 بود که معاون وقت استاندار سیستان و بلوچستان به همراه فرماندار چابهار نامهای به سازمان هواپیمایی کشور نوشتند.

آنها در این نامه خواستار شدند تا شهر فرودگاهی بین المللی چابهار خارج از اراضی پایگاه نظامی کنارک ساخته شود.

ساخت شهر فرودگاهی چابهار در پنج برنامه و سند بالادستی کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

کمیته عالی فضایی کشور متشکل از ارگان‌های هوایی دولتی و نیروهای مسلح نیز مجوز احداث شهر فرودگاهی چابهار را صادر کردند تا از ظرفیت‌های بالقوه این فرودگاه برای حمل و جابه‌جایی کالا و مسافر استفاده کنند.

شروع عملیات ساخت

عملیات ساخت شعر فرودگاهی چابهار از آذر ماه سال گذشته شروع شد.

این عملیات در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۱۵ هکتار با حضور وزیر راه و شهرسازی کلید خورد.

منطقه آزاد چابهار برای ساخت این فرودگاه یکهزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده که در مرحله نخست ۴۷۰ میلیون تومان آن را تخصیص داده است.

حواشی ساخت شهر فرودگاهی چابهار

از انجا که پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی کنارک با ساخت این فرودگاه در مکان موردنظر مخالف بود، این طرح با حاشیه‌هایی مواجه شد.

به طوری که از ۲۰ شهریور سال جاری در چند مرحله مانع عملیات ساخت و در نهایت از مهرماه پروژه متوقف شد.

فرمانده نیروی هوایی منطقه ۵ ماه پیش خبرنگاران را دعوت و دلایل مخالفت خود را رسانه‌ای کرد.

از طرف دیگر کارفرمای این طرح که سازمان منطقه آزاد چابهار بود ترجیح داد در این خصوص سکوت کند.

حال سوال اینجاست که در این ۵ ماه تکلیف این پروژه رها شده به کجا رسیده و منابع نقدی آن کجا رفته است؟

منطقه آزاد چابهار ۵ ماه پیش هزار میلیارد تومان برای این فرودگاه منابع نقدی دریافت کرد و ۴۸۰ میلیارد آن نیز آماده پرداخت به پیمانکار بود.

شفاف‌سازی این منابع تاکنون در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

درخواست مردم برای حل مشکل

این موانع موجب شده که حتی مردم منطقه نیز حساسیت پیدا کنند و از مسئولین انتظار حل این مشکل را داشته باشند.

 امام جمعه شهرستان نیکشهر نیز ساخت فرودگاه با امکانات و تجهیزات روز آن را یکی از راه‌های رهایی از وابستگی تک محصولی اقتصاد به نفت می‌دانند.

وی ساخت فرودگاه چابهار را خواست عموم مردم دانست.

او تصریح کرد: «چنانچه ضرورت ایجاب کند هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم با عزیمت به تهران از متولیان و مسوولان کشور حل این مشکل را درخواست خواهند کرد.»

مولوی بزرگزاده اضافه کرد: «مردم سیستان و بلوچستان به‌ویژه ساحل نشینان مکران از تخصیص اعتبارات و توجه ویژه دولت برای ساخت بندر، راه آهن چابهار- زاهدان و طرح‌های اشتغال‌زا فولاد و پتروشیمی نهایت قدردانی را دارند.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *