درحالی که رییس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو دفاع کرده و آن را منطقی می داند نمایندگان مجلس مخالف اجرای این طرح هستند.

به گزارش برات نیوز، فرمول قیمت گذاری 18 خودرو جدید از سوی شورای رقابت مخالفت مجلسی ها را برانگیخت .

چندی پیش شورای رقابت اعلام کرد که قیمت گذاری خودروهای همکلاس و سطح بالا را از دستورالعمل خود خارج کرده و بقیه خودروها را بر اساس دستورالعمل این شورا قیمت گذاری می کند.

در همین حال چند روز پیش نیز رییس این شورا از اعمال فرمول گذاری 18 خودرو جدید خبر داد.

این درحالی بود که مجلسی ها پس از اعلام این خبر به اجرایی شدن این فرمول جدید قیمت گذاری خودرو واکنش نشان داده و مخالفت کردند.

به طوری که برخی از این نمایندگان معتقدند که عملکرد شورای رقابت در تعیین فرمول جدید شتابزده بوده و این فرمول موجب افزایش قیمت خودرو دربازار شده است .

مخالفت مجلسی‌ها با اجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص اعلام کرد: اجرای فرمول قیمت گذاری خودروهای جدید باید متوقف شود.

علی جدی درادامه افزود:مجلس ابزار نظارتی خود را دارد اما این ابزار نظارتی آنی نیست به همین علت مخالفت مجلس با این تصمیم لازم الاجرا نیست.

 وی خاطر نشان کرد: درصورت ابلاغ سازمان بازرسی به طور کتبی و مستند به وزارت صمت این دستور لازم الاجرا شده و این تصمیم باید متوقف شود.

جدی در مورد تصمیم شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت ۱۸ خودرو اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس با این گونه قیمت‌گذاری ۱۸ خودرو اعلام شده مخالف است .

ضرورت اعمال ضوابط سازمان حمایت در قیمت گذاری خودرو

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه پیش از این نیز این کمیسیون مخالفت خود را اعلام کرده بود گفت: ضوابط سازمان حمایت باید در قیمت گذاری خودرو نیز رعایت شود.

وی تاکید کرد: ضوابط سازمان حمایت برای کالاهای داخلی بوده و خودرو نیز یک کالای داخلی است و باید طبق فرمول سازمان حمایت قیمت‌گذاری شود.

 جدی بیان کرد: بنابراین ما در کمیسیون صنایع و معادن با قیمت‌گذاری که برای این ۱۸ خودرو اعلام شده مخالف هستیم و پیش از این هم این مخالفت را اعلام کرده‌ایم.

درخواست سازمان بازرسی برای توقف اجرای فرمول جدید قیمت گذاری

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مخالفت سازمان بازرسی با تصویب شورای رقابت تصریح کرد: با توجه به اینکه تولی گری سازمان بازرسی در قوه قضاییه در خصوص اینگونه موارد این سازمان اعلام کرده که این تصمیم باید متوقف شود.

 وی با اشاره به مخالفت سازمان بازرسی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد:اجرای این فرمول قیمت گذاری خودرو بستگی به دولت دارد.

بیشتر بخوانید: قیمت گذاری 18 خودرو با فرمول جدید

جدی درباره اجرای این فرمول قیمت گذاری گفت:سازمان بازرسی می‌تواند بر اساس ضوابطی که برای تعیین قیمت کالاهای داخلی وجود دارد ورود کند.

پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتو ماتیک ، ۲۰۷ پانورما، سمند سون پلاس، رانا پلاس و رانا پلاس توربواز جمله خودروهایی هستند که باید قیمت آن ها با قیمت جدید محاسبه شود.

همچنین خودروهای هایما توربو s۵ دستی، هایما توربو s۷ اتوماتیک، k۱۳۱، ساینا s، کوئیک ، شاهین، آریا برلیانس، چانگان و زوته نیز مشمول فرمول جدید می شود.

دفاع تمام قد رییس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت گذاری

درهمین حال رییس شورای رقابت همچنان بر اجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو راسخ مانده و اعلام کرده که تصمیم نهایی با شورای رقابت است .

رضا شیوا اعلام کرده است :اجرای این دستور العمل قیمت گذاری خودرو به نفع مصرف کننده است.

وی درادامه افزود:برداشت اشتباه از این فرمول شده و به‌هرحال نظر سازمان بازرسی هم در شورا مطرح می‌شود ولی تصمیم نهایی با شورای رقابت است.

شیوا با اشاره به این پرسش که”چرا این مصوبه در چند ماه گذشته که بازار خودرو به‌هم ریخته بود مورد تصویب قرار نگرفت؟” گفت: ما از اردیبهشت ماه 99 مجدداً به موضوع تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا کردیم.

رییس شورای رقابت گفت: در آن مقطع و با توجه ورود تازه ما به حوزه قیمت گذاری تصمیم گرفتیم همان فرمول گذشته را اجرایی و سبد تورم بخشی را بِروز کنیم. 

آغاز ساماندهی قیمت خودرو از اردیبهشت 99

وی اعلام کرد:ساماندهی قیمت خودرو از اردیبهشت 99 تاکنون انجام شده و بازار سرو سامانی گرفته است.

شیوا خاطر نشان کرد: این درحالی بود که از بهمن ماه 98 تا اردیبهشت 99 هیچ بازبینی در مورد قیمت خودرو در کارخانه انجام نشده بود.

رییس شورای رقابت تاکید کرد: وظیفه شورای رقابت در بازار انحصاری تدوین دستورالعملی است که خودرو با قیمت منصفانه به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی همچنین تصریح کرد: تولیدکننده نباید در وضعیت انحصاری سوءاستفاده کند تا در نهایت حقوق مصرف‌کننده مورد تضییع قرار گیرد.

تاکید بر منفعت مصرف کنندگان در اجرای دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو

وی تاکید کرد: مطمئنیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به‌نفع مصرف‌کننده است.

شیوا خاطر نشان کرد:برای رفع انحصار در بازار خودرو باید به‌سمت رقابتی شدن حرکت کرد که برای تحقق این موضوع وزارت صنعت و سازمان گسترش باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: ساماندهی اوضاع فعلی بازار خودرو به‌عهده شورای رقابت نیست بلکه باید واحدهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند.

رئیس شورای رقابت درادامه گفت: درحال حاضر علاوه بر ایران خودرو و سایپا خودروسازان دیگری هم وارد عرصه تولید شدند که با افزایش تولید آنها در آینده می‌توانیم حداقل در تعدادی از خودروها بازار رقابتی را به وجود آوریم.

صدور مجوز افزایش قیمت به‌شرط افزایش تولید

شیوا در خصوص ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت هم ابراز کرد: در فرمول جدید یک ضریب به‌نام “لاندا” قرار دارد که میزان عرضه به بازار است.

وی ادامه داد: در مصوبه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش 50درصدی در تولید برسد میزان عرضه محصولات هم مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

رییس شورای رقابت خاطر نشان کرد: بر همین اساس اگر خودروساز با افزایش تولید عرضه را هم افزایش داد ضریب کامل را کسب و امکان افزایش قیمت را پیدا می‌کند.

به گفته وی اگر خودروساز نتوانست نسبت به افزایش تولید و عرضه اقدام کند به همان نسبت قیمت کاهش پیدا می‌کند.

ملاک اجرای فرمول جدید افزایش تولید خودرو است

شیوا با اعلام اینکه یکی از مشخصات این فرمول تأکید بر افزایش تولید است، گفت: به‌خلاف فرمول گذشته که برای تعدادی از خودروهای اقتصادی هنوز اجرایی می‌شود ما ملاک را افزایش تولید قرار داده‌ایم تا افزایش قیمتی نصیب خودروساز شود.

رییس شورای رقابت اعلام کرد:ما در فرمول جدید به‌دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم.

وی بیان کرد: در گذشته براساس تورم بخشی که معمولاً هر سه ماه مورد محاسبه قرار می‌گرفت تغییرات قیمتی انجام می‌شد اما در فرمول جدید تغییرات قیمتی تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله متغیر افزایش تولید و افزایش عرضه است.

شورای رقابت تصمیم گیرنده نهایی قیمت خودرو

رئیس شورای رقابت بیان کرد: ممکن است در فرمول جدید افزایش قیمت‌ها کمتر از نرخ تورم بخشی باشد.

وی درادامه افزود: متأسفانه برخی فرمول را به‌دقت مطالعه نکرده‌اند، هیچ دلیلی ندارد که مجوز افزایش قیمت‌ها در این فرمول حتی بالاتر از فرمول قبلی باشد. در بسیاری از موارد حتی افزایش قیمت‌ها از نرخ تورم بخشی هم کمتر است.

شیوا تصریح کرد: اجرای این مصوبه عطف به ماسبق نمی‌شود و ملاک فروش‌های قبلی خودروسازان فرمول گذشته شورای رقابت است.

اجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو از ابتدای بهمن ماه جاری

رییس شورای رقابت اعلام کرد: از اول بهمن ماه اگر کسی تمایل به پیش‌خرید خودرو داشت باید فرمول جدید را در نظر بگیرد.

وی درادامه گفت: ما تلاش می‌کنیم قیمت حاشیه بازار را به قیمت دستورالعمل نزدیک کنیم تا فاصله قیمتی و رانت‌ها از بین برود.

 به گفته وی بهتر است هر کسی که تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار خودرو را دارد به این موضوعات توجه داشته باشد.

وی تأکید کرد: شورای رقابت با توجه به افزایش 25درصدی قیمت خودرو در سه‌ماهه اخیر شاخص تورم بخشی را حذف کرد تا افزایش قیمت‌ها متناسب تورم نباشد و تابع میزان تولید و عرضه باشد.

اجرای فرمول جدید قیمت گذاری به معنای آزاد سازی نیست

رئیس شورای رقابت در خصوص اظهارات اخیر سازمان بازرسی در لزوم لغو مصوبه جدید شورای رقابت گفت: ما وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهیم و در صورت لزوم تغییر مصوبه؛ باید خود شورا تصمیم‌گیری کند.

شیوا خاطر نشان کرد: ما در شورا بحث سازمان بازرسی را حتماً مطرح می‌کنیم و اعضا نظر خود را خواهند داد اما به‌هرحال  مصوبه شورا کاملاً قانونی است .

به گفته وی برداشت اشتباه از این فرمول شده و به هیچ وجه موضوع آزادسازی مطرح نیست.

توقف روند کاهشی قیمت خودرو با اعلام فرمول شورای رقابت

در همین حال سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت:عملکرد شورای رقابت در تعیین فرمول جدید شتابزده بود و شاخص‌های واقعی در آن لحاظ نشده است.

رحیم زارع درادامه گفت: باید در فرمول جدید شورای رقابت تجدیدنظر شده و از نظر مجلس این شیوه، دارای ایراد است.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با انتقاد از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت: تدوین فرمول قیمت‌گذاری خودرو باید مبنای اقتصادی، پایه علمی و کارشناسی داشته باشد .

به گفته وی درقیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت مبنای خاصی وجود ندارد و ابهام وجود دارد.

زارع افزود:تصمیم جدید شورای رقابت باعث افزایش قیمت خودرو‌های موجود در بازار و آشفتگی آن شده است.

فرمول جدید قیمت گذاری خودرو و افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار

 سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و حمایت از تولید اظهار کرد: نمی‌توان برای حل مشکلات شرکت‌های خودروساز فشار قیمتی را به مردم تحمیل کرد، نباید با ایجاد افزایش قیمت، انتظار کنترل بازار را داشته باشیم.

 به گفته وی نباید فراموش کرد در مدت اخیر نرخ ارز و فولاد که در قیمت خودرو موثر بوده نیز کاهش یافته است.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان خواستار لغو مصوبه شورای رقابت شد و ادامه داد: اگر قرار باشد مدیریت بازار صرفا در اختیار تولیدکنندگان باشد قطعا برای حفظ منافع خودشان تصمیماتی می‌گیرند که به ضرر مشتریان خواهد بود. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید در فرمول جدید شورای رقابت تجدیدنظر شود و از نظر مجلس این شیوه، دارای ایراد است.

ضرورت ورود وزرات صمت به موضوع افزایش قیمت خودرو

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ١۴٠٠ مجلس تاکید کرد: وزیر صمت باید به موضوع افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت و فرمول جدید قیمت گذاری خودرو ورود کند.

وی افزود: بخشی از هزینه‌هایی که امروز از جیب مردم برای خودرو پرداخت می‌شود، ناشی از عدم مدیریت صحیح هزینه ها است.

التهاب بازار خودرو با اجرای فرمول جدید

زارع یادآورشد:علیرغم گفته‌های شورای رقابت، مبنی بر اینکه فرمول جدید این شورا برای افزایش قیمت برخی خودروهاست، اما این افزایش در قیمت مابقی خودروهای بازار نیز موثر بوده و التهاب بازار را بیشتر می‌کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: نباید فراموش کرد گرانی خودرو ممکن است تاثیر روانی بر رشد سایر کالاها نیز داشته باشد .

وی اظهار کرد:از طریق کمیسیون ویژه جهش تولید و کمیسیوم صنایع و معادن موضوع قیمت گذاری خودرو پیگیری می شود چرا که با افزایش تولید خودرو و کاهش بهای تمام شده می توان قیمت های بسیار کاذب خودرو را کاهش داد .

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *