شهریور ماه امسال بود که سخنگوی کمیسیون صنایع از کلید خوردن طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس سخن گفت. به گفته نایب رییس کمیسیون صنایع قرار است به زودی این طرح نهایی شود.

نهایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو

به گزارش برات نیوز، روز یکشنبه جلسه‌ای حول طرح ساماندهی بازار خودرو برگزار شد.

طبق گفته علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن قرار است که این طرح روز سه شنبه نهایی شود.

بند اول این طرح به عرضه خودرو در بورس کالا می‌پردازد. این بند پیش‌تر در جلسه کمیسیون تصویب شده است.

تصویب شدن بند اول طرح

اعضای کارگروه کمیسیون صنایع چندی پیش طرحی را با عنوان «ساماندهی صنعت خودرو» تدوین و تقدیم هیئت رئیسه کرده‌اند تا به موجب آن مطالبات مردم در حوزه گرانی و نابسامانی خودرو پاسخ داده شود.

علی جدی در مورد آخرین وضعیت این طرح در گفتگویی بیان کرد:

«کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز یکشنبه گذشته جلسه‌ای با محوریت خودرو برگزار کرد.

قرار شد که تا سه‌شنبه این هفته طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون نهایی شود.

البته بند اول این طرح که به عرضه خودرو در بورس کالا می‌پردازد در جلسه کمیسیون تصویب شد.»

احتمال کم آزادسازی قیمت‌ها

با این حال او اعتقاد دارد که احتمال کمی وجود دارد که آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد.

زیرا کمیسیون صنایع مجلس با آزادسازی قیمت خودرو موافق نیست.

او دلیل این امر را این چنین توضیح می‌دهد:

«چون با وجود تقاضای کاذب احتمال افزایش تنش با آزادسازی قیمت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود قیمت‌ها از آنچه امروز در حاشیه بازار شاهد هستیم نیز فراتر رود.

همچنین ممکن است بین خودروسازان رقابت کاذب ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش یابد.

بنابراین آزادسازی قیمت‌ها به جای حل مشکل تنش ایجاد خواهد کرد.»

ایجاد رقابت

علی جدی در مورد رقابتی‌ شدن این فضا صحبت می‌کند و می‌گوید: «باید به سمتی حرکت کرد که خودروساز ضرر نکرده و سود جزیی داشته باشد.

در ادامه به سراغ ایجاد رقابت برویم، بعد از انجام این کارها آزادسازی قیمت خودرو مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند.»

مشکلات احتمالی آزادسازی قیمت‌ها

وی در مورد مشکلات احتمالی آزادسازی قیمت‌ها اعتقاد دارد که در صورت آزادسازی قیمت‌ها شورای رقابت نمی‌تواند در قیمت‌گذاری ورود کند.

بنابراین وزرات صمت به عنوان متولی بازار را مدیریت می‌کند.

فعالیت شورای رقابت در این حوزه نیز به گونه‌ای بود که قیمت برخی از خودروها را تغییر می‌داد تا سود حاصل شود، اما برای برخی خودروها تغییرات زیادی ایجاد نمی‌شد.

او انجام قیمت‌گذاری را منوط به قیمت‌گذاری در شورای رقابت می‌داند و می‌افزاید:

«اگر قرار است قیمت‌گذاری انجام شود، نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع بر این است که قیمت‌گذاری در شورای رقابت باشد.

نظر عده دیگری نیز قیمت‌گذاری در وزارت صمت و سازمان حمایت است که باید دید کدام یک تصویب خواهد شد.»

ارایه برنامه‌های عملیاتی

او همچنین در مورد ایجاد رقابت با بخش خصوصی تقویت شده و نیاز به ارایه برنامه‌های عملیاتی برای آنها سخن گفت.

همچنین علی جدی معتقد است واحدهایی که قبلا فعالیت داشتند و تعطیل شدند باید احیا شوند.

او بیان کرد اینکه تنها به صورت لفظی در مورد ایجاد رقابت صحبت شود کمکی نمی‌کند، بلکه باید به صورت عملی انجام شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *