برنامه‌ریزی شرکت خودرسازی تویوتا باعث گریختن از بحران کمبود تراشه شده است.

به گزارش برات نیوز، درحالی که پیشبینی می‌شود صنعت خودروسازی ممکن است در سال جاری به دلیل کمبود قطعات نیمه رسانا و چیپ‌ها، 60 میلیارد دلار از میزان فروش خود را از دست بدهد. شرکت خودروسازی تویوتا از این بحران گریخته است.

نظارت جامع شرکت خودروسازی تویوتا بر تامین‌کنندگان کوچک باعث شده موجودی کافی به انبار بازگردد. این شرکت با پیشبینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود توانسته بحران‌های مختلف از جمله بحران قطعات نیمه هادی را پشت سر بگذارد.

بحران زلزله سال 2011، آغاز نظارت جامع شرکت خودروسازی تویوتا

زلزله منجر به سونامی در توهوکو و در سال 2011 رخ داد و خط ساحلی قسمت شمال‌شرقی ژاپن را لرزاند. این زلزله باعث کشته شدن بیش از 15000 نفر شد. از بزرگترین اتفاقات غیر منتظره در این سونامی، از کار افتادن شرکت Renesas Electronics Corp بود. این شرکت از بزرگترین تولیدکنندگان عمده‌تراشه‌های صنعت خودروسازی بود. سه ماه بعد از زلزله، دستگاه‌های اصلی خود را از دست داد و از کار افتاد. این اتفاق باعث ایجاد فشار به صنعت خودروسازی شد.

عبور شرکت خودروسازی تویوتا از بحران
خسارات ناشی از زلزله 2011 بر کارخانه

در حالی که تویوتا برای تعمیر تاسیسات خود و تهیه قطعات از بین رفته تلاش می‌کرد، زنجیره تأمین خود را متوقف کرد تا اقلام دیگر در معرض خطر را شناسایی کند. این کار به این دلیل انجام شد که از رخداد اختلالات مشابه در آینده نیز جلوگیری شود.

این شرکت، لیستی از 1500 قطعه لازم تهیه کرد که ذخیره‌سازی یا تامین‌کننده جایگزین برای آنها ضروری به نظر می‌رسید.

شرکت خودروسازی تویوتا همچنین سیستم پیچیده ای ایجاد کرد که از طریق آن، نظارت بر شبکه گسترده تامین‌کنندگان این اقلام، و همچنین  شرکتهای کوچکتری که این تأمین کنندگان، از آنها مواد می‌خرند فراهم شده. به این وسیله در صورت وجود کمبودها، به سرعت هشدار دریافت می‌کنند و به فکر جایگزین خواهند بود.

بهره‌برداری شرکت خودروسازی تویوتا از برنامه نظارتی جامع

اکنون با گذشت آن دوران و بعد از گذشت یک دهه، این برنامه ریزی دقیق مورد آزمایش قرار گرفته است. تمام خودروسازان جهان ماه‌هاست با کمبود نیمه‌هادی‌های ناشی از همه گیری کرونا دست و پنجه نرم میکنند. این بهران ممکن است 60 میلیارد دلار از فروش جهانی صنعت خودروسازی را در سال جاری کاهش دهد. 

با این اوضاع، حادثه آتش سوزی در کارخانه بزرگ‌تراشه‌سازی Renesas در هیتاچیناکا، اوضاع را از چیزی که بود بدتر کرد. طبق اعلام Barclays Plc، سرپا شدن این کارخانه ی آسیب دیده و بازگشت به روند عادی تولید خود، حداقل 100 روز طول خواهد کشید. تولیدات این کارخانه، حدود 6 درصد از تولید نیمه‌هادی جهانی خودرو را تشکیل می‌دهد که تویوتا یکی از بزرگترین مشتریان آن است.

در طول بحران این صنعت، اکنون موجودی‌های انبوه تویوتا از قطعات و کنترل مداوم زنجیره تامین خود، نشانگر موقعیت بهتر این شرکت نسبت به سایر رقبای خود است. تویوتا اکنون در حال ارزیابی میزان تاثیر آتش سوزی بر تولید خود است. اما اعلام کرده است که در حال حاضر نیاز به توقف سریع تولید نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:اف جی کروزر تویوتا تکرار نمی‌شود

رییس شرکت خودروسازی تویوتا، Akio Toyoda ماه گذشته، در جلسه توجیهی برای بررسی کمبود‌تراشه، به عنوان رییس انجمن تولید کنندگان خودروی ژاپن، اعلام کرد که «در میان کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها و دست و پنجه نرم کردن برخی از خودروسازان با این مشکل، خودروسازانی نیز وجود دارند که شدت آسیب پذیری آنها نیز پایین‌تر است. اما آنچه که مهم و ثابت شده است، ارتباط تنگاتنک بین خودروسازان، تولیدکنندگان قطعات و تامین‌کنندگان قطعات خودرو است.»

کنترل کمبودها در بحران کرونا در مقابل سایر خودروسازان

اختلالات مربوط به همه گیری کرونا، باعث دسترسی سخت‌تر به همه ی قطعات مورد نیاز از کیسه هوا گرفته تا کشتی‌های باربر شده است. اما توانایی شرکت خودروسازی تویوتا در مدیریت زنجیره تامین خود، باعث شده که نه تنها کمبود‌تراشه بلکه کمبود تمام قطعات تحت کنترل بوده و شرکت روند عادی خود را طی کند.

Takaki Nakanishi رییس موسسه تحقیقاتی ناکانشی می‌گویند:

سایر خودروسازان در این بحران انقدر خوش شانس نبوده اند. شرکت سوزوکی موتور در تاریخ 5 آوریل اعلام کرده است که به دلیل کمبود‌تراشه، دو کارخانه خودروسازی در حال توقف تولید است.

Stellantis NV، شرکت مادر کرایسلر و فیات، در تاریخ 26 مارس اعلام کرد که قصد دارد تولیدات پنج کارخانه در آمریکای شمالی را از 29 مارس تا اواسط آوریل متوقف کند. شرکت فورد موتور به طور موقت کامیون Dearborn، Michigan خود را تعطیل کرده و کارخانه. جنرال موتورز، هوندا و نیسان نیز توقف‌های زیادی داشته اند.

Ashwani Gupta مدیر عامل نیسان می‌گوید:«بحران قطعات نیمه‌هادی بحرانی است که همه در دنیا می‌توانستند از آن اجتناب کنند.»

مشکل این است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی وقتی صحبت از تامین‌کنندگان رده 3 و 4 می‌شود، زنجیره تأمین خود را با دقت بالا مدیریت نکردند. او می‌گوید:«ما اغلب خطرات موجود در آنجا در این عدم توجه را نمی‌دانیم.»

نیسان اکنون به دنبال بهبود ابزارهای مدیریت زنجیره تامین دیجیتال خود است.

ادامه کار در بحران ها در شرکت خودروسازی تویوتا
کار مداوم شرکت تویوتا، حتی در بحران ها

دسترسی به اطلاعات تامین‌کنندگان ریز و درشت

کمبود‌تراشه به این دلیل مدتی از خودروسازان بزرگ پنهان بود که تولیدکنندگان و ریخته‌گری‌های بزرگ، تولیدات خود را نیز به لایه‌های زیرین برون سپاری می‌کنند. خودروسازان بزرگ و غول‌های عرصه خودروسازی، عموما فقط با لایه‌های بالاتر تولید کنندگان قطعات سروکار دارند که شامل شرکت‌های بزرگی منند Continental AG و Robert Bosch GmbH هستند. اما این سازندگان قطعات بزرگ، به نوبه خود با طراحان‌تراشه‌های کوچک خودرو ارتباط برقرار می‌کنند.

تویوتا از تامین‌کنندگان ردیف 1 خود می‌خواهد اطلاعات دقیقی مربوط به تامین قطعات و مواد اولیه خود را در یک پایگاه داده مخصوص، ذخیره کند. با وجود این سیستم نظارت و اطلاعات، برای مثال هنگامی که نیاز به خریداری یک چراغ جلو، برای یکی از اتومبیل‌های خود داشته باشد، می‌تواند اطلاعاتی در رابطه با نام و محل شرکت تولید کننده، به علاوه مواد اولیه مورد نیاز برای آن که در ساخت چراغ مورد استفاده قرار می‌گیرد را استخراج کرده و به طور دقیق این اطلاعات را بررسی کند. سخنگوی تویوتا، Shiori Hashimoto، و حتی تولیدکنندگان روان کننده‌های استفاده شده روی قطعات لاستیکی در مونتاژ، گفت.

این خطوط ارتباطی در ابتدای کار، به شرکت هشدار دادند که به انبار‌هایی برای ذخیره سازی‌تراشه‌های خود نیازمند است.‌هاشیموتو می‌گوید: “فرآیند ساخت و تولید نیمه‌هادی‌ها پیچیده است و تسهیلاتی که برای تولید آنها استفاده می‌شود نیز تخصصی است. با این حساب این قطعات باید به اندازه ای ذخیره باشد که ما مطمئن باشیم ذخیره کافی برای پوشش یک دوره کمبود از قطعه، به هر دلیلی وجود خواهد داشت. 

 

شرکت خودروسازی تویوتا برنده‌ی بازی کاهش تولید در بحران

صنعت خودرو برای دهه‌ها از مدیریت موجودی در لحظه نیاز استقبال کرده است. با این استراتژی بسیاری از اجزای موردنیاز تنها چند روز یا حتی چند ساعت قبل به بخش مونتاژ می‌رسند. اما پیامدهای زلزله توهوکو باعث افزایش انعطاف پذیری شرکت خودروسازی تویوتا شد. میزان موجود قطعات در تویوتا از سال 2011 تقریباً دو برابر شده است. کنتا کن، مدیر ارشد مالی تویوتا در ماه فوریه گفت: به عنوان بخشی از برنامه‌های استمرار تجارت این شرکت، تخصیص حتی 4 ماه از درامد برای تهیه برخی از اجزای مهم مانند‌تراشه‌ها انجام گرفته است. وی گفت که تویوتا نمیخواست کمبود قطعات نیمه‌هادی در کوتاه مدت تولید را مختل کند.

این اعلام امیدواری، فقط یک روز بعد از اعلام رقبای ژاپنی، هوندا موتور و نیسان موتور بود. این شرکت‌ها اعلام کردند انتظار می‌رود مجموعا حدود 250.000 اتومبیل کمتر از حالت عادی تا ماه مارس به فروش برسد. عمده این امر نیز عئدم توانایی در تامین‌تراشه کافی برای تولید بود. بر اساس گزارشی از شرکت Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities Co در مقابل، تویوتا احتمالاً تنها سهم بسیار جزئی از حدود 500،000 دستگاهی خواهد داشت که تخمین زده می‌شود از مجموع تولیدات خودروسازان ژاپنی کاسته شود.

تولیدات شرکت تویوتا
خط تولید شرکت تویوتا

شرکت خودروسازی تویوتا در مسیر سراشیبی تولید

اکنون به نظر می‌رسد که تویوتا کمبود قطعات را حتی بهتر از چیزی که انتظار داشت برطرف می‌کند. این شرکت در ماه گذشته، در نامه الکترونیکی به تامین‌کنندگان، هشدار داد که کارخانه‌های جمهوری چک،‌ترکیه و انگلیس ممکن است به دلیل کمبود‌تراشه‌های مورد نیاز خود، مجبور به تعطیلی جزئی و یا حتی کامل شوند. طبق این نامه، یک مقام رسمی تویوتا که از نیمه‌هادی‌ها را انجام می‌دهد، از کلیه تامین‌کنندگان خود خواسته تا تعهدات خود برای تامین قطعات در ماه‌های آینده را مجددا تایید کند. وی همچنین از تمامی تامین‌کنندگان خواست صورت مواجه شدن با مشکلی سریعاً با تویوتا تماس بگیرند. یک ماه بعد، فقط کارخانه چک مجبور به توقف موقت فعالیت‌های خود شده است.

این نخستین بار نیست که تویوتا از یک مانع همه گیر عبور می‌کند. در اوایل سال 2020، این شرکت به سرعت آموخت که باید مانع توقف تولید شود، اقدامات پیشگیری از کمبود قطعات را افزایش دهد و تولید را در چین بالا ببرد. جایی که مشکلات ناشی از ویروس زود از بین رفت. این کار به آنها کمک کرد تا از ماه آگوست هر ماه تعداد رکورد دار تعداد خودرو باشد. همچنین توانست جایگزین فولکس واگن AG، به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان در سال شناخته شود. ناکانیشی می‌گوید: «توانایی تویوتا در بازگشت از بحران شگفت انگیز است.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *