به گفته نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، بسیاری از شرکت‌ها و فروشنده‌ها رو به فروش اقساطی لوازم خانگی آورده‌اند.

به گزارش برات‌نیوز، با وجود تحریم‌های آمریکا و قیمت بالای دلار، بسیاری از برندهای لوازم خانگی به کالایی لوکس بدل شده‌اند.

محمد حسین اسلامیان، نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در رابطه با وضعیت بازار لوازم خانگی گفت:

بسیاری از شرکت‌ها و فروشنده‌ها رو به فروش اقساطی لوازم خانگی آورده‌اند.

بعضی کارخانه‌ها با یک سری از بانک‌ها قرارداد دارند تا به متقاضیان تسهیلات داده و به کارخانه معرفی کنند.

با توجه به تعطیلی صنف از پیش از عید هنوز افزایش قیمتی در مورد لوازم خانگی رخ نداده است.

 یک افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی از ابتدای سال برای لوازم صوتی و تصویری مانند تلویزیون انجام شده که به علت افزایش قیمت جهانی پنل وارداتی است.

 ولی هنوز در مورد لوازم خانگی قیمت‌ها تغییر نکرده است.

او همچنین اعلام کرد در حال حاضر با توجه به تعطیلی اصناف، در بازار تقاضایی وجود ندارد.

وی ادامه داد:

یعنی کارخانه‌ها تولید دارند اما در بازار مشتری وجود ندارد.

 با توجه به افزایش هزینه دستمزد، تامین اجتماعی و قیمت قطعات، به نظر می‌رسد بین 10 تا 15 درصد افزایش قیمت در لوازم خانگی داشته باشیم.

 البته این افزایش قیمت هرساله وجود داشته و ارتباطی با قیمت ارز ندارد.

فروش اقساطی لوازم خانگی راهی برای رونق بازار

اسلامیان در ادامه از علت افزایش قیمت لوازم خانگی سخن گفت:

 از 20 سال قبل با تغییر سال و افزایش حقوق و حق بیمه، دست کم 10 درصد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

اما الان چون فروشی وجود ندارد و همچنین کارخانه‌ها دپوی کالا دارند، اولویت اول آن‌ها فروش کالاهای دپو شده است.

 بنابراین احتمالا طی چند ماه و بعد از فروش این کالاها اگر بازار کشش داشته باشد، 10 تا 15 درصد افزایش قیمت رخ می‌دهد.

او همچنین در رابطه با ورود لوازم خانگی بوش که مدتی می‌شود خبر آن منتشر شده است گفت:

 هنوز این کالاها وارد بازار نشده‌اند.

به گفته اسلامیان بسیاری از بانک‌ها اقدام به پرداخت وام خرید لوازم خانگی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت لوازم خانگی و بازار بی مشتری

او در این زمینه اظهار کرد:

وام لوازم خانگی به میزان 50 میلیون تومان در بیشتر بانک‌ها داده می‌شود.

 کمااینکه بسیاری از شرکت‌ها و فروشنده‌ها رو به فروش اقساطی آورده‌اند.

 بعضی کارخانه‌ها با یک سری از بانک‌ها قرارداد دارند تا به متقاضیان تسهیلات داده و به کارخانه معرفی کنند.

 برخی از بنکداران و فروشندگان نیز این کار را انجام می‌دهند، علت این است که با گران شدن لوازم خانگی و کم بودن قدرت خرید، مردم مجبور هستند که به صورت اقساطی خرید کنند.

وی در پایان افزود:

 بازار لوازم خانگی می‌تواند با فروش اقساطی کمی رونق بگیرد.

 وقتی کالا گران است و قدرت خرید کم است، اگر کالا به صورت اقساطی داده شود، طبیعتا یک سری تقاضا ایجاد می‌شود.

حذف برندهای کره‌ای از بازار ایران

در طی سه سال گذشته و با فشار بیشتر تحریم‌ها بر ایران، برندهای لوازم خانگی کره‌ای که چند سالی می‌شد عضو جدا نشدنی بازار لوازم خانگی ایران بودند، به طور ناگهانی بار خود را از بازار ایران بستند و رفتند.

نکته مثبت این اتفاق رونق بازار تولید داخلی بود.

با حذف این شرکت‌ها از سبد کالایی خانوار، برندهای داخلی به اولین انتخاب‌های مردم تبدیل شدند.

در همین زمینه، چندی پیش، پویا فیروزی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی احتمال بازگشت برندهای لوازم خانگی کره‌ای به بازار ایران را رد کرد و گفت:

 شرایط بازار داخلی پس از تحریم‌ها با تغییرات جدی مواجه شده ‌و دیگر واردات صرف کالای خارجی محلی از اعراب ندارد.

منع فعالیت سامسونگ و ال‌جی در بازار ایران الزامی عقلانی‌ست.

از سوی دیگر، سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در رابطه با احتمال بازگشت شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ به بازار لوازم خانگی ایران، گفت:

این دو شرکت در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند.

در حوزه قضایی اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بازگردند.

به‌طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در ایران وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *