دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص طرح ساماندهی خودرو انتقاداتی را مطرح و بیان کرد که آقایان دوست دارند با حوزه خودرو نمایش دهند.

هدف طرح ساماندهی خودرو چیست؟

به گزارش برات نیوز، طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مطرح و چندی پیش در مجلس به تصویب رسید. هدف طرح ساماندهی خودرو ساماندهی عرضه و متعادل کردن عرضه و تقاضا و جلوگیری از تبدیل خودرو به کالای سرمایه ‌ای است.

در راستای این طرح تمام خودروهای مشمول باید در بورس کالا عرضه شوند، در غیراین صورت جرم محسوب شده و خریدار مشمول تبصره مرتبط با قاچاق کالا و ارز می شود.

البته در طرح ساماندهی خودرو ، خودروهای تمام برقی و هیبریدی تا سه سال از عرضه در بورس معاف هستند و شورای رقابت خودروهای مشمول طرح  مذکور را مشخص می‌کند.

روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعتقاد دارد که طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو قطعاً دلال‌بازی در این بازار را به حداقل می‌رساند و شرایط را به سمت بازاری دوسویه به نفع مردم و خودروسازان و قطعه‌سازان تغییر می‌دهد.

انحصار بیشتر با طرح ساماندهی خودرو

اما تجربه نشان داده هر جا که دولت ورود پیدا می کند، اوضاع گاها خوب پیش نمی رود. در همین راستا مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز با کلیت طرح مخالف است و می گوید با طرح ساماندهی خودرو قصد دارند که انحصار خودروسازان را بیشتر کنند، بر اساس شنیده‌های ما دنبال این هستند که واردات را منحصر به دو خودروساز بزرگ خواهند کرد که دو برند موردنظر خود را وارد کنند.

او در مورد جزییات واردات خودرو در طرح مجلس اظهار کرد: طرح ساماندهی صنعت خودرو موضوعاتی مثل عرضه خودرو در بورس را شامل می ‌شود. اما در یکی از بندها واردات خودرو را مشروط به صادرات خودرو و قطعات و با منشا ارز خارجی به رسمیت شناخته است.

من فکر می‌کنم این طرح بیشتر جنبه تزیینی دارد و پاسخی برای جو روانی جامعه است یا اگر بعدها مطالبات در حوزه خودرو به نتیجه نرسید مجلس بتواند بگوید ما کار خودمان را انجام دادیم.

موانع بسیار بر سر راه اجرای طرح ساماندهی خودرو

دادفر در مورد احتمال موافقت این طرح توسط شورای نگهبان افزود: از طرف دیگر از طرح تا قانون فاصله زیاد است و احتمال می‌دهیم شورای نگهبان با این طرح موافقت نکند چنانچه با طرح مشابه مجلس دهم که سال گذشته ارائه شد مخالفت کردند. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: «با فرض اینکه این طرح تبدیل به قانون شود نیز موانع بسیاری بر سر اجرای آن وجود دارد. برای مثال سازمان ملی استاندارد یکی از این موانع است، بطوریکه اخذ مجوزهای استاندارد حداقل 6 ماه طول می‌کشد.

طبق قانون فقط شرکت‌های نمایندگی می‌توانند پیگیر اخذ این استاندارد شود. البته بیشتر شرکت‌های نمایندگی تعطیل شده‌اند و کمتر از انگشتان دست باقی مانده است که آنها نیز پرسنل خود را از دست داده‌اند. پس عملا کسی برای به‌روز رسانی استاندارد باقی نمی‌ماند.»

وی اضافه کرد: فرآیند اخذ گواهینامه زیست محیطی اداره محیط زیست قبلا بسیار روان‌تر بود و حداقل سه ماه طول می‌کشد. بعد از اینها هم دوباره مراحل زیادی وجود دارد. یعنی اگر فردا این طرح تصویب شود شاید تا یک سال دیگر خودرو وارد بازار شود. بنابراین واردات خودرو مقوله مستقلی است که همه موانع آن باید به طور مستقل بررسی شود.

قوانین حوزه خودرو غیرمنطقی هستند

دادفر با انتقاد از قوانین حوزه خودرو اظهارکرد: قوانین نیز غیرمنطقی هستند، کجای دنیا این استانداردهای هشتاد و پنج‌ گانه وجود دارد؟ مگر سوخت یورو 6 دارید که استاندارد یورو 6 برای خودرو را تصویب کرده‌اید؟ به نظر می‌رسد تصورات ما کارتونی است. آقایان فکر می‌کنند به مردم لطف می‌کنند درحالی که این لطف نیست، حق مردم است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: در سازمان ملی استاندارد به قدری مانع درست می‌کنند که حتی از ورود ما جلوگیری می‌کنند. متاسفانه در ادارات کسی را مسئول کرده‌اند که اطلاعات آنچنانی از حوزه خودرو ندارد.

فکر می‌کنم با این طرح قصد دارند که انحصار خودروسازان را بیشتر کنند، بر اساس شنیده‌ها؛ دنبال این هستند که واردات را منحصر به دو خودروساز بزرگ کنند که دو برند موردنظر خود را وارد کنند.

واردکنندگان خودرو حذف شده اند

دادفر افزود: بیشتر واردکنندگان خودرو حذف شده‌اند از بین باقی‌ماندگان نیز برخی‌ها همچنان تمایل به از سرگیری واردات و حضور در بازار هستند اما بیشتر آنها هراسناک هستند و می‌گویند چرا باید سرمایه خود را در این حوزه بگذاریم؟چند وقت پیش تلویزیون نشان داد که تعزیرات حکومتی 600 دستگاه خوردوی دپوشده کشف کرده است اما اصلا پرونده تشکیل نشد چراکه همه آن خودروها در سامانه جامع انبارها ثبت شده بود و حتی خریداران آنها هم مشخص بودند. آقایان دوست دارند با حوزه خودرو نمایش دهند.

دادفر در مورد چشم پوشی و نادیده گرفتن پیشنهادات نه گانه که در خصوص تامین ارز خودرو های وارداتی شده است، تصریح کرد: حداقل به خاطر صنعت خودرو چند دقیقه وقت بگذارند و بررسی کنند که ترکیه برای حوزه خودرو چه کاری انجام داده که سال گذشته 31 میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است؟ 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *