مشکلات صنعت خودروسازی این روزها برای بازار خودرو دردسرهایی به دنبال داشته است.

به گزارش برات‌نیوز، بازار خودرو در این روزها همچنان با نوسان مواجه شده است.

برخی این موضوع را به مشکلات صنعت خودروسازی داخلی مرتبط می‌دانند.

به عقیده این عده، تا زمانی که مشکلات صنعت خودروسازی در داخل حل نشود، بازار خودرو به ثبات نخواهد رسید.

در همین زمینه، مصطفی رضاحسینی قطب آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس راه حل این مشکل را واگذاری صنعت خودروساز به بخش خصوصی می‌داند.

رضاحسینی قطب آبادی سازوکار خودروسازان برای فروش خودرو را اینطور توضیح داد:

جلسات مختلفی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای رسیدگی به مشکلات صنعت خودروسازی تشکیل شد.

به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای رفع این مسائل، واگذاری خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی است.

تا زمانی که خودروسازان حیات خلوت دولت‌ها برای جذب نیروی انسانی و مسائل مالی باشند، مشکلات صنعت خودروسازی پاربرجا می‌ماند.

وی در ادامه سخنانش افزود:

از آنجا که بخش خصوصی به دنبال سودآوری است، در صورتی که اداره این شرکت‌ها به این بخش واگذار شود، تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی انجام می‌دهد.

به عقیده این نماینده مجلس، گران شدن اجناس و افزایش قیمت‌ها به دست مافیا رقم می‌خورد.

او در شرح این موضوع گفت:

در وهله نخست باید فکری به حال سوداگران کرد.

زیرا از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و به دنبال پر کردن جیب خود هستند.

قیمت‌گذاری دستوری، یکی از مشکلات صنعت خودروسازی است

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مدیر عامل شرکت بورس، نیز قیمت گذاری دستوری را از اساسی‌ترین مشکلات صنعت خودروسازی دانست.

علی صحرایی در این رابطه گفت:

مدیران صنایع مختلف به ویژه خودرو ساز باید پیگیر موارد قانونی و حقوقی به منظور برون رفت از مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری شوند.

در این راستا، اصلاح عملکردها و صورت‌های مالی برای شرکت‌های خودروسازی یک ضرورت است.

شرکت‌ها باید به این امر آگاه بوده و دارایی‌هایی که در راستای زنجیره فعالیت آ‌ن‌ها نیست را در شرایط مساعد بازار به فروش برسانند.

سهامداران برای سرمایه گذاری به بازار سرمایه نگاه خاصی دارند.

مدیران با سیاست گذاری و برنامه‌های مدون مانع دخالت دولت در بخش قیمت گذاری شوند.

اصلاح ساختار شرکت‌ها برای رفع مشکلات صنعت خودروسازی

به گفته صحرایی، با توجه به‌ وجود ابزارهای لازم در حوزه تأمین مالی، گروه بهمن خودرو طی چند ماه گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مجوز تأمین مالی گرفته که۵۰۰ میلیارد تومان آن را محقق کرده است.

وی همچنین گفت:

برای آنکه سهامدار خرد  یا صندوق‌ها در تأمین مالی مشارکت کنند شرکت‌ها موظف به اصلاح ساختارهای خود هستند.

صنعت خودرو مورد استقبال سهامداران خرد است.

اما از آنجا که این امر دائمی نخواهد بود، اصلاح عملکردها و صورت های مالی یک ضرورت است.

شرکت‌ها باید به این امر آگاه بوده و دارایی‌هایی که در راستای زنجیره فعالیت آن‌ها نیست، را در شرایط مساعد بازار به فروش برسانند تا هزینه‌های تامین مالی کاهش یافته و تلاش برای ایجاد بازار رقابتی صورت گیرد.

صحرایی در ادامه سخنان خود گفت:

دو خودروساز بزرگ؛ ایران خودرو و سایپا طی دو سال متوالی زیان‌های انباشته بالایی داشتند.

بیشتر بخوانید: بازار خودرو در انتظار تحقق وعده های رییسی

این زنگ خطر بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

شرکت خودروسازی پارس نیز طی سه سال متوالی زیان‌های قابل توجهی داشته که با اصلاح ساختارها می توان به بهبود شرایط آن امیدوار شد.

وجود ۷۰ هزار خودرو ناقص در ایران خودرو

به گفته معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو این شرکت در حال تلاش است تا تعداد خودروهای کف کارخانه را صفر کند.

بابک رحمانی وجود خودروهای ناقص در کارخانه را به عنوان یکی از مشکلات صنعت خودروسازی مطرح کرد.

پوی در این رابطه گفت:

میزان خودروهای ناقص فعلی ایران خودرو، ۷۰ هزار دستگاه است.

این موضوع به سبب مشکل در تأمین قطعات الکترونیکی و قطعات وارداتی وابسته به آن‌ها است.

وی مشکل وجود خودروهای ناقص را در گرو مشکلات صنعت خودروسازی تمام دنیا  دانست.

به گفته او، این مشکل به سبب عدم تأمین به‌موقع تراشه‌ها و قطعات الکترونیکی به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا و تعطیلی‌های ناشی از آن است.

ادله ها و راهکارهای وزیر پیشنهادی صمت 

سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات صنعت خودروسازی را فعالیت در مقیاس پایین دانست.

وی در پاسخ به حواشی وعده تولید سه میلیون خودرو گفت:

با افزایش مقیاس تولید تا سال ۱۴۰۴ و دستیابی به این تعداد خودرو، کیفیت و رقابت‌پذیری افزایش و هزینه‌های تولید کاهش خواهد یافت.

سیدرضا فاطمی امین، در میان صحبت‌های خود، وعده تولید افزایشی خودرو تا ۶.۱ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ و سه میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ را داده است.

حالا فعالان و کارشناسان صنعت خودروسازی در برابر این وعده و وعیدها موضع گرفته‌اند.

از نظر این کارشناسان، موضوعاتی نظیر امکان یا عدم امکان تأمین بنزین برای خودروهای بنزینی معضل بزرگی‌ست.

همچنین می‌گویند برای خودروهای برقی، برق مورد نیاز باید در کشور موجود باشد.

فاطمی امین در رابطه با حواشی جلسات کمیسیون گفت:

برای اقتصادی شدن صنعت خودرو ایران، نیاز است که مقیاس آن افزایش پیدا کند.

یکی از مشکلات صنعت خودروسازی این است که در مقیاس پایین تولید صورت می‌گیرد.

همین در مقیاس کم، کار کردن سبب شده که هزینه تمام شده افزایش یابد.

وی همچنین افزود:

این برنامه، حرف امروز ما نیست.

١٠ سال پیش سیاست‌های صنعت‌های خودرو تدوین شده است.

 براساس آن سیاست‌ها مقرر شده که در سال ١٤٠٤، تولید خودرو به سه میلیون دستگاه برسد.

 دو میلیون آن سهم مصرف داخلی و یک میلیون سهم صادرات خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود افزود:

آنچه که بنده اعلام کرده‌ام روند تولید آن هم برای همان سال ١٤٠٤ خواهد بود.

این پیش‌بینی رقم خواهد خورد و برای امسال یا سال آینده نیست.

همانطور هم که اشاره شد، سیاست‌گذاری‌ها در سال‌های گذشته تدوین شده است.

بنده نیز با این سیاست‌گذاری‌ها موافق هستم.

چراکه افزایش مقیاس، قطعاً بر افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها و رقابت پذیری تأثیر بسیار خواهد داشت.

خلاصه‌ای از مشکلات صنعت خودروسازی

با توجه به صحبت‌های مسئولین که بالاتر ارائه شد، مشکلات صنعت خودروسازی را می‌توان به چند دسته زیر تقسیم کرد:

  1. قیمت گذاری دستوری
  2. عدم سپردن این حوزه به بخش خصوصی
  3. عدم توانایی در تولید قطعات به دلیل مشکلات جهانی حاصل از کرونا
  4. فعالیت در مقیاس پایین

این روزها دولت سیزدهم با وعده برطرف کردن مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف، وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده است.

تاکنون نیز نگاه کارشناسان به صحبت‌های و رویکردهای وزرای پیشنهادی پنجاه-پنجاه بوده است.

همین نگاه پنجاه-پنجاه سبب شده تا در فضای مجازی شاهد تقابل دو گروه موافق و مخالف باشیم.

باید دید که بعد از شروع به کار رسمی این افراد، آیا به وعده‌های خود عمل خواهند کرد یا خیر؟

به نظر شما آیا این مشکلات بنیادی با سیاست‌های جدید وزرای دولت سیزدهم حل خواهند شد؟

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *