عرضه اولیه سهام همزمان با تنزل قیمت محصولات، موفقیت تاریخی چند برند بزرگ را رقم زد.

به گزارش برات نیوز، یک پارادوکس قدیمی بار دیگر در بورس قد علم کرد.

برندی که برای اولین بار سهامش را عرضه می‌کند، نباید یک برند بسیار بزرگ باشد.

از طرفی برندی که می‌تواند عرضه عمومی اولیه  (IPO)، داشته باشد، برند کوچکی هم نیست.

اصولا عرضه‌ اوراق‌ بهادار شرکت برای عموم، به صورت اولین بار و بدون سابقه قبلی قیمت‌گذاری را، عرضه عمومی اولیه می‌نامند.

به زبان ساده، عرضه اولیه یعنی اینکه سهام یک شرکت قرار است برای اولین بار در بورس عرضه شود.

این اتفاق هیجان انگیز این بار برای دورداش، دیسنی، ایربی‌ان‌بی و فایزر رخ داد.

در پی این عرضه اولیه سهام، هر 4 مورد با سودی شگفت انگیز و عجیب رشد کردند.

جشن موفقیت چند برند بزرگ در عرضه اولیه سهام

در بیشتر موارد، اولین عرضه برای سرمایه گذاران سودآور است.

اما گاهی هم خرید سهم در عرضه اولیه می‌تواند به ضرر یک سازمان تمام شود.

بازار بورس در تاریخ خود شاهد چندین و چند هزار نمونه از عرضه‌های اولیه بوده است.

مواردی که بعد از عرضه، نه تنها رشد زیادی نکرده‌اند بلکه دچار افت قیمت هم شده‌اند.

این افت قیمت دلیل‌های گوناگونی دارد.

مثلا قیمت سهم در هنگام اولین عرضه، تفاوت چندانی با ارزش واقعی آن سهم نداشته است.

یا سهم هنگامی عرضه شده که شرایط کلی بازار مناسب نبوده است.

چهار برند موفق

درباره هر 4 مورد مذکور، ماجرا کاملا فرق داشته است.

فایزر در رویایی ترین روزهای سازمان خود قرار دارد.

تصور کنید نام سازمان شما را به خاطر واکسنی که رونمایی شده همه دنیا بداند.

دیسنی نیز دیگر از بازار چه می‌خواهد؟ یک محبوبیت در اوج و یک سرمایه گذاری ماندگار.

در این هفته در بازار سهام آمریکا، رالی یا موج بازار سهام به بالاترین رکوردهای تاریخ دست یافت.

اما پس از آن با کاهش سهام هفتگی عقب نشینی کرد.

فقط درج همین تک جمله در نیویورک تایمز کافی بود تا فایزر در عرضه اولیه سهام خود سودی نجومی داشته باشد:

«سازمان داروی آمریکا، فایزر را تایید کرد و واکسیناسیون عمومی از هفته آینده آغاز می‌شود.»

عرضه اولیه سهام

و اما برند دورداش!

همه چیز از ماه می سال ۲۰۱۳ شروع شد.

بعد از آنکه اندی‌ فنگ و استنلی تنگ، دو دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد قصه را کلید زدند.

آنها در یک هفته سه شب سفارش پیتزا دادند و هر بار غذایی با تاخیر زیاد و سرد و بی‌مزه نصیب‌شان شد.

سپس تصمیم گرفتند تغییری در سیستم رساندن غذا به دست مشتریان در آمریکا به وجود بیاورند.

به این ترتیب ایده راه‌اندازی خدمات ‌رساندن مواد غذایی به مشتریان شکل گرفت.

حالا با گذشت سه سال از تولد این ایده، Door Dash خدمات خود را به بیش از ۲۵۰ شهر در آمریکا و کانادا گسترش داده است.

این شرکت هم از پدیده عرضه اولیه سهام بهره برد و در بهترین زمان ممکن این کار را کرد.

یک ایده درآمدزا

داستان Airbnb نیز در نوع خود جذاب است.

Airbnb یک بازار آنلاین است که به مردم اجازه می‌دهد تا خانه‌ها یا اتاق‌های اضافی خود را به مسافران اجاره دهند.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و برای دومین بار در لیست بهترین محل‌ برای کار کردن قرار گرفت.

این شرکت نیز در مرحله حساس عرضه اولیه سهام، حسابی سود کرد.

عقب نشینی رالی بورس

با عقب نشینی شاخص های داو جونز ، S&P 500 و Nasdaq ، سهام معاملات هفتگی متحمل خسارت نسبتاً ناچیزی شد.

البته سهام Airbnb پس از قیمت گذاری بیش از محدوده مورد انتظار، در عرضه اولیه خود 113٪ افزایش یافت.

شرکت بین المللی Door Dash نیز  3.4 میلیارد دلار سرمایه جمع و سهامش در روز اول 89٪ رشد کرد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *