صادرات قطعات خودرو و تقویت صنعت آن از جمله اهدافی است که کشور ما روی آن تمرکز ویژه‌ای کرده و به دنبال تقویت فرصت‌های صادراتی در این زمینه است.

 افق ۱۴۰۴ صنعت قطعه مبنی بر صادرات قطعات خودرو

به گزارش برات نیوز، ایران برنامه دارد میزان صادرات قطعات خودرو را تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۶ میلیارد دلار برساند.

برنامه‌های صادراتی با تشدید تحریم‌ها تا حدودی به‌هم خورد و برخی شرکت‌های قطعه‌سازی واردات و صادرات خود را متوقف کردند.

اما اکنون کشور ما در پی حفظ سهم بازار خود با روش‌های تهاتری است و از فرصت‌های جدید در این حوزه استقبال می‌کند.

نادر روان یکی از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعات بازار لوازم یدکی است.

او درباره صادرات قطعات به بازارهای بین‌المللی می‌گوید: «با توجه به اینکه نرخ ارز افزایش پیدا کرده و این امر سبب شده تولید نسبت به واردات مزیت پیدا کند، به‌طور طبیعی باید صادرات افزایش یابد.

 اما برای استفاده از چنین موقعیتی لازم است برنامه‌ریزی شده و زیرساخت‌ها فراهم شود.»

مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور

وی افزود: «با شروع تحریم‌ها، صادرات قطعه تا حدودی ادامه دارد اما بیشترین میزان این صادرات به شرکت‌های همسایه و کشورهای همجوار محدود می‌شود.

همچنین در تولید برخی اقلام مانند مواد اولیه، کشور به‌لحاظ نیروی کار و انرژی ارزان، مزیت نسبی داشته در نتیجه نرخ تمام شده برخی قطعات نسبت به رقیبان خارجی و حتی چینی‌ها، پایین‌تر است.»

او به مشکلات موجود در صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و افزود: «بخشی از فناوری‌های موجود در صنایع داخلی مربوط به دهه‌های پیش است.

ضمن اینکه از دیگر مشکلات ما در حوزه قطعه این است که قطعات داخلی ویژه خودروهایی بوده که از زمان تولید آنها سال‌ها گذشته است.

 بنابراین آنچه در داخل تولید می‌شود قابلیت صادرات نداشته و صنعتگر برای شرکت‌های خارجی براساس سفارش آنها قطعه‌ها را تولید و تامین کند.

استفاده از تحریم به عنوان یک فرصت

روان اعتقاد دارد تحریم وضعیت را برای صادرات به لحاظ نرخ ارز بهتر کرده است و تولید نسبت به واردات صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

 تحریم هم فرصت داخلی‌سازی قطعات را فراهم کرد و هم فرصت واردات با ممنوعیت محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند را از بین برد.

وی افزود: «تولیدکننده داخلی باید از این فرصت استفاده کند و با افزایش کیفیت محصولات خود، رضایت مشتریان را جلب کند تا وقتی تحریم‌ها برطرف و دوباره درها باز شد رغبت به خرید محصولات داخلی از سوی متقاضیان بیشتر باشد.»

رتبه ایران در صادرات قطعات خودرو

 صادرات قطعات خودرو و درآمد حاصل از آن برای کشورهای دنیا بسیار مهم است.

میزان صادرات قطعات خودرو در سال ۲۰۱۸ رقم ۴۱۲ میلیارد دلار بود که حدود ۱۰ درصد رشد را در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تجربه کرده است.

اروپا بیشترین میزان صادرات در سال ۲۰۱۸ با رقم ۱۹۹ میلیارد دلار را داشته و این میزان ۴۸.۳ درصد از کل آمار جهانی را تشکیل می‌دهد.

ایران نیز با نگاه به این افزایش رشد، صادرات در این حوزه را افزایش داد و سال گذشته در رتبه هفتادم لیست کشورهای صادرکننده بود.

"<yoastmark

صادرات قطعات خودرو به اروپا

در همین راستا سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو نیز از صادرات این قطعات به اروپا خبر داد.

او افزود: «ایران به ۳۵ کشور اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا قطعات خودرو صادر می‌کند؛ این در حالی که است ایران خریدار قطعات خودرو از کشورهای همسایه است.»

سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو می‌گوید: «بعد از پراید، قطعات خودرو همچون سوپاپ دیگ، سوپاپ موتور، رادیاتور و شیشه به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا صادر می‌شود.»

او درباره وضعیت واردات قطعات خودرو اظهار کرد: «مواد اولیه قطعات خودرو را از کشورهای غربی تهیه می‌کنیم. به دلیل شرایط تحریمی قطعات خودرو مستقیم وارد کشور نمی‌شود.

 60 درصد قطعات خودرو از چین تهیه می‌شود و مابقی را از اروپا، ترکیه و امارات به کشور وارد می‌کنیم.»

فرصت‌‌های صادرات به روسیه برای شرکت‌های ایرانی

در کنار اروپا، صادرات قطعه به روسیه نیز خبری بود که از جانب اصغر مصاحب، سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ارایه شد.

در سال‌های اخیر شاهد روند نزولی انعقاد قرارداد در بخش خودروسازی با شرکت‌های قطعه‌ساز بوده‌ایم که این موضوع، اهمیت توجه به صادرات و توسعه بازار خارج از کشور را بیش از پیش نشان می‌دهد.

اصغر مصاحب از شناسایی و معرفی فرصت‌های متعدد صادراتی حوزه قطعات و مجموعه‌های خودرو در کشور روسیه برای تولیدکنندگان ایرانی از طریق دبیرخانه قطعات و مجموعه‌های خودرو نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران در ۹ ماهه امسال خبر داد.

مصاحب گفت:‌ «ظرفیت‌های متنوع و خوبی برای توسعه بیشتر صنعت پیمانکاری فرعی کشور (ISPX ) وجود دارد که یکی از آن‌ها صنعت قطعه‌سازی است.

پارسال قراردادهای مناسبی توسط قطعه‌سازان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور منعقد شده و امسال نیز به دنبال افزایش تعداد قرارداد به‌خصوص برای صنایع کوچک در این زمینه هستیم.»

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین با اشاره به دستاورد به‌وجود آمده درباره احصای ۶۵ نیازمندی فناورانه راه‌آهن روسیه، تاکید کرد: «در شرایطی که کشور با تحریم‌های متعدد بین‌المللی روبه‌رو بوده، شرکت‌های ایرانی موفق به اخذ استاندارد Gost-R روسیه در زمینه تولید میل‌لنگ شده‌اند.

 برای نخستین بار یکی از این شرکت‌ها ضمن صادرات این محصول به روسیه، موفق به اخذ کد OEM برای محصولات خود شده است.»

برنامه‌های ایران برای تشویق به صادرات قطعه

اما کشور ما چندی پیش برای اینکه تمایل خریداران به قطعات خودروی ایرانی را افزایش دهد طرح جدیدی به مجلس داد که طی آن واردات خودرو به ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود.

«طرح تحویل بازار و صنعت خودروی سبک» با امضای 44 نماینده مجلس تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

در ماده 18 این طرح آمده است: «هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند».

صادرات قطعات ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی

در کنار قطعات خودروی سواری، ایران یکی از  قطب‌های قطعه‌سازی کشور در حوزه خودرو و ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی است.

کشورهای همسایه مانند ترکیه و افغانستان این قطعات را می‌خرند و با مونتاژ آنها، محصول نهایی را به‌نام تراکتور کشور خودشان به بازار عرضه می‌کنند.

این موضوع موجب افزایش صادرات این قطعات نیز شده است.

یونس اکبرپورپایدار، رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز در این باره می‌گوید: «در صادرات قطعات ماشین‌های صنعتی و کشاورزی موفق‌تر عمل کرده‌ایم زیرا خرید قطعات از ایران صرفه اقتصادی دارد.»

او افزود: «فعالیت کارخانه‌های تبریز در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتورسازی سبب شده قطعه‌سازان به توانمندی‌های بالایی دست پیدا کنند.

همین امر منجر به موفقیت در صادرات قطعات این ماشین‌آلات به ترکیه، افغانستان و سایر کشورهای همسایه شده است.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *