مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی برضرورت تسریع عملکرد هندی‌ها در بندر چابهار و عمل به تعهدات آن ها تاکید کردند.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که چندی پیش به دلیل عدم انجام تعهدات هندی ها، مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده بودند که قرارداد واگذاری ۱۰ ساله بندر چابهار به هند را فعلا امضا نمی‌کنیم.

درهمین حال، آن ها اظهار کرده بودند که تا زمانی که هندی‌ها کل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یورویی را تکمیل نکنند، قرارداد واگذاری ۱۰ ساله بندر را امضا نمی‌کنیم.

اگرچه مسوولان،عملکرد ضعیف هندی‌ها را در سرمایه گذاری در بندر چابهار ناشی از تحریم‌ها و خلف وعده برخی سازندگان بین‌المللی می دانند اما آنچه مسلم است این‌که آن‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند.

عملکرد ضعیف هندی‌ها و توجیه مسوولان

این درحالی است که براساس اظهارات مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی درابتدای فصل تابستان هنوز اجرای قرارداد 10 ساله اپراتوری بندرچابهار به هندی ها انجام نشده است .

درحالی که این قرارداد به صورت B.O.T است به این معنا که در پایان قرارداد ۱۰ ساله، تجهیزات تولید شده باید در اختیار سازمان بنادر قرار می‌گیرد.

درهمین راستا، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

گرچه تحریم‌ها و خلف وعده برخی سازندگان بین‌المللی در سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار از طریق اپراتور هندی بی‌تاثیر نبوده است اما انتظار عملکرد بهتری از هندی‌ها داریم و امیدواریم هر چه سریعتر تجهیزات مورد نیاز این بندر تامین و وارد شود.

واردات تجهیزات 24 میلیون یورویی به بندر چابهار

محمد راستاد در ادامه گفت:

 در حال حاضر هندی‌ها در پی قرارداد اپراتوری برای توسعه بندر چابهار شش جرثقیل موبایل ساحلی تاکنون به این بندر وارد کردند.

وی ادامه داد: در مجموع حدود ۲۴ میلیون یورو ارزش این تجهیزات بوده که از سوی این کشور و از ایتالیا وارد شده است.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: این در واقع بخشی از ۸۵ میلیون دلاری است که هندی‌ها قرار بود در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

واردات سایر تجهیزات نیز در دستور کار وجود دارد و قرار است در قالب مناقصه به شرکت‌ها و کشورهای مختلف که برنده می‌شوند، واگذار شود.

عدم الزام برای واردات و تامین تجهیزات از کشورهای اروپایی و ایتالیا

راستاد درادامه افزود: شرکت اپراتور هندی یک شرکت دولتی است و از این جهت همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند و هر سازنده بین‌المللی که برنده شود، به آن شرکت سفارش می‌دهند.

بنابراین الزامی برای واردات و تامین همه تجهیزات از کشورهای اروپایی و ایتالیا نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه آیا هندی‌ها توانسته‌اند به وعده خود در این قرارداد عمل کنند یا عملکرد آن‌ها را مثبت ارزیابی نمی‌کنید؟ گفت:

هندی‌ها می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند اما باید پذیرفت که تحریم‌ها در این زمینه بی‌تاثیر نبود.

وی ادامه داد: چرا که ‌ برخی از تجهیزات را در مناقصه گذاشته بودند و شرکت‌ها برنده شده بودند اما برندگان یعنی سازندگان بین‌المللی خلف وعده کردند.

  به دلیل تحریم‌ها این تجهیزات را به اپراتور هندی ندادند اما ما خوشبین هستیم چرا که اراده‌ای در طرفین وجود دارد و امیدواریم این کار هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

10 سال حداکثر زمان بهره برداری هندی‌ها در بندر چابهار

این مقام مسوول ادامه داد:

بر اساس قرارداد امضا شده بین ایران و هند قرار بود آن‌ها در بازه زمانی مشخص این کار را انجام دهند که هم اکنون زمان‌شان به پایان رسیده است .

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: اما بر اساس قرارداد B.O.T که وجود داشت، ۱۰ سال زمان بهره‌برداری هندی‌ها است. 

البته همه تجهیزاتی که آن‌ها به بندر چابهار وارد کردند در این بندر می‌ماند و این ۱۰ سال از زمانی که قرارداد فعال و سرمایه‌گذاری تکمیل شود، آغاز خواهد شد.

اظهار امیدواری برای تامین تجهیزات مورد نیاز در چابهار

وی اعلام کرد: چنانچه هندی‌ها بتوانند هر چه سریعتر تجهیزات برای بندر چابهار را سفارش دهند، این انتظار را داریم حداکثر همه تجهیزات مورد نیاز تا یک سال و نیم آینده تامین شود.

راستاد ادامه داد: با این سرمایه گذاری ظرفیت هشت میلیون تومانی چابهار که به صورت زیرساختی وجود دارد، قابل بهره‌برداری خواهد شد.

 چرا که در این صورت از تجهیزات تخصصی در چابهار استفاده شده و عملکرد و سرعت تخلیه و بارگیری در این بندر افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *