حتما برای شما هم اتفاق افتاده که آهنگی را در کافه یا جایی شنیده‌اید و بدجوری روی مختان رفته که بدانید خواننده این آهنگ کیست؟ اکنون گوگل قابلیتی به نام Hum to search را ارائه داده است که بتوانید با کمک زمزمه کردن قسمتی از آهنگ محبوب‌تان را زمزمه و با کمک گوگل نام خواننده و آهنگ را پیدا کنید.

به گزارش برات نیوز قابلیت Hum to search یا “برای جستجو زمزمه کنید” اکنون برای هر دو پلتفرم اندروید و ios عرضه شده و خبرهایی نیز از پشتیبانی این قابلیت به زبان فارسی نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. به این ترتیب کاربران می توانند با زمزمه کردن یا آواز خواندن در میکروفون گوشی، آهنگی را که مد نظرشان است، پیدا کنند.

قابلیت Hum to search چگونه کار می‌کند؟

اما گوگل چگونه موفق به انجام چنین کاری شده است؟ هوش مصنوعی این فناوری به این صورت کار می کند که کاربر به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه آهنگی که در ذهنش تکرار می شود را زمزمه می کند و فناوری گوگل ملودی آهنگ را گرفته و آن را به یک توالی مبتنی بر اعداد تبدیل می کند و این توالی می تواند برای شناسایی آهنگ ها بر مبنای منابع مختلف شامل آواز افراد، زمزمه کردن یا سوت زدن و همچنین رکوردینگ استودیو مورد استفاده قرار گیرد.

امکان شناسایی آهنگ با هوش مصنوعی

پیش از این نیز گوگل حرکات مشابهی را انجام داده بود و گوگل کار شناسایی آهنگ را با کمک هوش صنوعی شناسایی کننده آهنگ را در سال ۲۰۱۷ با گوشی پیکسل ۲ عرضه کرد که تلاش کوچکی از سوی این شرکت برای فراهم سازی امکان شناسایی آهنگ توسط گوشی بدون اتصال به اینترنت بود. این شرکت سال بعد پا را فراتر گذاشت و هوش مصنوعی را به اپلیکیشن توسعه داد که در آن کاربران می توانستند از اپلیکیشن بپرسند چه آهنگی پخش می شود.

در گوش گوگل با قابلیت Hum to search  زمزمه کنید
مراحل استفاده از این قابلیت را در پلتفرم ios مشاهده می کنید.

کاربری که خواننده نیست

قابلیت جستجو با زمزمه فرض را بر این گذاشته است که کاربر تمام آهنگ را بلد نیست بخواند و تنها بخشی از آن را می تواند زمزمه کند. بنابراین انتظار ندارد کاربر یک خواننده تمام عیار و نتایج بر مبنای آهنگ باشد. زمانی که نتایج ظاهر می شوند، کاربر می تواند آهنگی که فکر می کند مورد نظرش بوده است را از بین آهنگهایی که گوگل فکر می کند آهنگ مد نظر است انتخاب کند.

بیشتر بخوانید: محدود شدن تبلیغات اینفلوئنسرهای اینستاگرام

Hum to search یک سرویس تمام عیار

جالب اینجاست که در نتایج ظاهر شده ویدیوی موزیک، آنالیز آهنگ و حتی کاور آهنگ هم دیده می شود. همچنین لینکی برای شنیدن آهنگ در سرویسهای پخش موسیقی نمایش داده خواهد شد که تمام این موارد نشان از کامل بودن قابلیت hum to search دارد.  این فناوری در برنامه Assistant  گوگل هم کار می کند. این قابلیت در حال حاضر در ۲۰ زبان موجود است و گوگل امیدوار است در آینده زبان‌های بیشتری را اضافه کند و همانطور که گفتیم برخی کاربران فارسی زبان نیز گزارشی از کار با این قابلیت را در شبکه های اجتماعی شان گزارش دادند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *