افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی؛ روزانه شده و منطق قیمت‌گذاری عملاً برچیده شده و بازار خودرو به حال خود رها شده است در این بین تحلیلگران چشم انداز آینده را تداوم افزایش قیمت می‌بینند.

به گزارش برات نیوز، در آشفته بازار خودرو که سالهاست شاهد آن هستیم تنها کار و اقدام دولت در این میان وعده‌های پوچ و بی‌اساس بوده و این ماجرا همچنان ادامه دارد.

جالب اینکه در تنها برکناری در سطح وزرا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم وزیر صمت به‌بهانه افزایش قیمت خودرو برکنار شد، اما در همان وزارتخانه در برابر افزایش روزانه قیمت خودرو سکوت اختیار شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت نیز مثل همیشه، قیمت خودرو را در این دو هفته کاذب و هیجانی اعلام کرده و گفته: یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد. افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.

رییس شورای رقابت نیز همچون گذشته می‌گوید: این شورا تلاش می‌کند با تنظیم دستورالعمل، قیمت تعادلی باشد و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

رضا شیوا قیمتهای شورای رقابت را عادلانه دانسته و گفته: قیمت اعلامی ما با بازار آزاد اختلاف زیادی دارد، وظیفه شورای رقابت این است که در برابر کالا‌های انحصاری، قیمت عادلانه را اعلام و متقاضی واقعی را پیدا کند، بنابراین شرط‌های زیادی برای خرید خودرو گذاشتیم، اما با این حال معلوم نیست که؛ آیا همه کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند متقاضی واقعی خودرو‌ها هستند یا نه؟

بحران تقاضا خودروسازان را تهدید خواهد کرد

کارشناسان با تشریح دلایل گرانی اخیر خودرو عواملی از جمله تقاضای انباشته، کاهش تولید، نبود وزیر در وزارت صمت، حجم بالای نقدینگی و بی برنامه گی وزارت صمت در این رابطه را موثر می دانند.

به گفته تحلیلگران، رشد بی منطق قیمت خودرو در این روزها، تنها یک علت دارد و آن هم سیاستگذاری نادرست در قیمت گذاری خودرو است که منجر شده به  کاهش عرضه خودروسازان.

بنابراین اصلاح قیمت‌گذاری خودرو باید اولین اقدام دولت باشد از طرف دیگر اگرچه آمار خودروسازان نشان می‌دهد که حجم تولید آن‌ها بیشتر شده اما تقاضاهای پاسخ داده نشده‌ زیادی نیز وجود دارد که خودروسازان اگر همان تقاضاهای گذشته را پاسخ دهند سالهای سال باید خودرو تولید کنند بنابراین در چنین وضعیتی اصلا صلاح نیست که خودرو سازان اقدام به ثبت نام های جدید کنند.

همچنین رشد قیمت‌ خودرو در کنار افت توان خرید مردم، فاصله بالای بهای خودرو بین کارخانه و بازار، تاثیرپذیری از نرخ ارز و حذف قیمت‌ها از سایت‌های فروش از دیگر عوامل تاثیرگذاربرالتهاب بازار خودرو است.

از جمله مواردی که در این بین خودروسازان را تهدید می‌کند افزایش قیمت خودرو از مبدأ بوده که در حال حاضر به نفع خودروسازان است، اما به اعتقاد کارشناسان این اتفاق سبب می‌شود چالش فروش محصولات تولیدی گریبان خودروسازان را در ماه‌های پیش‌رو بگیرد.

افزایش قیمت خودرو در بازار باعث جذابیت خرید خودرو از کارخانه می‌شود اما کاهش قدرت خرید مشتریان خودرو باعث می‌شود آنها از بازار خارج شوند و این اتفاق سبب می‌شود که دیگر خرید از کارخانه برای مشتریان جذابیت نداشته باشد و این آغاز بحران تقاضا برای شرکت‌های خودروساز است.

این بحران تقاضا باعث می‌شود که متقاضیان دیگر مانند شرایط حاضر به‌دنبال شرکت در طرح‌های فروش نباشند و مدیران خودروساز که در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع مالی خود را از مسیر پیش‌فروش تامین می‌کنند دیگر نتوانند از مسیر پیش‌فروش نقدینگی جذب کنند.

با توجه به آنکه سیاست‌های دولت و وزارت صمت نتوانسته مانع تاخت و تاز قیمت خودروهای داخلی شود و بازار خودرو خود را با شرایط کلی اقتصاد کشور هماهنگ کرده، پیش‌بینی غالب درباره آینده آن، تداوم رشد قیمت است.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *