رعایت استانداردهای مختلف در یک فرودگاه برای قرارگرفتن در لیست فرودگاه های بین المللی  بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار است. مولفه هایی چون بخش کنترل گذرنامه، قرنطینه ، انواع سوخت موردنیاز پیش‌بینی شده، استانداردهای پزشکی، کترینگ، امکانات تعمیراتی، امکانات و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماها از جمله مهمترین استانداردهای یک فرودگاه بین المللی است که درصورت رعایت  این مولفه ها و استانداردها فرودگاه ها در رده فرودگاه های بین المللی قرار می‌گیرد. در راستای ارزیابی فرودگاه‌های کشور، استانداردهای فرودگاه کیش در هیات وزیران بررسی شد و پس از تطابق با استانداردهای بین المللی این فرودگاه نخستین فرودگاه بین المللی در مناطق آزاد شد.

مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش در این باره گفته است: هیات وزیران ظرفیت های موجود در فرودگاه کیش را بررسی و آن را مطابق با سطح بین المللی معرفی کرد و فرودگاه کیش نخستین فرودگاه بین المللی در مناطق آزاد و دهمین فرودگاه بین المللی کشور شد.

علی عرب اظهار کرده است :میان فرودگاه بین المللی با فرودگاه مرز هوایی تفاوت های بسیاری وجود دارد اما از نظر ورود اتباع خارجی و کالاها، قوانین یکسانی (مشابه قوانین مرز زمینی) در هر دو اعمال می‌شود.

وی به ماده (۶) آیین نامه احداث، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاه های غیر نظامی، تعیین فرودگاه های بین المللی منوط به تصویب هیات وزیران اشاره کرده و گفته است :یک فرودگاه برای بین المللی شدن باید مواردی از جمله دریافت  گواهی نامه فرودگاهی ، رعایت قوانین و مقررات مربوطه و تامین الزامات، تجهیزات و تسهیلات موجود در انکس ۹ از جمله گمرک، گذر نامه، بهداشت عمومی و قرنطیه گیاهی و حیوانی، خدمات سوخت رسانی هواپیما، خدمات تعمیر و سرویس هواپیما و وجود زیرساخت های را رعایت کند .

مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش افزوده است : این فرودگاه عضو سازمانهای بین المللی یاتا و ایکائو است و ایده اصلی طراحی این فرودگاه از جزایر هاوایی و کرانه‌های جنوبی دریای مدیترانه الگو برداری شده است.

بیشتر بخوانید: با ارائه گواهی سلامت به ایران سفر کنید

وی درباره موقعیت جغرافیایی فرودگاه کیش گفته است : این فرودگاه از نظر جغرافیایی در غرب استان هرمزگان، ارتفاع ۳۱ متری از سطح دریا با ۹ میلیون متر مربع مساحت، چهار ترمینال داخلی و خارجی و خدمات VIP, CIP واقع است و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۳ هزار نشست و برخاست هواپیما و ۳ میلیون نفر مسافر رونق این فرودگاه را به دنبال داشت.

به گفته عرب، ترمینال جدید کیش که امسال به بهره برداری می رسد، از زیباترین ترمینال های مسافربری کشور و منطقه بوده و ظرفیت جابجایی مسافر آن کیش را به ۶ میلیون نفر در سال ارتقا می دهد.

عرب با بیان شاخصه هایی برای تعیین فرودگاه بین المللی گفت: فرودگاهی بین‌المللی اعلام می شود که ویژگی‌های خاصی دارد و نام آن در کتاب بین‌المللی AIP. (Aeronautical information publication) درج شده باشد. AIP کتابی متحدالشکل است و توسط کشورهای عضو ایکائو برای ارائه مشخصات فرودگاه‌ها و فضای مورد حاکمیت آنها چاپ و به کشورهای عضو ارسال می‌شود.

مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش در خصوص تفاوت میان فرودگاه مرز هوایی و فرودگاه بین‌المللی عنوان داشت: مرز هوایی مانند مرز خاکی و آبی است و تنها تفاوت آنها در قطاعی است که از زمین تا ارتفاع پروازی را شامل می‌شود. وسعت مرز هوایی ایران از وسعت مرز زمینی بیشتر است به عنوان نمونه در ارتفاع ۳۵ هزار پایی (۱۰ هزار و ۷۰۰ متری)، وسعت و فضای کشور بزرگتر از مرز روی زمین است و سطح کره بزرگتری را دربرمی‌گیرد.

عرب در ادامه بیان کرده است : بر اساس الزامات سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ضمیمه چهاردهم کنوانسیون شیکاگو موسوم به انکس ۱۴، فرودگاه‌های بین المللی ملزم به دریافت گواهینامه فرودگاهی Aerodrome certificate از سازمان هواپیمایی کشوری در کشور متبوع خود هستند.

این مقام مسوول خاطر نشان کرده است :برای دریافت گواهینامه فرودگاهی مولفه های اصلی از جمله تدوین نظام نامه  بهره برداری از فرودگاه، طرح اضطراری فرودگاه، خدمات آتش نشانی ویژه فرودگاهی واستقرار سامانه مدیریت ایمنی و تدوین نظام نامه ایمنی بسیار حائز اهمیت است .

وی درادامه گفته است :رعایت الزامات امنیتی و تدوین نظام نامه امنیتی، حصول اطمینان از مطابقت تسهیلات، تجهیزات و دستورالعمل های عملیاتی، اطمینان و اعتماد سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه خدمات به شرکتهای هواپیمایی و مسافران برمبنای نظام نامه فرودگاه و رعایت مفاد انکس ۱۴ ایکائو از دیگر ضروریات و پیش نیازهای دریافت گواهینامه فرودگاهی است.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *