ثبت نام طرح تیکاف با هدف تجاری سازی ایده های نو از دوم آذر ماه آغاز شد.

به گزارش برات نیوز، احمد عسگری مدیرکل سرمایه گذاری و بومی سازی پارک فناوری پردیس از آغاز ثبت نام “طرح تیکاف” خبر داد.

این طرح با هدف توانمندسازی افراد صاحب طرح و ایده اجرا می‌شود که مخاطب آن افراد صاحب ایده، طرح و اختراع است که یک نمونه اولیه از آن را را ساخته ‌اند.

طرح تیکاف چیست؟

تیکاف مسیر تجاری سازی را کوتاه تر و کم هزینه تر می کند. این فرآیند نقطه‌ی آغازین ورود افراد به کسب و کار است و به همین دلیل این طرح با عنوان «تیکاف» نامیده شده است.

به گفته شبکه فناوری و نوآوری ایران تیکاف طرحی برای رشد و شکوفایی ایده ها و تسهیل مسیر تجاری سازی از طریق حمایت های مادی و معنوی، منتورینگ و مشاوره، پشتیبانی و همراهی مستمر صاحبان ایده است.

این طرح در نهایت اعطای گرنت، شبکه سازی و معرفی به اکوسیستم و بسیاری از خدمات دیگر که در این مسیر از هر فرد با انگیزه ای که دغدغه کسب درآمد از طرح یا ایده خود را دارد حمایت می کند.

در تیکاف علاوه بر بعد فنی اختراعات و طرح‌ها، به آموزش مفاهیمی چون بازاریابی و فروش، امور مالی، مجوزها و سایر مباحثی پرداخته می شود که مخترعان در رابطه با آنها دانش کمتری دارند.

برگزارکنندگان طرح تیکاف چه کسانی هستند؟

طرح توانا‌سازی کارآفرینان و فناوران (تیکاف) توسط پارک فناوری پردیس با همکاری «شبکه نوآوری و فناوری ایران» و حمایت مادی و معنوی «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» و «بنیاد ملی نخبگان» برگزار می‌شود.

زمان ثبت نام 

اگر شما نیز ایده کسب و کاری در ذهن خود دارید که قابلیت تجاری سازی دارد، از 2 آذر تا 19 آذر ماه فرصت دارید که ثبت نام کنید و طرح خود را برای بررسی های بیشتر ثبت کنید.

طرح تیکاف یک برنامه 3 تا 5 ماهه است که کلیه بخش های آن مانند جلسات، مشاوره‌ها،‌ ارزیابی‌ها، آموزش‌ها،‌ تمرین‌ها و کارگاه‌ها از طریق بستر یکپارچه تیکاف به صورت آنلاین برگزار می‌شود. عدم مراجعه حضوری در این طرح خصوصا در دوران کرونا یک مزیت محسوب می شود.

اگر موج دوم کاهش پیدا کند، برخی جلسات می تواند به صورت حضوری و با رعایت فاصله در مناطق کم خطرتر کشور برگزار شود.

هدف طرح تیکاف چیست؟

احمد عسگری با بیان اینکه هدف طرح تیکاف، کوتاه ‌تر و کم‌هزینه‌ تر کردن مسیر تجاری ‌سازی ایده است، گفت: به مخاطبان این طرح که افراد صاحب ایده و طرح هستند، خدمات حمایتی از قبیل مشاوره‌ تخصصی، راهبری، مهارت آموزی و آموزش و شبکه ‌سازی در مسیر تجاری‌ سازی طرح‌ های نوآورانه و فناورانه و در یک جمله خدمات دوره شکل‌دهی جهت تیم سازی و رسیدن به محصول یا خدمت نهایی، ارائه می‌ شود.

عسگری افزود: «ایجاد نسخه تجاری‌سازی طرح/ ایده متناسب هر فرد»، «شناخت فضای بازار و رقبای مرتبط با طرح یا ایده»، «اصلاح دیدگاه هر فرد صاحب ایده نسبت به کارآفرینی و نگاه دقیق تر به این موضوع»، «آشنایی با ابزارهای حمایتی جهت پیشبرد طرح»، «آماده سازی و اتصال به نهادهای حمایتی فناوری و نوآوری»، «ایجاد شناخت نسبت به موانع پیش رو برای تجاری کردن ایده» بخشی از خروجی مورد انتظار برای مخاطبان این طرح است.

برگزاری طرح تیکاف
شرکت کنندگان در طرح تیکاف سال گذشته

آشنایی با دوره های قبلی

اولین رویداد حضوری سه روزه طرح تیکاف در اسفند ماه سال 1397 با ارائه‌ آموزش طراحی مدل كسب ‌و كار و تدوین طرح كسب‌ و كار، تیم ‌سازی، روش‌های تأمین مالی و آموزش‌های اولیه با محوریت تجاری ‌سازی برگزار شد.

دومین رویداد نیز روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه 1398 در پارک فناوری پردیس با 90 مخترع از بیست و سه استان کشور آغاز به کار کرده بود.

احمد عسگری ضمن بیان اینکه یکی از ویژگی های این دوره ایجاد ماهیت درون‌زایی در مخترعان و صاحبان طرح­ها است، گفت: ایجاد درک این مسئله در مخترعان که تا چه اندازه آمادگی راه‌اندازی کسب و کار و کارآفرینی دارند، یکی از اهداف مهم برگزاری تیکاف است.

وی خاطرنشان کرد: سالیان گذشته، شاهد صرف هزینه‌ های هنگفتی برای ورود مخترعان به فضای کسب و کار بودیم؛ این در حالی‌ست که اگر این افراد آموزش‌های کافی را دریافت می ‌کردند، کاهش هزینه‌ها با مدیریت بیشتری قابل انجام بود و ما در تیکاف به دنبال چنین هدفی هستیم.

عسگری ادامه داد: حضور در طرح تیکاف به معنای جذب سرمایه و ورود قطعی این افراد به کسب و کار نیست، بلکه هدف نهایی ما آشنایی این افراد با مفاهیم کلی تجاری ‌سازی‌ است که منجر به تصمیم‌گیری مناسب آنها در رابطه با طراحی مدل کسب و کار یا به عبارت دیگر انتخاب روش تولید ثروت از اختراع می­ شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *