در اوایل شیوع ویروس کرونا، شاهد حمله جوامع غرب بهسمت فروشگاههای مواد غذایی و بهداشتی بودیم اما حالا با گذشت مدتی، مردم به سمت محصولات سرگرمی در دوران بحران ویروس کرونا رفتهاند. در ادامه با برات نیوز همراه باشید.
در حالیکه مردم همچنان در قرنطینه بهسر میبرند، خریدهای اینترنتی جای خریدهای سنتی حضوری در مغازهها را گرفتهاند. حتی پیش از این، شاهد خبری مبنی بر قدرت گرفتن فروشگاه آنلاین آمازون به لطف ویروس کرونا بودیم. علاوهبر آن، دادههای فروش سایتهای اینترنتی نشان میدهند که مردم بهجای خرید و انبارکردن محصولات بهداشتی و کالاهای مشابه، بهسمت محصولات سرگرمی در دوران ویروس کرونا رفتهاند که از جمله آنها میتوان به کتاب و بازیهای ویدیویی اشاره کرد.
از اوایل ماه مارس بود که فروش فروشگاههای آنلاین بهنسبت سال گذشته، بیش از ۳۰ درصد رشد کرد. این اطلاعات نشان میدهند که اولویتهای خریداران از ابتدای دوران قرنطینه تا زمان نگارش این خبر، تغییر جالب توجهی داشته است. کوچ مردم بهسمت محصولات سرگرمی در غرب، نشان میدهد که آنها انتظار دارند که برای مدت طولانیتری در خانههای خود بمانند. البته از طرفی دیگر، افزایش فروش جالبتوجه فروشگاههای آنلاین، باعث کاهش چشمگیر قدرت فروشگاههای فیزیکی شده است. بهطوریکه این صنعت بیشترین کاهش را از سال ۱۹۹۲ تا امروز تجربه کرده است.
کاهش فروش جواهرات و پوشاک، خنثیشدن فروش محصولات بهداشتی و افزایش فروش محصولات سرگرمی در دوران ویروس کرونا
طبق نظر تحلیلگران صنعت خردهفروشان، در اوایل ماه مارس در غرب، شاهد فروش و انبار بسیار قابل توجه محصولاتی در دسته سلامت و لوازم حیوانات خانگی بودیم. با اینکه همچنان محصولات غذایی و بهداشتی در اولویتهای اول خریداران قرار دارند اما نکته جالبتوجه، رشد برخی از بازارها مانند بازیهای ویدیویی و کتاب، حتی بیشتر از مواد بهداشتی و خوراکی است. همچنین کاهش شدید برخی بازارهای دیگر هم جالبتوجه بوده است. برای مثال، بازار جواهرات و پوشاک جزو معدود دستههایی بودند که کاهش بیسابقهای را تجربه کردند؛ چرا که مردم در قرنطینه نیازی به خرید لباسهای جدید نمیبینند.
- افزایش فروش ۲۹۵ درصدی کتابها
- افزایش فروش ۲۳۵ درصدی لوازم تمیزکننده
- افزایش فروش ۱۲۲ درصدی لوازم ورزشی
- افزایش فروش ۱۱۹ درصدی بازیها
- افزایش فروش ۱۱۳ درصدی خواربارها
- افزایش فروش ۸۶ درصدی لوازم برقی
- افزایش فروش ۷۴ درصدی لوازم حیوانات خانگی
- افزایش فروش ۵۲ درصدی لوازم زیبایی و سلامت
این آمار، بدون درنظرگرفتن آمار فروشگاه آمازون است و تنها شامل دیگر فروشگاههای بزرگ غرب میشود. با احتساب آمار فروشگاه آمازون، حتی شاهد فروش چشمگیر کتابها و بازیهای ویدیویی خواهیم بود.
البته بنا به نظر تحلیلگران، این آمارها بهشکل موجی هستند و دائما تغییر میکنند. ممکن است با انتشار اخباری مبنی بر کاهش ذخایر یک بازار مانند لوازم بهداشتی یا لوازم حیوانات خانگی، مردم برای خرید و انبارکردن محصولات این بازارها دوباره عجله کنند و شاهد دگرگونی آمار باشیم.
منبع: CNBC