به دنبال ایجاد موج گرانی ها، بازارخودرو نیز از این گرانی ها بی نصیب نمانده و قیمت خودرو به طور مستمر در حال افزایش است.

به گزارش برات نیوز، دراین میان با توجه به افزایش بی رویه قیمت خودرو دربازار آزاد بسیاری از مردم دیگر توان خرید خودرو را ندارند.

درهمین راستا مدتی است کمیته خودرو با فروش فوق‌العاده ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا پایان امسال موافقت کرد و مقرر شد تا با هدف افزایش عرضه خودرو، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال به ترتیب ۱۱۰ هزار دستگاه و ۴۲ هزار دستگاه (در مجموع ۱۵۲‌هزار دستگاه) و به‌طور متوسط ماهانه به ترتیب ۱۸‌هزار و هفت هزار دستگاه (در مجموع ۲۵ هزار دستگاه) فروش فوق‌العاده با زمان تحویل حداکثر سه ماهه انجام دهند.

بر اساس این موافقت کمیته خودرو، دو خودروساز داخلی اقدام به برگزاری ثبت نام و قرعه کشی برای انجام طرح فروش فوق العاده خودورهای تولیدی خود کردند و تاکنون 6 مرحله از این فروش فوق العاده انجام شده است .

نارضایتی متقاضیان خودرو از عدم شفاف سازی خودروسازان

اما در این میان در انجام این قرعه کشی و اعلام اسامی برندگان ظاهرا شبهاتی وجود دارد و موجبات نارضایتی متقاضیانی که دراین طرح ثبت نام کرده اند را فراهم کرده است .

قرعه کشی خودروسازان این روزها با ابهامات مختلفی همراه است که از جمله آن ها می توان به نامشخص بودن تعداد خودروهای قابل عرضه و همچنین شفاف نبودن فرآیند انتخاب برندگان اشاره کرد.

در حال حاضر مردم برای خرید خودرو با نرخ های کارخانه راهی جز شرکت در قرعه کشی خودروسازان ندارند و در این فرایند ضمن ثبت نام و ارائه اطلاعات شخصی باید منتظر روز اعلام نتایج قرعه کشی مانده و با ورود کد پیگیری در سایت شرکت های خودروساز، از برنده شدن یا نشدن خود باخبر شوند.

این درحالی است که قرعه کشی خودروسازان داخلی  با حضور ناظرانی از وزارت صنعت، سازمان حمایت، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، پلیس راهور ناجا و برخی نهاد‌های ذی‌ربط انجام می شود اما همچنان برخی ابهامات برای گروهی از ثبت نام کنندگان وجود دارد که شاید دلیل اصلی آن بالابودن تعداد متقاضیان خرید در مقایسه با برندگان قرعه کشی و ظرفیت فروش خودروها است.

بیشتر بخوانید: خودرو ارزان می‌شود؟

یکی از دلایل ایجاد نارضایتی متقاضیان عدم ارسال پیامک برای برخی برندگان قرعه کشی محصولات ایران خودرو بوده است ، به طوری که در یکی از مراحل ثبت نام برای فروش محصولات این شرکت خودروساز، برخی از متقاضیان با این پیغام مواجه شدند که چون در مرحله قبلی قرعه کشی، برنده شده اید ولی برای تکمیل وجه اقدام نکرده اید، امکان ثبت نام و شرکت در قرعه کشی جدید را ندارید.

این اتفاق باعث شد تا گروهی از مشتریان این شرکت برای اعلام اعتراض خود مقابل ساختمان وزارت صنعت تجمع کنند.

ابهام در قرعه کشی K132

یکی دیگر از این ابهامات به عدم اعلام تعداد برندگان قرعه کشی خودروسازان برخی خودروها مربوط می شود که می توان به موضوع پیش فروش یک ساله محصول پروژه K132 ایران خودرو اشاره کرد.

در فرایند قرعه کشی این محصول، تعداد ثبت نام کنندگان 80 هزار نفر اعلام شد و ظرفیت تعیین شده برای عرضه آن 16 هزار دستگاه عنوان شد.

در عین حال، برخلاف سایر خودروها، تعداد رزروهای خرید این خودرو اعلام نشد و البته برخی منابع نیز از بازنگری در ظرفیت فروش این خودرو در پی تذکر وزارت صنعت به شرکت خودروساز خبر می دهند.

در مورد فروش محصولات سایپا نیز برخی ابهاماتی مانند عدم درج  مبلغ پیش پرداخت و موعد تحویل خودرو در پیش فروش محصولات این خودروساز و یا درج عنوان «فروش فوق العاده» به جای «پیش فروش» بر روی سایت مطرح بود که البته اصلاح شد.

 اعلام عمومی فایل اکسل ثبت نام کنندگان پیش از قرعه کشی

بر اساس این گزارش، برخی ثبت نام کنندگان برای خرید خودرو معتقدند برای شفاف شدن فرایند قرعه کشی خودروسازان بهتر است پیش از انجام قرعه‌کشی، فایل اکسلی که در آن ثبت‌نام‌کنندگان با عدد یک تا … به ترتیب ردیف شده اند در دسترس همگان قرار گیرد و هر کس از شماره ردیفی که در آن قرار گرفته، مطلع باشد.

یا اصلا به جای شماره پیگیری که موقع ثبت‌نام به ثبت‌نام‌کننده می دهند به ترتیب از عدد یک، شماره ردیف بدهند و مردم قبل از قرعه‌کشی بدانند نفر اولی که شماره ردیفش از گوی‌ها خارج می‌شود، به علاوه چه عدد ثابتی می‌شود تا نفرات بعدی برنده مشخص ‌شوند. ضمناً اعداد و قرعه کشی به صورت زنده نمایش داده شود.

به گفته این افراد در روش فعلی، شرکت خودروساز بدون شفاف‌سازی، ثبت‌نام‌کنندگان خودرو را در فایل اکسلی ردیف می‌کند که ما از آن بی‌اطلاع هستیم و هر لحظه امکان جابه‌جایی ردیف‌ها با توجه عدد خارج شده از گوی‌ها حتی به صورت سهوی وجود دارد.

تداوم برگزاری قرعه کشی خودروسازان تا زمان تعادل بازار

گفتنی است قرعه کشی برای فروش خودرو روشی بود که هرچند با هدف کنترل تقاضا و مدیریت بازار از سوی مسئولان وزارت صنعت در زمان سرپرستی مدرس خیابانی مطرح شد اما به اعتقاد برخی کارشناسان باعث ترغیب بیشتر مردم به خرید خودرو و حضور در یک فرآیند هیجانی بخت آزمایی شد و به این ترتیب بخشی از تقاضای خاموش را برای خرید خودرو فعال کرد.

صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت در این مورد با اشاره به اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است، گفته بود: روش قرعه کشی خودرو‌ها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

اگرچه به گفته مدیران وزارت صنعت با ادامه فرایند قرعه کشی، تعداد ثبت نام کننده ها در مراحل بعدی روندی کاهشی داشته اما مشخص نیست که دلیل این کاهش تقاضا به طور مشخص چیست و ناامیدی مردم از برنده شدن در این فرایند چقدر باعث کاهش استقبال آنها شده است؟

ابهامات موجود در واگذاری تعداد قرعه کشی خودروسازان 

درحالی که بر اساس مصوبه وزارت صمت این دو خودرو باید ماهانه 25 هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا به روش فروش فوق العاده و به صورت قرعه کشی واگذار شود اما درحال حاضر این دو خودروساز درباره تعداد خودرو هایی که از طریق فروش فوق العاده واگذار کرده اند اطلاع رسانی نکرده اند تا مشخص شود که واقعا خودروسازان به تعهدات خود در این مصوبه به درستی عمل کرده است یا خیر ؟

زیرا این طرح در راستای تعدیل بازار عرضه و تقاضا اجرایی شده و درصورت واگذاری تعداد پایین این خودروها مشکلات بازار خودرو رفع نمی شود .

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *