امروز خبری مبنی بر اینکه ویچت از نظر میزان استفاده رتبه سوم دنیا را دارد منتشر شد و ما را بر آن داشت که در مورد سلطه فناوری چین بر دنیا گزارشی منتشر کنیم. جالب تر اینکه مردم خود کشور چین نیز از پیام رسان های داخلی خودشان استفاده می کنند و نسبت به استفاده از دیگر پیام رسان ها بی نیاز هستند. به این موارد ساخت ماشین های پرنده، ارز دیجیتالی مختص کشور چین و سلطه برندهایی چون شیائومی در دنیا را اضافه کنید تا ببینید که کشور چین در زمینه فناوری در حال تبدیل شدن به سه ابرقدرت بزرگ دنیا و حتی بالاتر از کره جنوبی است. با این گزارش در برات نیوز همراه باشید.

پیام رسان داخلی، برترین فناوری چین 

استفاده ای پیام رسان های داخلی در کشور چین مرسوم و از اهمیت زیادی برای دولت و کاربران برخوردار است. یکی از این پیام رسان ها، ویچت است که چندی پیش در کشور ما نیز استفاده می شد. پروژه تولید پلتفرم ویچت در گوانگژو و در اکتبر 2010 آغاز شد.

هم اکنون ویچت با بیش از یک میلیارد کاربر در جایگاه پنجم رسانه های اجتماعی و سوم پیام رسان هاست و تنها واتساپ و مسنجر (هر دو متعلق به فیس بوک) پیام رسان هایی هستند که کاربران بیشترنسبت به ویچت دارند. این رتبه سوم نشانگر پیشرفت خوب پیام رسان های چینی در میان دیگر پیام رسان ها مانند تلگرام است. تقریبا سه چهارم جمعیت چین از همین پیام رسان بومی استفاده می کنند و اطلاعات و اخبار خود را از آن می گیرند.

آمارهایی که در این زمینه طی چند سال پیش به دست آمده نشان می دهد که 74 درصد کاربران چینی برای دستیابی به اطلاعات و اخبار از ویچت استفاده کرده اند؛ 41 درصد کاربران چینی حداقل از یک خدمت تجاری بهره گرفته اند؛ 30 درصد از کاربران از خدمات حساب های رسمی استفاده کرده اند و 11 درصد نیز از خدمات عمومی دولتی بهره مند شده اند.

استفاده از پیام رسان های داخلی در کشور چین
استفاده از پیام رسان های داخلی در کشور چین

موتور جستجوی مستقل چینی ها

اما به جز پیام رسان، چینی ها برای خود یک موتور جستجوی مستقل نیز دارند که می توان آن را رقیب دیگر موتورهای جستجو مانند گوگل نامید. مزیت شرکت بایدو تیبا تنها در حوزه موتور جستجو است و این شرکت در زمینه رسانه های اجتماعی خصوصا پیام رسان های اجتماعی فعالیت برجسته و قابل رقابتی با تنسنت ندارد.

 در جهان نیز تمام رده بندی ها موید این مطلب است که تنسنت در کنار آمازون، اپل، گوگل، مایکروسافت و فیس بوک باارزش ترین برندهای جهان هستند. از لحاظ کاربران نیز هلدینگ تنسنت را می توان بعد از فیس بوک، دومین شرک بزرگ دنیا تلقی کرد.

هلدینگ تنسنت نیز خدمات زیادی مانند فضای ابری و خدمات پرداخت را در اختیار مردم دنیا قرار می دهد و به یک خدمت بین المللی تبدیل شده است. درآمد تنسنت از تبلیغات کمتراز 20 درصد بوده و بیشتر درآمد خدمات آن نیز از وی چت است؛ در حالی که درآمد فیس بوک از تبلیغات، بیش از 95 درصد است.

بیشتر بخوانید: رکورد رشد ثروت میلیاردهای چینی ثبت شد

تمرکز روی بازی ها

در زمینه گیمینگ نیز چینی ها دست به پیشرفت های خوبی زدند و برای اینکه جمعیت میلیاردی خود را سرگرم کنند، روی ارائه بازی های آنلاین کوچک در پلتفرم هایی مانند ویچت نیز سرمایه گذاری کرده اند. این موضوع به حدی در زمینه فناوری چین مهم است که بیشتر درآمد شرکت تنست از بازی های آنلاین و سپس از بازی های رایانه ای است.

می توان گفت تنسنت، بازی های آنلاین را به جزئی از زندگی و کار چینی ها تبدیل کرده است و آنان نیز بابت این سرگرمی، هزینه پرداخت می کنند. تنها یکی از محبوب ترین بازی های کوچک ویچت با عنوان «تیائویی تیائو»، 390 میلیون بازیکن چینی را جذب خود کرده که از کل جمعیت آمریکا بیشتر است.

تمرکز روی بازی های داخل اپلیکیشن
چینی ها برای اینکه جمعیت میلیاردی خود را سرگرم کنند، روی ارائه بازی های آنلاین کوچک در پلتفرم هایی مانند ویچت نیز سرمایه گذاری کرده اند

شیائومی سومین سازنده برتر دنیا

از طرف دیگر شرکت فناوری شیائومی با پشت سر گذاشتن اپل تاریخ ساز شده است. این شرکت به سومین شرکت برتر دنیا در زمینه ساخت گوشی موبایل تبدیل شده و در این بحران کرونا توانسته رشد فروش خوبی از خود به جای گذارد. فروش این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری که اکثر شرکت ها در بحران و ورشکستگی بودند، بیش از 40 درصد بوده که رقم قابل تاملی است. فروش محصولات این شرکت در سه ماه تابستان به بالاترین رقم رسید. اطلاعات مختلف رشد فروش این شرکت را بیش از 40 درصد نشان می‌دهد و تعداد محصولات ارسال‌شده بین 46.2 و 47.1 میلیون واحد است.

شاید بتوان دلیل این موفقیت را رقیبش هواوی دانست. هواوی که طی این سال ها با تحریم های مختلفی از جانب آمریکا مواجه بودند، جای خود را در رنکینگ به سامسونگ داد. اما اکنون شیائومی آمده تا انتقام هواوی را بگیرد و دنیا را با گوشی هایش تصاحب کند. برخی تحلیلگران عقیده دارند شیائومی بسیاری از مشتریان هواوی را در اختیار گرفته است. آمار نشان می‌دهد شیائومی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 14.5 میلیون واحد فروش بیشتری داشته است در حالی که هواوی 15.1 میلیون کمتر فروخته است.

شیائومی سومین سازنده برتر دنیا
اکنون شیائومی آمده تا انتقام هواوی را بگیرد و دنیا را با گوشی هایش تصاحب کند. برخی تحلیلگران عقیده دارند شیائومی بسیاری از مشتریان هواوی را در اختیار گرفته است.

پرداخت دیجیتالی

چینی ها از پرداخت دیجیتالی نیز خیلی استقبال می کنند و بیشتر داد و ستد خود را از این طریق انجام می دهند. به طوری که آنها به تنهایی 35 درصد مبادلات مالی و پراخت دیجیتال مبتنی بر پلتفرم های تلفن همراه را در حوزه فناوری چین در اختیار دارند.

ارز دیجیتال چین

علاوه بر پرداخت های دیجیتالی، چین قدم هایی را در زمینه ارز دیجیتال خود نیز برداشته است. چندی پیش مقامات شهرداری شهر “شنزن” در استان “گوانگدونگ” و بانک مرکزی این کشور به طور مشترک انتشار بسته های قرمز یوان دیجیتالی را به عنوان نخستین ارزهای دیجیتالی در این کشور آغاز کردند. چین با این اقدام می خواهد به تدریج مردمش را به استفاده از ارز دیجیتال نزدیک کند.

معاون بانک مرکزی چین، تاکنون ۱۶۲ میلیون تراکش مالی به ارز دیجیتال یوآن انجام شده است و قرار است در المپیک زمستانی پکن در سال ۲۰۲۲ هم شاهد اجرای طرح پایلوت استفاده از یوآن دیجیتال باشیم.

این در حالی است که خود یوان نیز رشد خوبی در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد. در پایان معاملات هفته گذشته یوآن چین بیش از همه ارزهای منطقه آسیا اقیانوسیه در مقابل دلار رشد کرد. رشد ارزش یوآن با ریکاوری قدرتمند اقتصاد این کشور از بحران کرونا ادامه یافت. حلیل‌گران مورگان استنلی پیش‌بینی کرده‌اند ارز چین ظرف ۱۰ سال آینده به سومین ارز ذخیره جهان تبدیل شود.

ارز دیجیتال چین
تاکنون ۱۶۲ میلیون تراکش مالی به ارز دیجیتال یوآن انجام شده است و قرار است در المپیک زمستانی پکن در سال ۲۰۲۲ هم شاهد اجرای طرح پایلوت استفاده از یوآن دیجیتال باشیم.

طبق گفته تحلیلگران ارز چین از این هم بیشتر تقویت خواهد شد. اما اتفاقی که موجب این موضوع شده رشد حساب ارزی جاری بین‌المللی چین است که به علت صادرات قدرتمند و کسری خدماتی پایین باعث تقویت نرخ ارز چین شده است.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *