انجمن شرکت‌های هواپیمایی به نمایندگی از ایرلاین‌‌های مختلف از رییس جمهور خواسته محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما در پروازهای داخلی را بردارد.

اعمال محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پروازهای داخلی

به گزارش برات نیوز، چندی پیش ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد که در همه پروازهای داخلی باید تنها ۶۰ درصد ظرفیت کابین هواپیما مسافر پذیرش شود.

 این امر در حالی صورت گرفت که به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا طی مسافرت‌ها، ایرلاین‌ها از اول آبان ماه سال جاری موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی شدند.

به این ترتیب آن‌ها موظف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حین پرواز شدند.

اما پیش از این ابلاغیه تنها دو ردیف آخر هواپیما برای بیماران احتمالی خالی نگه داشته می‌شد.

همچنین استعلام همه مردم برای انجام سفرهای هوایی، زمینی و دریایی با وسائل حمل و نقل عمومی در سامانه تعریف شده از سوی وزارت بهداشت اجباری شد.

تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشور در این باره توضیح داد: «طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا از یکم آبان تمامی شرکت‌های هواپیمایی مکلف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شده‌اند و هواپیماها باید تنها از ۶۰ درصد ظرفیت خود استفاده کنند.

 البته هواپیماهای ATR باید از۵۰ درصد ظرفیت‌ صندلی‌های خود استفاده کنند و طبق بازدیدی که چند روز پیش داشتیم، تمامی شرکت‌های هواپیمایی این فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده‌اند و البته این نظارت‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود.»

درخواست برای حذف محدودیت‌ ایرلاین‌ها

ابوالقاسم جلالی معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه درخواست برای حذف شدن محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی خبر داد.

او بیان کرد: «با توجه به رعایت کردن همه پروتکل‌های بهداشتی صادر شده داخلی و بین‌المللی این درخواست را به وزیر راه و شهرسازی ارائه داده‌ایم اما اگر ستاد ملی مقابله با کرونا نپذیرد، ایرلاین‌ها همچنان آن را اجرایی می‌کنند.»

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: «با توجه به اینکه همه پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و دیگر مراجع بین‌المللی را رعایت کرده و بر اجرای درست آن‌ها از سوی ایرلاین‌ها نظارت می‌کنیم، درخواست داده‌ایم تا محدودیت ۶۰ درصد برای مسافرگیری در پروازها حذف شود.

 تا شرکت‌های هواپیمایی ضمن رعایت همه موارد و نکات بهداشتی ابلاغ شده، بتوانند وضعیت بهتری در زمینه جذب مسافر داشته باشند.»

نامه ایرلاین‌ها به روحانی

محدودیت ۶۰ درصدی استفاده از ظرفیت هواپیما فشار اقتصادی وارد بر شرکت‌‌های هواپیمایی را بیشتر کرد.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی به نمایندگی از شرکت‌ها، طی نامه‌ای از رئیس جمهور تقاضا کرد تا نسبت به لغو محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت در پروازهای داخلی تجدید نظر کند.

به همین دلیل این ارگان در راستای بهبود وضعیت اقتصادی ایرلاین‌ها و جذب مسافر بیشتر، نامه‌‌ای به حسن روحانی نوشت.

در بخشی از این نامه چنین آمده بود:

«… صنعت حمل‌ونقل کشور پس از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد دچار آسیب بسیار شدیدی شده است.

به‌طوریکه طی شش ماه اول سال جاری بیش از 43 درصد مسافران پروازهای داخلی و 96 درصد مسافران پروازهای خارجی کاهش یافته و بسیاری از هواپیماها به دلیل عدم وجود مسافر زمین‌گیر شده‌اند.

از سوی دیگر اعمال محدودیت استفاده از 60 درصد ظرفیت از سوی وزارت بهداشت، فشار اقتصادی وارده به شرکت‌های هواپیمایی را مضاعف کرده است.

بیشتر بخوانید: حذف ارز نیمایی بلیت سفر با ایرلاین های خارجی

محدودیت ۶۰ درصدی در دنیا اجرا نشده است

 اعمال محدودیت استفاده از 60 ظرفیت هواپیماها در پروازها تاکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و انجمن بین المللی شرکت‌های هواپیمایی توصیه یا مورد تاکید قرار نگرفته است.

 و یا تحقیقات علمی و دانشگاهی شرکت‌های سازنده هواپیما و یاتا روی سیستم تهویه هوا در کابین هواپیما  و نوع چینش صندلی حاکی از ابتلای بسیار اندک مسافران در هواپیماست.

آخرین آمار منتشر شده یاتا حاکی از احتمال ابتلا یک مورد در 27 میلیون مسافر قبل از الزام به استفاده از ماسک در پروازها بوده است.

 با عنایت به درخواست‌های متعدد رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و به لحاظ اینکه محدودیت استفاده از 60 درصد ظرفیت هواپیما تاکنون در دنیا اجرا نشده، خواهشمند است به منظور جلوگیری از زیان بیشتر به شرکت‌های هواپیمایی داخلی درخصوص لغو اعمال محدودیت 60 درصدی ظرفیت پرواز دستور شایسته صادر و مراتب را امر به ابلاغ کنید.»

درخواست ایرلاین‌ها منطقی است؟

 اکنون که ایرلاین‌‌ها با کاهش سود مواجه شدند، از رییس جمهور درخواست برداشتن محدودیت‌ ۶۰ درصد ظرفیت پروارهای داخلی را کرده‌اند.

زیان شرکت‌های هواپیمایی در دوران کرونا انکار ناپذیر است، اما باید دید درخواست آنها به چه قیمت اجرایی است و آیا اهمیت مسئله جان مسافران باید در اولویت‌های بعدی باشد؟‌

ضمن اینکه آنها برای جبران این کاهش سود، در آبان ماه قیمت بلیت هواپیما را گران کردند. به طوری که میانگین قیمت بلیت هواپیما در میسرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

این امر در مورد قیمت بلیت پروازهای خارجی نیز صادق است. این در حالی‌ست که ایرلاین‌ها یک بار دیگر قیمت بلیت‌ها را در خرداد نیز افزایش داده بودند.

محدودیت ۶۰ درصدی ، بهانه افزایش ناگهانی قیمت‌ها

بهانه افزایش ناگهانی قیمت‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی نیز مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت و هم‌چنین قیمت دلار بود.

با وجود این همه گرانی بلیت، آنها هنوز به سود جاری راضی نیستند و خواستار برداشتن محدودیت فاصله ‌گذاری اجتماعی در پروازهای داخلی هستند.

همچنین دولت‌ نیز این مدت سعی کرده این ضرر را جبران کند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از واریز تسهیلات حمایتی به ایرلاین‌ها خبر داده و گفته بود «بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا شرکت‌های حمل‌ونقلی به‌خاطر آسیب‌هایی که در مدت اخیر دیده‌اند، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شد که تاکنون حدود ۵۰ درصد این مبلغ توسط ایرلاین‌ها دریافت شده است.»

صبر و امید به واکسیناسیون

بحران کرونا تنها مختص به کشور ما نیست و کسب‌وکارها و ایرلاین‌های بزرگ دنیا نیز در آن سهیم شدند و زیان دادند.

شرایط کرونا بر صنعت حمل و نقل هوایی تمام جهان تحمیل شده و ۱۹ هزار فروند هواپیما در دنیا زمین‌گیر شده‌اند.

به طوری که تعداد زیادی از شرکت‌های هواپیمایی ناوگان خود را تقلیل داده‌اند.

 تعدادی از پرسنل‌ خود را به مرخصی‌های اجباری فرستاده‌اند و تعدادی را هم بازنشسته کرده‌اند. این موضوع روی گردشگری هم تاثیر داشته است.

اما چه خوب است که در این شرایط و با امید به شروع واکسیناسیون، ایرلاین‌ها نیز روزهای سخت را در کنار مردم باشند و با حفظ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، سلامت آنها بیش از پیش برایشان اهمیت داشته باشد تا با کمترین تلفات از این بحران عبور کنیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *