با توجه به فرسودگی ناوگان کامیون ها در کشور ، ممسولان از ممنوع الورود شدن این کامیون ها به جاده های اروپایی در آینده نزدیک خبر داده اند.

به گزارش برات نیوز، درحالی که کم و بیش اقداماتی در خصوص نوسازی ناوگان کامیون های ایرانی انجام شده، مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ممنوعیت ورود کامیون های ایرانی به جاده های اروپایی خبر داده اند.

این در حالی است که در اواخر سال 94، مسوولان وزارت راه و وزارت نفت تفاهم نامه ای را در خصوص نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون به امضاء رساندند.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا در یک بازه 4 ساله 65 هزار کامیون فرسوده کشور نوسازی شود که به نوبه خود اقدام مناسبی بود.

اعمال تحریم ها و توقف طرح نوسازی کامیون ها

بر اساس این گزارش و با توجه به توافقی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت انجام شد،‌ طرح نوسازی 65 هزار کامیون با اختصاص 2 میلیارد و 762 میلیون دلار از محل صرفه جویی کلید خورد.

در همین حال از محل این طرح نوسازی  5 هزار کامیون و 18 هزار قرارداد امضا شد.

اما دو عامل تحریم و طرح جدید ریاست جمهوری باعث توقف این طرح شد.

بر اساس این گزارش، در طرح نوسازی 65هزار کامیون متقاضی برای خرید کامیونی با قیمت میانگین 450 تا 500 میلیون تومان  20 درصد آورده داشت.

 80 درصد تسهیلات با سود 9 درصد به وی تعلق می‌گرفت.

اما حالا در روزهای پایانی دولت دوازدهم و در حالی که در حدود 6 سال از انعقاد این تفاهم نامه می گذرد وضعیت ناوگان کامیون های کشور نامناسب است.

اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است .

نوسازی ناوگان کامیون های ایرانی در گیرو دار بروکراسی های اداری

به طوری که مسوولان امر اعلام داشته اند :

در صورت عدم اجرای نوسازی ناوگان کامیون ها، به زودی از ورود کامیون های ایرانی به جاده های اروپایی جلوگیری می شود.

در راستای انعقاد تفاهم نامه مشترک وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی، در سال ۹۸ اقداماتی در خصوص نوسازی 5 هزار ناوگان از محل ماده ۱۲ حمایت از تولید بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی اجرایی شد.

بر اساس اجرای این طرح، 3 هزار و 643 دستگاه کامیون با سرمایه گذاری ۹۲۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی آماده شماره گذاری شد.

اما هنوز این موضوع نیز به نتیجه نرسیده است.

به گفته برخی از مسوولان نهایی شدن این موضوع منتظر بروکراسی های اداری است .

فرسودگی ناوگان کامیون‌ها و حمل و نقل عمومی یکی از اصلی ترین مشکلات حوزه راهداری کشور است که در برخی از موارد مشکلات بسیار بزرگی را رقم می زند.

جابجایی 90 درصدی کالا از طریق ناوگان کامیون ها

بر اساس این گزارش، با توجه به عدم برنامه ریزی دولت در خصوص نوسازی ناوگان کامیونی، امروزه ۶۵هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور داریم که همچنان فرسوده باقی مانده است .

این در حالی است که 90 درصد بار جابه‌جایی کالا در کشور، بر دوش ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است.

 موضوع سلامت بودن این کامیون ها بسیار حائز اهمیت است .

اما در این میان باید توجه داشت که با توجه به انجام 90 درصدی جا به جایی کالای کشور با استفاده از ناوگان کامیون ،حدود 140 هزار دستگاه کامیون مورد نیازاست.

65 هزار دستگاه آن امروز به سن فرسودگی رسیده و باید نوسازی شود.

کامیونداران روس و ترک برنده رقابت با ایرانی ها

در همین راستا، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد:

اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود در آینده ممکن است برای ورود کامیون‌داران ایرانی به کشورهای اروپایی به مشکل برخورد کنیم.

هم اکنون کامیون‌داران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حمل‌ونقل بین‌المللی هستند.

جواد هدایتی درادامه اظهار کرد:

نوسازی ناوگان تجاری و بین المللی را باید از چند زاویه نگاه کرد.

بیشتر بخوانید: اعتراضات کامیونداران هم سکوت مسوولان را نشکست!

بخشی از آن به ناوگانی که با اروپایی‌ها در ارتباط هستند بر می‌گردد که عمدتا کالاهای حیاتی، مواد اولیه و صنعتی مورد نیاز خط‌های تولید از این طریق تامین می‌شود و ضرورت جدی‌تری دارد.

وی در ادامه افزود:

اگر کامیون‌های ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

 حتی ممکن است که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند.

جایگزینی ناوگان کامیونی اروپایی ها با خودروهای برقی

این مقام مسوول خاطر نشان کرد:

 البته اروپایی‌ها در حال حاضر از این استانداردها نیز عبور کرده‌اند و در حال نوسازی ناوگان خود با خودروهای برقی هستند

و به تدریج می‌خواهند در راستای حمل‌ونقل سبز خودرهای سوختی را حذف کنند.

هدایتی تصریح کرد:

بنابراین اگر نتوانیم شرایط آن‌ها را که در حالت حداقلی استاندارهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تامین کنیم .

قطعا ناوگان ما نمی‌تواند در آینده به مبادلاتشان با اروپایی‌ها ادامه دهند.

 مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده کنیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد:

نکته مهم دیگر در این زمینه این است که حمل‌ونقل جزو بخش‌های هزینه‌بر تجارت است.

بنابراین وقتی برای ناوگانی هزینه می‌شود باید بتوان با کشورهای دیگر رقابت کرد.

برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون نیز منطقی‌تر شود.

قیمت سه برابری کامیون در ایران نسبت به ترکیه

وی اعلام کرد:

در حال حاضر برای بخش عمده کالاهایی که از اروپا می‌آید رقابتی بین ناوگان ایرانی و ناوگان ترک وجود دارد که بار را بگیرند.

اما در ترکیه کامیون نو را ۸۰ هزار دلار و کامیون دست دوم را حداکثر تا ۵۰ هزار دلار می‌خرند.

اگر آن را با دلار ۲۵ هزار تومانیِ آزاد هم محاسبه کنیم حدود دو میلیارد تومان می‌شود.

این در حالی است که با سه برابر این قیمت می‌توان در ایران کامیون خرید.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:

 از سوی دیگر کامیون‌دار ترک همه  ۸۰ هزار دلار را نقدی پرداخت نمی‌کند و نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصدش را نقدا  می‌پردازد و بقیه آن را با سود بسیار پایین یا بدون سود از کرایه و کارکرد ماشین به صورت قسطی پرداخت می‌کند.

در صورتی که در ایران چنین امکانی وجود ندارد.

کامیون های چینی و عدم نوسازی ناوگان کامیونی در کشور

در حالی که طرح نوسازی ناوگان کامیونی کشور با توجه به اهمیت بسیار رها شده و به نتیجه نرسیده است برخی از مسوولان بر این باورند که عرضه کامیون های چینی موجب عدم نوسازی این ناوگان در کشور شده است .

در همین راستا، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور چندی پیش اعلام کرده بود:

 کامیون‌های چینی که در ایران به نام تولید ملی مونتاژ می‌شوند، بازار را به هم ریخته hkn.

بالا نگه داشتن قیمت آن‌ها به اضافه دیگر موانع پیش پای کامیون‌داران، از بزرگترین موانع نوسازی ناوگان فرسوده به شمار می رود.

احمد کریمی خاطر نشان کرده است:

همین مشکلات سبب شده تا طی یک سال اخیر تنها یک دستگاه کامیون کارکرده اروپایی شماره گذاری شود.

وجود بیش از 140 هزار دستگاه کامیون فرسوده

وی درباره مشکلات نوسازی ناوگان اظهار کرده بود:

در کشور بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده وجود دارد که باید نوسازی شوند.

از سوی دیگر قرار بود  5 هزار دستگاه کامیون فرسوده از طریق واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی با عمر سه ساله نوسازی شود.

وی ادامه داد:در حدود یک سال گذشته حدود ۱۶۰۰ دستگاه کامیون به گمرکات کشور وارد شده است .

 از این تعداد حدود ۱۴۰۰ دستگاه کامیون کارکرده اروپایی به گمرک‌های استان‌ها و شهرهای مختلف ارسال شد.

اما تنها یکی از این کامیون‌ها شماره گذاری شده و بقیه آن‌ها در گیر و دار شماره‌گذاری و رد شدن از موانع ریز و درشتی هستند که همچنان بر سر راهشان وجود دارد.

ضرورت تکمیل فرآیند نوسازی بعد واردات کامیون

کریمی درادامه افزود:

مجموعه عواملی دست به دست هم داده تا شرایط را برای نوسازی ناوگان فرسوده سخت‌تر کند.

 وی تصریح کرد:

گرچه عده ای معتقدند که دارندگان ناوگان فرسوده اراده یا توانایی مالی برای نوسازی ندارند.

اما باید در وهله نخست فرآیند نوسازی را تکمیل کنیم تا امکان آن با واردات کامیون سه سال کارکرده اروپایی فراهم شود .

و بعد ببینیم چه تعداد از دارندگان کامیون‌های فرسوده توانایی یا اراده آن دارند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *