درحالی که بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت ترددها افزایش یافته،رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور از کاهش مصرف CNG در کشورخبر داده است .

به گزارش برات نیوز، محسن جوهری درباره کاهش مصرف سوخت سی.ان .جی اظهار کرد: با توجه به بحرانی شدن شرایط بیماری کرونا در کشور و افزایش محدودیت‌های تردد توسط ستاد ملی کرونا، احتمال کاهش مصرف CNG در ماه‌های آتی وجود دارد.

بر اساس این گزارش،توسعه صنعت سی.ان.جی در ایران بیش از یک دهه است که مورد توجه قرار گرفته، زیرا شبکه گاز در سراسر ایران گسترده شده و در حال حاضر ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز دسترسی دارند.

با توجه به اهمیت سوخت CNG در سبد مصرف انرژی کشور این سوخت به عنوان مکمل به سبد حمل و نقل کشور نیز اضافه شد تا علاوه بر حفظ محیط زیست، در مصرف سوخت مایع از جمله بنزین نیز صرفه‌جویی شود.

کاهش 7 درصدی مصرف CNG در مقایسه با سال 97

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور ضمن تاکید بر مزایای استفاده از این سوخت خاطر نشان کرد:سال گذشته و قبل از سهمیه بندی بنزین میانگین روزانه مصرف CNG در کشور حدود ۱۹ میلیون مترمکعب بود که این میزان مصرف در مقایسه با سال ۱۳۹۷ به طور میانگین حدود ۷ درصد کاهش نشان می دهد.

جوهری افزود:پس از افزایش قیمت بنزین و کاهش فاصله قیمتی ما بین بنزین و CNG در آبان ماه سال گذشته، روند کاهشی مصرف CNG در کشور متوقف شد و در بازه زمانی آذرماه تا پایان سال گذشته به طور میانگین مصرف CNG در کشور ۱۲ درصد افزایش یافت.

وی یادآور شد:در فروردین و اردیبهشت امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد، مصرف CNG در کشور کاهش چشمگیری داشت،اما مجدد از خرداد ماه با کاهش محدودیت‌های تردد، مصرف CNG افزایش یافت.

تکذیب شروع ثبت‌نام مسافربر‌های شخصی در سامانه تبدیل به دوگانه سوز

جوهری ضمن اشاره به کاهش مصرف CNG در ۵ ماهه ابتدای سال گفت: علیرغم اینکه بعد از افزایش قیمت بنزین انتظار می رفت که شاهد افزایش مصرف CNG در کشور باشیم، به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان مصرف CNG در ۵ ماهه ابتدای سال در مقایسه با همین بازه زمانی درسال ۱۳۹۷ حدود ۱ درصد کاهش یافت و در مقایسه با سال ۱۳۹۸ فقط حدود ۵ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر توزیع مصرف ماهانه CNG در مقایسه با سال گذشته از روند ثابتی برخوردار است، ولی با توجه به بحرانی شدن شرایط بیماری کرونا در کشور و افزایش محدودیت‌های تردد توسط ستاد ملی کرونا، احتمال کاهش مصرف CNG در ماه‌های آتی وجود دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: در بخش عرضه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه CNG در کشور عدم افزایش و پرداخت کارمزد جایگاه‌ها از ابتدای سال است. به دلیل افزایش شدید هزینه‌های بهره برداری و تعمیرات جایگاه‌ها و تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا، جایگاه‌داران و شرکت‌های بهره بردار این جایگاه‌ها با ورشکستگی مواجه شده اند.

رفع کمبود جایگاه های CNG در کلانشهرها به زودی

وی گفت: با درایت مسئولان امر و اقدامات صورت گرفته امیدواریم به زودی مشکل کارمزد جایگاه‌ها مرتفع شود و ضمن رفع بخشی از مشکلات جایگاه‌داران CNG کشور، امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث جایگاه‌های CNG و رفع مشکل کمبود جایگاه‌ها خصوصا در کلانشهر‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به مشکلات در بخش تقاضا افزود: هزینه‌های استهلاک و نگهداری خودرو‌های دوگانه سوز به شدت افزایش یافته و اگر دولت برای رفع این مشکل اقدام مناسبی انجام ندهد با توجه به اینکه بسیاری از مالکان خودرو‌های دوگانه سوز توان پرداخت هزینه‌های نوسازی و استاندارد سازی خودرو‌های خود را ندارند این خودرو‌ها امکان استفاده از سوخت CNG را از دست خواهند داد.

10 میلیون تومان هزینه تبدیل هر خودرو به دوگانه سوز

جوهری در رابطه با طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی (وانت و تاکسی) افزود: این طرح یکی از طرح‌های بسیار خوب مجموعه وزارت نفت در سال گذشته بوده است. امیدواریم با رفع مشکلات فعلی که در تامین مواد اولیه ساخت مخازن CNG وسایر قطعات مورد نیاز تبدیل خودرو‌ها در کشور وجود دارد، روند تبدیل رایگان خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز با سرعت بیشتری انجام و این طرح در سال‌های آتی موجب افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور شود.

وی گفت: در حال حاضر هزینه تبدیل خودرو‌ها به دوگانه سوز به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان است و مردم توانایی پرداخت این مبلغ را برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود ندارند و از دولت به ویژه مجموعه وزارت نفت تقاضا داریم امکان تبدیل رایگان خودرو‌های شخصی به دوگانه سوز را همانند خودرو‌های عمومی فراهم کند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *