به زودی بنادر ماخاچ قلعه روسیه و باکو در آذربایجان به مجتمع بندری آستارا و بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه ملحق می‌شوند.

به گزارش برات‌نیوز، علیرضا چشم جهان، مدیر ارشد اجرایی بهره بردار بندر آستارا از توسعه خطوط دریایی خزر خبر داد.

وی در این زمینه گفت:

از آبان امسال، سرویس منظم حمل دریایی کانتینرهای عادی و یخچالی بین مجتمع بندری آستارا و بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه آغاز شد.

 به زودی بنادر ماخاچ قلعه روسیه و باکو در آذربایجان نیز به این شبکه ملحق می شوند.

وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت مجتمع بندری آستارا گفت:

مجتمع بندری آستارا یک منطقه ویژه اقتصادی است که در منتهی الیه شمال غربی کشور در سواحل دریای خزر واقع شده است.

با استفاده از ظرفیت های قانونی آن، بخش خصوصی می‌تواند ضمن سرمایه گذاری برای احداث انبار و مراکز لجستیکی و ارزش افزوده، از مزیت صادرات، صادرات مجدد و ترانزیت کالا بدون مواجهه با تشریفات پیچیده گمرکی برخوردار باشد.

همچنین این موضوع به بهره‌مندی از تخفیفات در هزینه‌های بندری نیز منجر می‌شود.

او در ادامه افزود:

 وسعت اراضی این بندر بیش از ۵۵ هکتار است.

 طرح توسعه آن از سال ۱۳۸۸ توسط شرکت سرمایه گذار و بهره بردار آغاز شده است.

طرح توسعه مجتمع بندری آستارا در قالب ۳ فاز به نحوی است که بتواند به انواع کشتی‌ها و کالا و کانتینرها خدمات رسانی کند.

افزایش 75 متری طول اسکله‌های مجتمع بندری آستارا

علیرضا چشم جهاندر ادامه سخنان خود اضافه کرد:

مجتمع بندری آستارا هم اکنون از ۲۱۰ متر اسکله برخوردار است.

به زودی ۷۵ متر دیگر به طول اسکله‌های آن افزوده می‌شود.

با رسیدن طول اسکله‌های مجتمع بندری آستارا به ۲۸۵ متر، ظرفیت عملیاتی این بندر، به یک میلیون تن در سال می‌رسد.

او همچنین گفت:

 این بندر از بارانداز و محوطه‌های مختص نگهداری انواع کالاهای عمومی و محمولات کانتیتری برخوردار است.

مجتمع بندری آستارا در حال حاضر از ۱۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و ۵ هزار متر هانگار برخوردار است.

حدود ۱۰ هزارمتر مربع انبار سرپوشیده دیگر نیز در آن با سرمایه گذاری متقاضیان مختلف در حال ساخت است.

وی همچنین اظهار داشت:

فاز اول پایانه غلات بندر آستارا از چهار سیلو جمعا به ظرفیت ۱۶ هزار تن با وجود پاره‌ای مشکلات که از سوی سازنده آن ایجاد شد، با تلاش کارشناسان مجموعه به بهره برداری رسیده است.

با ساخت فازهای بعدی با استفاده از ظرفیت سازندگان توانمند و قابل اطمینان داخلی یا خارجی، جمع ظرفیت این پایانه به ۶۴ هزار تن می‌رسد.

مجتمع بندری آستارا هم اکنون از ۲۱۰ متر اسکله برخوردار است.

محموله صادراتی، نیمی از کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بندر آستارا

چشم جهان همچنین به محموله‌های صادراتی این بندر نیز اشاره کرد و گفت:

تخلیه محموله‌های کشتی‌های حامل غلات به درون سیلوهای بندر آستارا با استفاده از کانوایر (نوار نقاله بارگیری بنادر) و با بهره‌گیری از برج مکنده غلات با توان مکش  ۳۰۰ تن در ساعت انجام می‌شود.

او در ادامه افزود:

بیش از نیمی از ترافیک کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بندر آستارا را محموله‌های صادراتی تشکیل می‌دهد.

این مشخصه بندر آستارا را از سایر بنادر ایران در سواحل دریای خزر متمایز می‌سازد.

وی همچنین گفت:

در طول ۱۰ ماه سپری شده از سال ۱۳۹۹ بالع بر ۱۸۵ هزار تن انواع کالای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در مجتمع بندری آستارا تخلیه و بارگیری شده است.

 انتظار می‌رود تا مجموع ترافیک این بندر در طول سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۲۰ هزار تن برسد.

بیش از نیمی از ترافیک کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بندر آستارا را محموله‌های صادراتی تشکیل می‌دهد.

گسترش خطوط دریایی خزر از بندر آستارا

چشم جهان در رابطه با توسعه خطوط دریایی خزر از مجتمع بندری آستارا اظهار کرد:

از آبان ماه سال جاری، سرویس منظم حمل دریایی کانتینرهای عادی و یخچالی بین بندر آستارا و بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه آغاز شد.

 به زودی بنادر ماخاچ قلعه روسیه و باکو جمهوری آذربایجان نیز به این شبکه ملحق می شوند.

وی همچنین گفت:

مجتمع بندری آستارا به ۳۰ پلاگ (سوکت) برای تامین برق کانتینرهای یخچالی مجهز است.

به تناسب رشد ترافیک تعداد این پلاگ‌ها قابل افزایش است.

امکان تخلیه و بارگیری محموله‌های با حجم و وزن نامتعارف

چشم‌جهان در رابطه با تجهیزات یدک کش و لایروب در بندر آستارا نیز گفت:

مجتمع بندری آستارا از ناوگان دریایی مستقل خود برای ارائه خدمات یدک کشی و لایروبی به کشتی‌های تردد کننده به این بندر بهره می‌برد.

او همچنین گفت:

یدک کش «درفش کاوه» با توان ۱۲۰۰ اسب بخار و لایروب هاپرساکشن ۲۰۰ متر مکعبی «جاده ابریشم» که با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذار و بهره بردار بندر، از هلند خریداری شد، هم اکنون به طور مستمر در حال خدمات رسانی ایمن و منظم به ترافیک دریایی ناوگان تجاری این مجتمع بندری هستند.

وی افزود:

 جرثقیل گاتوالد ۱۰۰ تنی بندر آستارا قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کانتینر و همچنین نگلات سنگین (محمولاتی که حجم و وزن آنها خارج از اندازه متعارف و برای انتقال آنها نیاز به تجهیزات ویژه است) را در این مجتمع فراهم ساخته است که یک ویژگی منحصر به فرد برای این بندر محسوب می‌شود.

به گفته چشم جهان، این مجتمع بندری علاوه بر این جرثقیل استراتژیک، از انواع جرثقیل‌ها و لیفتراک‌ها، ترمینال تراکتورها با ظرفیت‌های متنوع برای خدمات رسانی مطلوب به شرکای تجاری خود بهره می‌برد.

مدیر ارشد اجرایی بهره بردار بندر آستارا، در رابطه با آخرین وضعیت لایروبی بندر اظهاراتی داشت.

او گفت:

در حال حاضر لایروبی کانال دسترسی و حوضچه مجتمع بندری آستارا برای تامین عمق ۵.۵ متر توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است.

 با این حال برای نگهداری این عمق آبخور و  تضمین عبور و مرور ایمن ناوگان تجاری به این بندر، یک فروند لایروب کاتر ساکشن ۴۵۰ متر مکعبی به نام «هگمتانه» و یک فروند یدک کش خدماتی ۱۰۵۰ اسب بخار به نام «دریای پارس» نیز توسط شرکت سرمایه گذار و بهره بردار بندر از هلند خریداری شده است.

این تجهیزات پس از مونتاژ در کنار یدک کش درفش کاوه و لایروب جاده ابریشم فعال خواهند شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *