به گفته نمایندگان مجلس در صورت تصویب نهایی مجلس و تایید شورای نگهبان، آزادسازی واردات خودرو به زودی اجرایی می شود.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که وزیر صمت در اظهارات خود همواره آزادسازی واردات را بنا به تغییر شرایط اعلام کرده است.

از طرفی شورای نگهبان ایراداتی را به ماده ۴طرح ساماندهی خودرو اعلام کرده بود.

به همین منظور، نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس با انجام اصلاحات جدید، طرح ساماندهی خودرو را برای اعلام نظر نهایی راهی صحن مجلس کردند.

در همین حال، ایراد شورای نگهبان به ماده 4 طرح ساماندهی خودرو بود.

اینکه تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای هیبریدی مغایر با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است .

فعلا با آزادسازی واردات خودرو مخالفم

این در حالی است که بنا بر اظهارات وزیر صمت قطعا باید واردات خودرو وجود داشته باشد.

به اعتقاد رضا فاطمی امین واردات باعث ایجاد فضای رقابتی در داخل خواهد شد.

از طرفی با ممنوعیت واردات خودرو خارجی و ایجاد بازار انحصاری، میل و رغبتی به افزایش کیفیت خودروهای داخل برای تولیدکننده نخواهد بود.

همچنین از حیث قیمت هم فقط به نفع تولیدکننده با هر میزان کیفیت است.

در این میان وزیر صمت در اظهارات خود اعلام داشته است:

من با آزادسازی واردات خودرو مخالفم.

ادله اصلی فاطمی امین مثبت نبودن تراز ارزی کشور است.

به اعتقاد وی این موضوع باعث ارزبری از کشور خواهد شد.

اما زمانی موافق آزادسازی واردات خودرو هستم که تراز ارزبری مثبت شود.

ممنوعیت واردات خودرو خارجی و افزایش چند صدبرابری قیمتها

بر اساس این گزارش به دنبال خروج آمریکا از برجام در اواخر بهار 97، مسوولان دولت دوازدهم بر آن شدند تا واردات خودروهای خارجی به کشور را ممنوع کنند.

آنچه که مسلم است اجرای این طرح ممنوعیت تنها موجب افزایش چند صد برابری قیمت خودروهای وارداتی در کشور شد.

اگرچه این طرح قرار بود هم از فرآیند خروج ارز از کشور جلوگیری کند و هم قرار بود از خودروسازان داخلی حمایت کند.

بیشتر بخوانید: مخالفت مجلس با واردات خودروهای خارجی

اما دولت در راه رسیدن به این اهداف موفق نبود.

حتی به نظر می رسد که در طولانی مدت سطح تولیدات داخلی نیز کاهش یافته است .

زیرا دیگر رقابتی در بازار برای خودروسازان داخلی در مقایسه با خودروسازان خارجی وجود ندارد .

بر اساس این گزارش، تنها نتیجه به دست آمده از اجرای این طرح افزایش چند برابری قیمت خودروهای وارداتی در کشور بوده است.

در حال حاضر نیز با توجه به اینکه هنوز مذاکرات برجام به نتیجه نرسیده است، به نظر می رسد آزاد سازی واردات خودرو خیلی تاثیرگذار در وضعیت بازار خودرو نباشد .

تدوین دو روش انتخابی برای واردات خودرو به کشور

بر اساس این گزارش، طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفت.

در صورت تصویب طرح مذکور، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

البته این اقدام باید در قالب یکی از دو روش:

«در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد.

این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار طراحی شده است.

در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌سال ساخت نیز مجاز خوانده شده است.

پایان ممنوعیت واردات خودرو خارجی 

بر اساس پیش بینی کارشناسان و فعالان بازار خودرو، تصویب نهایی این طرح می‌تواند دست‌کم دو تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع مصرف کنندگان ایجاد کند.

زمزمه های آزاد سازی واردات خودرو به طوری شنیده می شود که فعالان بازار از مرتفع شدن مسیر کاهش قیمت خودروهای وارداتی خبر می دهند.  

حال باید دید با بحرانی که در بازار خودروی کشور وجود دارد این طرح چه زمانی به تصویب خواهد رسید؟

از سوی دیگر باید دید شروطهای این آزادسازی تا چه حد منطقی است؟

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *