با توجه به مشکلات بسیار که بر سر راه صنعت کشتیرانی کشور قرار دارد، اما این صنعت توانسته با تکیه بر توانایی‌های متخصصان ایرانی رشد و توسعه چشمگیری داشته باشد.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که اعمال تحریم های آمریکا بر صنایع مختلف ایران از جمله صنعت کشتیرانی خسارات سنگینی را به بخش های مختلف صنعتی کشور وارد کرد.

اما با توجه به تلاش‌های انجام شده مسوولان صنعت کشتیرانی و متخصصان داخلی، این صنعت در بخش حمل و نقل و جابجایی کالا رشد چشمگیری داشته است.

درهمین راستا، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی اعلام کرد:

ما مفتخر به دریافت پیام تبریک از مقام معظم رهبری بابت جا به جایی سوخت به ونزوئلا هستیم و این افتخار آفرینی درحوزه کشتیرانی کشور ثبت خواهد شد.

ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین

محمدرضا مدرسی خیابانی ادامه داد:

 تمام افتخار ما این پیام تبریک رهبری است که توانستیم با دو فروند از ناوگان کشتیرانی و سه فروند از ناوگان نفتکش محموله سوخت را جابجا کنیم.

وی ضمن اشاره به مشکلات صنعت کشتیرانی خاطر نشان کرد:

 از سال گذشته ورود ناوگان شرکت کشتیرانی ( ناوگان ملی جمهوری اسلامی ایران) به بنادر چین ممنوع است.

این مقام مسوول در ادامه گفت:

از سال گذشته ممنوعیت ورود ناوگان شرکت کشتیرانی به بنادر مهم چین شروع شد و به همین دلیل تا ۴ ماه متوقف مانده بودیم.

وی ادامه داد:

در حال حاضر هم امکان تردد به بنادر مهم چین را نداریم.

54 سالگی صنعت کشتیرانی و دارایی 32 هزار میلیاردی

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بیان کرد:

54 سال از عمر فعالیت صنعت کشتیرانی کشور می‌گذرد و با سابقه 54 ساله ماموریت لجستیک را انجام می‌دهیم.

مدرسی خیابانی درباره میزان دارایی های شرکت کشتیرانی اظهار کرد: دارایی این شرکت 32 هزار میلیارد تومان محاسبه شده  و ارزش لجستیکی شرکت کشتیرانی 2156 میلیارد تومان است.

وی همچنین تاکید کرد:‌ ارزشمندترین منابع شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرمایه انسانی است که در حال حاضر شش هزار و 583 نفر در این شرکت  مشغول به کار هستند که 85 درصد این جمعیت را مردان و 15 درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

این مقام مسوول گفت: میانگین سابقه کاری این افراد 12 سال و میانگین سنی آنها به 41 سال می‌رسد.

رشد 43 درصدی جابه جایی کالا در پنج ماهه نخست 1400

مدرسی خیابانی ادامه داد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دارای 144 فروند انواع کشتی است.

در پنج ماهه امسال رشد 43 درصدی در جابجایی کالا داشتیم که بیش از 10 میلیون و 770 هزار تن کالا را جابجا کردیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به درآمد این شرکت در سال جاری گفت:

421 میلیون دلار درآمد نصیب ناوگان جمهوری اسلامی ایران کردیم و سهم 21 درصدی از نظام حمل و نقل را عهده‌دار هستیم.

مدرسی خیابانی با اشاره به اینکه این اقدامات در کنار چالش‌های بزرگی مانند تحریم‌ها انجام شده است گفت:

شرکت کشتیرانی از سال 2008 مشمول شدیدترین تحریم‌ها بوده که در سال 2018 این تحریم‌ها تشدید شد.

همزمان با حملات تروریستی مواجه بودیم که در تمام این دوران امکان تامین قطعات به سختی انجام شده است.

حملات تروریستی و بازسازی ناوگان آسیب دیده

وی با بیان اینکه ناوگانی که در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند در حال بازسازی هستند گفت:

بیش از 400 روز گذشته با حملات تروریستی مواجه شدیم که این ناوگانی که پس از این حملات بازسازی شدند در روزهای آینده به خلیج فارس برمی‌گردند.

این مقام مسوول ضمن اشاره به سختی‌های تامین سوخت ناوگان شرکت جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد:

 امکان تامین سوخت از کشور برای ما وجود نداشت اما توانستیم با همکاری پالایش شازند حدود 90 درصد سوخت از مورد نیاز را تامین کنیم.

 وی ادامه داد: امیدواریم امسال این میزان تامین سوخت به 95 درصد برسد اما نکته حائز اهمیت در تامین سوخت از داخل کشور، گران بودن قیمت آ‌ن نسبت به سوخت از خارج است.

سوختی که از داخل کشور تامین می‌شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده بوده و به همین دلیل قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

بلوکه شدن منابع مالی صنعت کشتیرانی 

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به بلوکه شدن منابع این شرکت در بانک‌های ایرانی و خارجی تصریح کرد:

 نه تنها ما با محدودیت‌های بانکی در خارج از کشور مواجه هستیم بلکه بانک‌های داخلی هم منابع ما را بلوکه کردند به رغم اینکه ما مجوزهایی از شورای عالی امنیت ملی داریم.

وی ادامه داد: ‌

با وجود تمام این مشکلات، پیش بینی رشد شش درصدی در جابجایی کالای کانتینری را می‌کنیم و امیدواریم سایر دستگاه‌ها برای تحقق اهداف در نظر گرفته شده با شرکت کشتیرانی همکاری داشته باشند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *